נתניהו בישיבת ממשלה
נתניהו בישיבת ממשלהצילום: פלאש 90

ישראל התקבלה אמש (שני) כמדינה משקיפה לארגון הברית הפאסיפית. הארגון הוא שוק משותף גדול שהוקם בשנת 2011 וחברות בו קולומביה, מקסיקו, צ'ילה, פרו וקוסטה ריקה.

הצטרפות ישראל התאפשרה כתוצאה ממאמצים שהוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו מול מנהיגי המדינות.

התוצר המשותף של מדינות הברית הפאסיפית מסתכם ביותר מ-2 טריליון דולר ומהווה 36% מהתמ"ג של יבשת אמריקה הלטינית. יחד הן מהוות את הכלכלה השמינית בגודלה בעולם המרכזת 50% מהסחר של היבשת ו-26% מההשקעות הזרות באמריקה הלטינית (מעל ל-70 מיליארד דולר).

כיום, היקף יצוא הסחורות מישראל אל מדינות הברית הפאסיפית עומד על 864 מיליון דולר בשנה, כ-1% בלבד מסך ייצוא הסחורות של ישראל. (לשם השוואה, ייצוא הסחורות להודו שכלכלתה קטנה יותר מהכלכלה המאוחדת של הברית הפאסיפית עמד על כ-3.4% מסך הייצוא ב-2013).

ההחלטה על קבלת ישראל כמדינה משקיפה התקבלה אמש בפסגת מדינות הארגון שהתקיימה בעיר קרטחנה בקולומביה בהשתתפות ארבעת נשיאי המדינות החברות בארגון. בכך מצטרפת מדינת ישראל למדינות משקיפות אחרות ובהן ארצות-הברית וקנדה. כמדינה משקיפה בארגון תוזמן ישראל לקחת חלק בעבודת המטה של הארגון ובכינוסיו, דבר אשר יאפשר לה לקדם שיתופי פעולה עם המדינות החברות.

יום קודם להחלטה שוחח ראש הממשלה נתניהו עם נשיא קולומביה ונשיא צ'ילה שאישרו את תמיכתם בצירוף ישראל. בחודש שעבר נפגש נתניהו בדאבוס עם נשיא מקסיקו שגם הוא נענה לבקשה לצרף את ישראל.

את המהלך הממשלתי להעמקת הקשרים הכלכליים מקדמים מנכ״ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר והמשנה לו, יוסי קטריבס בשיתוף משרדי החוץ, הכלכלה, התיירות, החקלאות, המדע והאוצר.

"אני מודה למנהיגי מדינות הברית הפאסיפית על קבלת ישראל כמשקיפה לארגון החשוב שהם עומדים בראשו. מדובר בצעד נוסף להבטחת המשך צמיחת המשק הישראלי. אנו מגוונים את השווקים הבינלאומיים של מדינת ישראל", אמר נתניהו בעקבות המהלך.