יישובי העקורים בחלוצה
יישובי העקורים בחלוצהיוני קמפינסקי

ביישובי העקורים מגוש קטיף קיבלו היום ברגשות מעורבים את החלטת ועדת השרים לענייני התנתקות (או בשמה המלא "ועדת השרים לעניין הסיוע למתיישבים והסדרת התיישבות חלופית בגין ביצוע ההתנתקות") מהיום.

ההחלטה החדשה עוסקת בהעברת תקציבים לשיקום המשפחות שמתקשות לבנות את ביתם בכוחות עצמם מסיבות שונות וקידום בניית יישובי הקבע.

"אנו מודים לשר הבינוי והשיכון אורי אריאל – ידיד אמת של אנשי גוש קטיף – ולאנשי יחידת תנופה במשרד השיכון בראשות ישראל מלאכי, על אישור ההחלטה", אמרו בוועד מתיישבי גוש קטיף והוסיפו: "אנו כבר לא שני צדדים ויש תחושה שקיימת נכונות אמיתית לפתור את הבעיות ולסיים את סוגיית שיקום קהילות גוש קטיף".

מנגד, שבעי הבטחות ממשלתיות שלא מומשו, בקהילות גוש קטיף מבהירים כי הם דורשים מהרשויות השונות במדינה האמונות על ביצוע ההחלטה לקצר הליכים בירוקרטים ולעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו. "אנו מאמינים ושותפים מלאים לתוכנית ונעשה כל שביכולתנו לעמוד בלוחות הזמנים שקבעה המדינה ולדחוף את התושבים לפתרונות המוצעים", אמרו בוועד מתיישבי גוש קטיף והדגישו: "אך למרות שאנו שותפים מלאים להחלטה, הביצוע הוא באחריות המדינה, ולכן אנו דורשים ממנה לעמוד בלוחות הזמנים ולקצר משמעותית הליכים בירוקרטים, בייחוד בוועדות השונות".

"הגיעה העת לסיים את העוול שנעשה לאנשי גוש קטיף", הוסיף אליעזר אורבך, יו"ר הוועד, "את העשור לעקירה חייבים "לציין" כשכל המשפחות, ללא יוצא מן הכלל, מתגוררות בבתי קבע". אורבך הוסיף כי לעולם לא יהיה פתרון שלם לסוגיית גוש קטיף. "אנו חושבים שהסכם זה יש בו כדי לקדם ולהביא לסיום הדרישות, אך השלכות העקירה ימשיכו ללוות את אנשי הגוש".

בוועד המתיישבים, הגוף היציג של קהילות גוש קטיף שמנהל את המגעים עם המדינה, הסבירו כי היום, 8 שנים וחצי לאחר הגירוש מהגוש, כ-40 אחוז מהעקורים עדיין לא נכנסו לבתי הקבע ונמצאים בהליכים שונים. "חלקם עדיין לא קיבלו את הקרקע מהמדינה", מדגישים בוועד.

עם זאת, ההחלטה שהתקבלה היום בוועדת השרים, בה השתתפו השרים אורי אריאל, יאיר שמיר ועמיר פרץ, נוגעת לכ-120 משפחות שמתקשות לבנות את ביתם מסיבות כלכליות, נפשיות ואחרות. למשפחות אלו, לפי ההחלטה, תצמיד המדינה צוותים שיצמאו עבורם פתרונות פרטניים. בין הפתרונות שאושרו הם בניית מבנים מתועשים בקרקע שניתנה להם והעברתם למתחמים שייבנו ביישובי הקבע בשכירות עד להשלמת הבנייה.

בנוסף, ועדת השרים בראשות שר הבינוי והשיכון אורי אריאל החליטה לקדם את בניית יישובי הקבע עבור עקורי גוש קטיף, בין היתר על ידי האצת בניית מבני ציבור ביישובים וקידום הליכי פיתוח.

"חשוב לזכור", הוסיפו בוועד, "כי ביישובי הקבע שנבנו יש מצוקה אדירה של מבני ציבור – שבאחריות המדינה לטפל בזה. זו בעיה אקוטית". בנוסף, ישנם כמה יישובים, בהם כרמי קטיף, נווה ים ושבי דרום, שעדיין לא התחילו לבנות את בתי הקבע מכיוון שהמדינה לא סיימה את הליכי התכנון ופיתוח הקרקע. "מלאכת השיקום רחוקה מסיום. עשרות חקלאים עדיין לא קיבלו קרקעות ואחוזי האבטלה בקרב קהילות הגוש גבוהים משמעותית מהממוצע בכלל האוכלוסייה", מוסיפים בוועד, "אנו סומכים על חברינו שר הבינוי והשיכון ומקווים שעד סוף השנה רוב הבעיות יפתרו".

"אנו חושבים שהסכם זה יש בו כדי לקדם ולהביא לסיום התקופה הזמנית, לתת מענה למשפחות ולישובי הקבע" הוסיף אורבך, "אך השלכות העקירה ימשיכו ללוות את אנשי גוש קטיף".