העקירה שלא נחקרה
העקירה שלא נחקרהצילום: פלאש 90

באוניברסיטת אריאל יקיימו בסוף החודש הנוכחי שורת כנסים, ראשונים מסוגם, לחקר ההתנתקות ופניה השונים. בערוץ 7 שוחחנו עם העומד בראש המיזם, ראש מרכז אריאל לביטחון ותקשורת, ד"ר רון שלייפר.

בראשית דבריו מציין שלייפר כי לביצוע ההתנתקות חברו אינטרסים שונים של גורמים רבים, לבד כמובן מהאינטרסים של המתיישבים עצמם, אך כלשונו "אותם אף אחד לא ספר". אינטרסים אלה הובילו לשיתוף פעולה בין תקשורת, צבא ופוליטיקה ואילו כיום קיים שיתוף אינטרסים גם בסוגיית ההשתקה וההדחקה. זו לטעמו הסיבה שמהלך דרמטי כל כך בתולדותיה של מדינת ישראל לא נחקר עד כה בצורה רצינית כלל ועיקר.

הוא מציין בדבריו כי בדוברות האוניברסיטה היה מי ששאל אותו אם בכנס יוצגו מחקרים חדשים ותשובתו הייתה שלילית כיוון שעד כה לא הוצאו מחקרים על הסוגיה כלל...

על ההתנתקות והעקירה עצמם הוא מספר כי המהלך כולו ה חל שלוש שנים קודם הביצוע במסמך שניסחו שני פסיכולוגים שהציגו מעין מסמך ובו עקרונות הפעלה לביצוע פינוי קבוצה אידיאולוגית שמונה כעשרת אלפים איש מרצועת עזה. המסמך התגלגל במסדרונות האקדמיה וכאשר הגיע אל הזירה הפוליטית כבר לא ניתן היה לעצור אותו.

שלייפר מדגיש כי קיימים פרמטרים רבים שחובה לבחון אותם ודוגמאות לכך הוא מציג בהכנה התקשורתית למהלך, ההכנה הצבאית, ההשפעות הסוציולוגיות, העלות הכלכלית של המבצע עצמו וההשלכות הכלכליות של המהלך עד ימינו אלה.

באשר לחשש שמא יהיה מי שיטען שהכנסים כולם מוטים אידיאולוגית ופוליטית מעצם היותם מתקיימים באוניברסיטת אריאל, אומר ד"ר שלייפר כי כלום כבר לא יפתיע אותו שהרי על האוניברסיטה ועליו עצמו נאמר כבר כל מה שניתן להיאמר.

עם זאת הוא מדגיש כי הכנסים יציגו נתונים ועובדות ולא הערכות, השערות, דמעות והאשמות, ועם נתונים לא ניתן יהיה להתווכח.

יצוין כי לכנס הראשון שיעסוק בתקשורת יוזמן לא אחר מאשר אייל ארד, מי שהכשיר למעשה את הקרקע התודעתית בישראל למהלך כולו. שלייפר אינו רואה עילה לתמוה לנוכח הסכמתו של ארד להופיע. לדבריו ארד הוא איש מקצוע שנשכר על מנת שייתן את מה שהוא יודע לתת וככזה עשה את עבודתו ללא פרמטר אידיאולוגי. כיוון שכך כל שיחשוף מאחורי הקלעים של המהלך ההסברתי שקדם וליווה את ההתנתקות אינו יותר מאשר גילוי עקרונות שאם יהיה מי שירצה לפעול על פיהם בעתיד הוא יוכל לעשות זאת באין מפריע כמו כל כלל סוציולוגי עקרוני.

הכנס הראשון יתקיים ביום ה-27 לחודש זה וממנו והלאה יתקיימו הכנסים בזה אחר זה. שלייפר מדגיש כי למעט שני מחקרים שנכתבו בתוך הצבא לא התקיים ולא פורסם מחקר אקדמי משמעותי על המהלך כפי שמתחייב היה. זאת בעוד האקדמיה עוסקת ארוכות בנושאים שוליים ואזוטריים לאין ערוך.