הבית ההרוס בקידה
הבית ההרוס בקידהמועצה אזורית מטה בנימין

הרס ביתו של שגיא קייזלר, מנכ"ל ועד מתיישבי השומרון, ביישוב קידה בשבוע שעבר, ממשיך לעורר סערה ותגובות חריפות בקרב הנהגת ציבור המתיישבים.

משפחת קייזלר, אנשי היישוב קידה וגורמי התיישבות נוספים טוענים כי ההרס הוא נקמה קטנונית של פקחי המינהל האזרחי על פעילות המחאה של קייזלר במסגרת הוועד. עוד טוענים שם כי אנשי המינהל האזרחי הטעו את שר הביטחון משה יעלון בטענה כי ביתו של קייזלר לא היה מאוכלס ומדובר היה בקראוונים ריקים.

לפני כחודש נשלחו כמה פעילי ימין על ידי קייזלר לחלק פליירים באזור מגוריו של אחד מפקחי המינהל האזרחי, במחאה על שותפותו בפגיעה בהתיישבות. הפליירים חולקו בשני יישובים בצפון: ביישובו של הפקח ובמקום מגוריהם של הוריו. בעקבות דין ודברים עם תושבי המקום, הוזמנה משטרה ועצרה את הפעילים בטענה שהם מעוניינים לבצע 'תג מחיר' לפקח המינהל האזרחי.

בית המשפט דחה בתוקף את טענות המשטרה ונזף בשוטרים בטענה כי הם אינם יכולים לעצור מחאות דמוקרטיות, והאשמה בדבר 'תג מחיר' הייתה מצוצה מהאצבע. אנשי השומרון טוענים כי הפעולה הזו היא הרקע להריסת בית משפחת קייזלר.

הרב שמואל אליהו ליד הבית ההרוס

"רימו אותנו לאורך כל הדרך"

הרס הבית בא בהפתעה גמורה למשפחה וגם לאנשי המועצה, שניסו לבטל את רוע הגזירה ונתקלו, כך הם מספרים, בחומה אטומה. "באותו אירוע התקשרתי למח"ט וביקשתי: תנו לנו רבע שעה", מספר ל'בשבע' ישראל גנץ, סגן ראש מועצת בנימין, שהיה נוכח במקום. "המח"ט אמר שהוא לא יכול לעשות דבר, כי זו לא החלטה שלו. ניסינו להיכנס למתחם של הבית, ונחסמנו על ידי שורות של חיילים. צעקנו מרחוק אל איש המינהל: תן לנו רבע שעה לפני שאתה הורס, תמתינו. יש לנו איש בפתח בית המשפט. אבל זה לא עניין אותם. האחראי צעק לעברנו 'יש לנו צו, יש לנו צו'. הם עלו עם הטרקטורים והשמידו את הבית תוך כמה דקות. המינהל התנהג בנבזות מתחילה ועוד סוף".

לדברי גנץ, המינהל האזרחי הטעה את המועצה בשיטתיות. "רימו אותנו לאורך כל הדרך, כמו שרימו את שר הביטחון. יעלון חתם על צו לארבעה מבנים יבילים לא מאוכלסים. אם זה לא מאוכלס, למה הבאתם צוות סבלים? אם הם יבילים, למה לא פיניתם אותם במשאיות? זו שאלה שחייבת להישאל, בייחוד כשמדובר במבנה שניתן לפירוק בקלות. זו אכזריות לשמה. לא נתנו לנו להגיע, ועבדו על ראש המועצה ועליי כאשר לפני זה הם הרסו מבנים בגאולת ציון, שזה מקום שקם ונבנה כל פעם, וכששאלנו את המינהל: זה מסתיים בזה? אמרו: כן. פתאום אנחנו רואים אותם בבית של שגיא".

"ההתנהלות הזו של המינהל היא בלתי אופיינית בעליל באזור הזה", מספר אסף אזולאי, קבלן שעבד בהקמת ביתו של שגיא קייזלר, וגם שכנו. "לי רצו להרוס כרם. באמצע ההריסה דיברתי עם המינהל שימתין, כי אנחנו רוצים לפנות לבית המשפט. הוא עצר, הגשנו בג"ץ ובאמת הפסיקו את ההרס. כאן היה ראש בקיר חסר פשר. גם כשבאו אנשים רציניים והתחננו: תנו רבע שעה להראות מסמכים לבית המשפט, לא נתנו. זה בא בהפתעה. מתקפת פתע חסרת רחמים".

אזולאי מפנה אצבע מאשימה לאותו פקח שקייזלר ארגן הפגנות נגדו. "זה הבית היחיד בגוש שילה שנהרס. ישנם חמישה יישובים צעירים שקמו כאן לפני כ‑15 שנה, ובכל המקומות הללו אין היסטוריה של בית אחד שנהרס. זו נקמה אישית. לא יכול שאנשי חוק מתנהלים כך, לוקחים לבן אדם את כל החיים. הוא לקח הלוואות ל‑30 שנה קדימה. אני מכיר את הפקח המדובר מהמינהל באופן אישי. הוא הכניס טרקטורים לעבודות שלי, הוא מתנהל לאורך כל הדרך בצורה של תגי מחיר. אני בטוח שהוא דחף לכיוון הזה. השאלה היא רק איך אישרו לו? איך התנהלות תינוקית של פקח מאפשרת להרוס לבן אדם את החיים?".

הטענה כאילו הבית לא היה מאוכלס, ולמעשה המינהל האזרחי שיקר לשר הביטחון, מעוררת תרעומת בקרב המתיישבים. "הבית היה מאוכלס במיליון אחוז", אומר אזולאי, "הם הוציאו מיטות, ספות, מקרר עם אוכל, תנורי בישול. הם יודעים את זה. הרי תוך כדי הבנייה הזמינו אותו לוועדה במינהל והוא אמר שהוא כבר גר בבית. טענת האי-אכלוס היא טענת כזב, הבית היה מוכן לגמרי. בכלל, מדובר בבית מרשים ומושקע ששני בני הזוג עבדו עליו והשקיעו בו את מיטב כספם ומרצם. וזה גם בית יביל. כל מה שהיה צריך, עם קצת השקעה, זה להעביר אותו. אבל הם היו להוטים להרוס".

גורם בהתיישבות אומר ל'בשבע' כי שר הביטחון חייב לערוך בדק בית לאור פרשת קייזלר. "אחת משתיים: אם להאמין לבוגי כפי שאמר לחברי כנסת וראשי מועצות שעבדו עליו, הוא חייב לברר מי השקרן ולזרוק אותו לכל הרוחות. פקיד כזה לא יכול לשמש בתפקיד. בנוסף, הוא צריך לשאול כיצד קורה שפקיד משקר לו במצח נחושה והאם הוא אינו שולט במערכת שלו. ואם בוגי לא אומר אמת, אז אנחנו בבעיה חמורה. כך או כך, נעשה כאן תקדים חמור. המערכות מסביב - פרקליטות, בג"ץ ומינהל אזרחי, רואים שנעשה מעשה ללא תגובת נגד חריפה והתיאבון שלהם יגדל. נעשתה פה עבירה חמורה שתיהפך להיתר לכלל ההתיישבות".

בצלאל סמוטריץ' מתנועת 'רגבים' אומר שמקרה קייזלר זועק לשמיים מבחינת אפליה באכיפת חוקי הבנייה באזור. "ישנם אלפי מבנים לא חוקיים שנבנים כל הזמן במרחב, ואוזלת יד מוחלטת של המדינה. פלשתינים בונים בצורה שיטתית ומאורגנת בלי מעצורים - ציר של דלת לא עקרו, אבל המינהל והמדינה גיבורים על ביתו של יהודי אחד. יש כאן איפה ואיפה. מה שלא היה כאן זו דאגה כנה לשלטון החוק. מי שבאמת דואג לשלטון חוק, יודע שיש מקרים הרבה יותר חמורים מביתו של שגיא קייזלר".

בינתיים הפך ביתו ההרוס של קייזלר למוקד עלייה לרגל של חברי כנסת, אנשי התיישבות ורבנים. בוועד מתיישבי השומרון החלו במגבית סיוע למען המשפחה. שר הביטחון בוגי יעלון וגם שר הכלכלה נפתלי בנט מסרו כי המקרה ייבדק.

מועצת שומרון מחזקת את שגיא קייזלר

"תחושה של תשעה באב"

בינתיים מנסה משפחת קייזלר לאסוף את השברים. הם עברו להתגורר בקרוואן בקידה. בני המשפחה מספרים על חוויה מטלטלת וקשה, בעיקר לחמשת הילדים הקטנים. "התחושה היא כמו בתשעה באב. מעין אבל ותחושת מועקה קשה", מספר משה קייזלר, אביו של שגיא. "יש כאן את ההיבט הנפשי וההיבט הכלכלי - איך אפשר לגשר על זה?", תוהה האב. "ביום ההרס רצנו לאסוף את הילדים מבתי הספר והגנים. את אחת הבנות לא הספקנו לאסוף בזמן, והיא ראתה את הבית מיישוב סמוך. כששאלה אם מי שהרס את הבית הם ערבים, לא ידענו מה לומר. השבוע אני רואה את אחת הבנות לוקחת פטיש ודופקת על הרצפה. שאלתי אותה: למה? היא עונה: אני שוברת. אלו הדברים הקטנים הללו שמזעזעים אותך פתאום. מגיע יום שישי ואין כיפות, כי כל הכיפות בארון תחת ההריסות. זה הכיפות וספרי הלימוד והגרביים הקטנים של הילדים".

"ההרגשה היא שמה שקרה כאן זה עולם תחתון", אומרת ל'בשבע' הרעיה, מורג קייזלר, "סגירת חשבונות מול שגיא באופן אישי, על חשבון הילדים שלו והמשפחה. האירוע הזה טלטל אותנו. הילדים שאלו אותנו אם הפקח עדיין כועס על אבא, כי אולי הוא יבוא להרוס גם את הקרוואן שאנחנו גרים בו".

הרקע לפעילות של שגיא קייזלר מול המינהל האזרחי, אומרת מורג, היא התחושה שהמינהל מתנכר לתושבי האזור. "החיים פה נהיו בלתי נסבלים. כל פעם רואים כאן כוחות משטרה שבאים בשביל מטעים וכרמים, ומחפשים מה לעשות כאשר אין להם באמת מה לעשות. הפעילות של שגיא הייתה בשביל לנסות להפסיק את זה ואנחנו גאים בו על זה", אומרת מורג וקוראת לשר הביטחון לתקן את הטעות. "הוא צריך לקחת אחריות על העוול שנעשה כאן. אני לא מבינה את ההתנערות הזו שהוא בא ואומר שהטעו אותו. אם הטעו אותו, שיעמוד מולנו לפני הילדים שלנו ויגיד את זה, וימצא דרך לתקן את העוול שנעשה לנו".

ולמרות הקושי, מספר האב משה קייזלר, ישנם רגעים שבזכותם הוא מצליח להרים את הראש מחדש. "אני מסתכל על שגיא ואני כל כך גאה בו. בערב ראיתי אותו אומר לאשתו: 'אל תדאגי, אני אבנה לך בית אחר'. אמא שלו לא רצתה לצאת מהרכב מעוצמת השבר. שגיא בא ותמך ואמר: 'אמא, תעזבי, זה רק עץ ואבנים'. נזכרתי שכשהוא היה בן 19 ונהג ברכב עם אמא והמשפחה, היה פיגוע ירי. ירו עליהם והוא נפצע, ולמרות שנפצע מהמארב הוא לא איבד עשתונות והצליח להציל את המשפחה".

למרות ההרס והנזקים הכלכליים והנפשיים, בני משפחת קייזלר לא מתכוונים לנסות לשכנע את מנכ"ל ועד מתיישבי השומרון להפסיק את פעילותו. "אין גוזרים על הציבור גזירה שהוא לא יכול לעמוד בה", אומר האב משה. "אני גם לא אגיד לו להפסיק. הוא עובד ישר, לפי חוק, לא מוותר לאף אחד ועושה עבודת קודש. אי אפשר להגיד לו להפסיק".

"שגיא הולך עם האמת שלו למען ארץ ישראל ואנחנו הולכים איתו ביחד", אומרת מורג קייזלר. "אף אחד לא יעצור אותו מלהילחם על ההתיישבות כאן, גם לא אנשי המינהל האזרחי".

מהמינהל האזרחי נמסר בתגובה: "מדובר במבנה בלתי חוקי, אשר נבנה ללא היתר בנייה. בקשתו של בעל המבנה לקבלת היתר לא הושלמה שכן לא הציג בפני ועדת התכנון של המנהל האזרחי את כל המסמכים הדרושים. בעקבות כך, נמסר צו הריסה למבנה בתאריך 9.12.13 לבא כוחו של בעל המבנה במהלך ועדת ההתנגדות. יש לציין כי בעל המבנה המשיך כל העת בבנייה בניגוד לחוק ובאופן מודע על אף צו הפסקת העבודות וצו ההריסה. בתאריך 24.12.13 ניתנה ארכה של 10 ימים להשלמת התהליך. משלא נתקבל כל מענה מצד בעל המבנה או בא כוחו אל מוסדות המנהל האזרחי מאז תאריך הוצאת הצו, הוחלט על מימושו. יש לציין כי תהליך האכיפה והוצאת הצווים החל כבר במהלך חודש ספטמבר לפני אירוע ההסתה וחלוקת הכרוזים כנגד הפקח, וכל ניסיון לקשור בין האירועים משולל כל יסוד ומהווה המשך לפעילות ההסתה כנגד רכזי יחידת הפיקוח העושים עבודתם נאמנה באכיפת החוק ביהודה ושומרון".