אשראי
אשראיthinkstock

חנויות, מרכולים ורשתות שיווק ברחבי הארץ דיווחו הבוקר (חמישי) על תקלות שלא מאפשרות שימוש בכרטיסי אשראי לצורך ביצוע תשלומים. מספר שעות מאוחר יותר נפתרה התקלה.

מקור התקלה היה בחלק מהמסופים של חברת ריטליקס, המחוברים למערכת שב"א (שירותי בנקאות אוטומטיים). בעקבות התקלה המידע אינו הועבר בין המערכות ואינו הגיע לחברות האשראי.

תחקיר ראשוני מעלה, כי שער הדולר הוזן במערכת כ-0 מה שגרם לקריסתה. עם זאת, טרם נשללה לחלוטין האפשרות שהפגיעה במערכת היתה מכוונת.

ריטליקס היא ספקית תוכנה המציעה מכלול של יישומי תוכנה לפעילות קמעונאית, ובין היתר מספקת תוכנות לקופות רושמות ברשתות שיווק, מרכולים וחנויות נוחות בתחנות דלק.

שב"א היא חברה בבעלות הבנקים, אשר מהווה צומת תקשורת ונתב עסקאות בין חברות האשראי ובין מסופי אשראי הנמצאים בבתי העסק.

שב"א, האחראית בין היתר גם על מערך הכספומטים, מתפעלת את התקשורת היומיומית בין המכשירים בנקודות המכירה ובין חברות האשראי לצורך אישורי עסקות.

מחברת NCR המפעילה את שירותיה של ריטליקס נמסר מוקדם יותר היום כי "בשעות הבוקר זוהתה תקלה בתקשורת בין קופות ריטלקיס לשב"א ולאחר בדיקה נמצא כי מקור התקלה בקובץ העדכון היומי שהועבר הבוקר משב"א.

אנו פועלים כעת בשיתוף עמם לעדכון מחדש של הקובץ, על מנת להשיב את התקשורת לסדרה, ואנו צופים כי בקרוב התקשורת תוסדר לחלוטין".