רופאים בבית חולים. ארכיון
רופאים בבית חולים. ארכיוןפלאש 90

פורום חותם המאגד את מכוני ההלכה הדתיים המובילים מתייחס היום להצעת החוק של ח"כ עופר שלח לאפשר המתת חסד לחולים סופניים הנוטים למות.

ראש מכון שלזינגר, הרב דר' מרדכי הלפרין, אמר כי מבחינה הלכתית "מדובר בנושא רגיש ומורכב, הנדון בזהירות הראויה ע"י הפוסקים, וברמה האתית ראוי לדון כאן בסכנות לציבור שאליהם עלולים להיגרר בעקבות הצעת חוק זו".

בדבריו מדגיש הרב הלפרין כי הצעתו של ח"כ עופר שלח מהווה שילוב של המתת חסד אקטיבית עם סיוע פעיל להתאבדות. "לפיכך מדובר בהצעה מסוכנת מאוד מבחינה אתית".

"אם אנו בוחנים כדאיות של חיים, וטוענים שבמקרים מסוימים החיים כבר אינם כדאיים ולכן יש לרופא לעזור לחולה לסיים את חייו, לא ירחק היום שנבחן גם את כדאיות חייהם של אנשים חולים פחות, או אפילו בריאים, ש"קצת מפריעים לנו". אם סכר זה ייפרץ, יהיה הדבר תלוי בהבנת כל רופא ורופא מתי החיים כדאיים... במקרה זה ראוי ללמוד ממה שהתרחש במדינות אחרות, ולבחון האם גם אנו מבקשים להגיע לאותו המקום".

עוד ציין הרב דר' הלפרין כי "הולנד היא אחת מהארצות הבודדות בהם התיר המחוקק רצח מתוך רחמים. אך גם שם החוק הגביל את היתר המתת החסד רק למקרה של חולה סופני, כאשר ישנה חוות דעת מרופא נוסף ושהחולה הסכים לכך מדעתו. אולם בשנים האחרונות חזרו והתרחשו חריגות חמורות שבחלקן אומצו רק בדיעבד על ידי ההסתדרות הרפואית ההולנדית. כיום רק מיעוט קטן של ההמתות הללו מדווחות כנדרש בחוק ההולנדי. כמו כן, ממשיך הרב דר' הלפרין ומציין כי: "בהולנד מבוצעות המתות רבות של קטינים ויילודים פגומים גם ללא הסכמת הוריהם, כשקצת קשה לייחס לתינוקות עצמם הסכמה מדעת. הומתו אנשים מחוסרי הכרה ללא הסכמתם המפורשת, ביניהם חולים פסיכיאטריים שחלקם בכלל איננו סופני או חשוך מרפא. הומתו חולים הסובלים משטיון (דמנציה) והיו המתות רבות בהן ההחלטה על ההמתה התקבלה בידי רופא בודד ללא שיתוף או ייעוץ עם רופא נוסף".

"קשה לקבל בהבנה המתה של חולים פסיכיאטריים, גם אם פעילות כזו הייתה מקובלת בגרמניה הנאצית", הדגיש הרב הלפרין.

בהולנד החלה יוזמה חדשה נוספת: לסייע לאנשים בני 70 שאינם חולים למות ב"כבוד". במקביל פורסם כי ישנם זקנים הולנדים החיים בכבוד, שהחלו לענוד על זרועותיהם צמידים עם הכיתוב המצמרר: 'אל תמיתו אותי'. בשוויץ שבה הותרה המתת חסד אקטיבית, קיים ארגון המתפרנס מהנושא, שמסייע לאלפי אנשים למות. לרוע מזלם של המומתים לא על כולם התרופה פעלה כמו שצריך וחלקם סבלו שעות רבות מייסורים נוראיים. בהולנד התפרסמו מחאות ציבוריות על כך שבהרבה מקרים מאשרים רופאים "המתת חסד" בחולים שאינם סופניים, אלא שהם פשוט מאסו בחייהם ורצו להתאבד", הסביר הרב הלפרין.