הדנובה בבודפשט בירת הונגריה
הדנובה בבודפשט בירת הונגריהחגי הוברמן

שגריר הונגריה בישראל, אנדור נאג', זומן היום (חמישי) לפגישה במשרד החוץ בירושלים.

במהלך הפגישה הביע בפניו הסמנכ"ל לענייני אירופה, רפי שוץ, דאגה עמוקה משורה של אירועים אנטישמיים והתבטאויות קשות בזירה הפוליטית ההונגרית, המעמידים בספק את נכונותה של החברה ההונגרית להתמודד באופן אמיתי ואמיץ עם עברה.

מספר אירועים שהתרחשו בחודשים האחרונים מצביעים על מגמה מדאיגה בחברה ההונגרית, ביניהם:

כנס שנערך לאחרונה במוזיאון "בית הטרור" ועסק במקומו ההיסטורי של שליט הונגריה האנטישמי HORTHY בהיסטוריה ההונגרית וניסיונות לשכתוב שתוף הפעולה של משטרו עם הנאצים. כוונה להקים אנדרטה חדשה לציון הכיבוש הגרמני של הונגריה (במרץ 1944) תוך התעלמות משתוף הפעולה של הונגרים עם הגרוש וההשמדה של הקהילה היהודית שם.

התבטאות של ראש מכון המחקר VERITAS המזלזלת ברציחתם של עשרים אלף יהודים הונגרים (ע"י גרמנים ועוזריהם ההונגרים), שהוגדרה כענין של טיפול במהגרים לא חוקיים. אישור השתתפותה של המפלגה הנאצית "השחר ההונגרי" (NFP) בבחירות הקרובות לפרלמנט ההונגרי (6 באפריל 2014), זאת למרות שהמפלגה דוגלת באידיאולוגיה אנטישמית וגזענית. השתתפות המפלגה אושרה ע"י ועדת הבחירות ובית המשפט בבודפשט.

המדובר במגמות מדאיגות של שכתוב ההיסטוריה של השואה והתפקיד אותו מלאה הונגריה תחת משטר HORTHY בתקופת השואה כמו גם מוטיבים אנטישמיים ותגובות סלחניות של אישי ממשל הונגרים כנגד התופעות הנ"ל.

במשרד החוץ מציינים כי השנה ימלאו 70 שנה לשואת יהודי הונגריה. ישראל קיבלה בברכה את החלטת ממשלת הונגריה לקיים סדרה של אירועים לציון המועד הזה. אולם, המגמה המדאיגה שצוינה לעיל עומדת בסתירה לאירועים אלה ושולחת מסר העומד אף הוא בסתירה להם.

עוד יצויין כי ישראל תמכה בזמנו בבחירתה של הונגריה לעמוד בראש "הברית הבינלאומית לשימור זיכרון השואה". החל מחודש מרץ 2015. בתפקידה כיו"ר אמורה הונגריה להוביל את הפעילות הבינלאומית לשימור השואה. המגמה שצוינה לעיל מעוררת אף היא סימני שאלה בדבר יכולתה של הונגריה למלא שליחות חשובה זו.