תוקף. הרב פוירשטיין
תוקף. הרב פוירשטייןדוד הוכברג

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס הרב רפי פויירשטיין, מרבני צוהר, הארגון שקידם את חוק הגיור שעבר אתמול בקריאה ראשונה, לביקורת התקיפה שמשמיעים נגד החוק חברי הכנסת החרדים.

לדבריו החוק הוא המתכון למניעת התבוללות בעם היהודי ולא כפי שמגדיר אותו חבר הכנסת אייכלר גשר להתבוללות. לדבריו המציאות כיום היא שכמעט ואין מתגיירים בעוד עשרות ומאות אלפים, ובהם גם אמהות בפוטנציה, חיים בתוכנו כישראלים לכל דבר, דוברי עברית ומשרתים ככל אחד אחר ועם זאת אינם יהודים ועבורם יש למצוא את הפתרון הראוי.

"אותה מחלה אנושה של יהדות ארצות הברית ואירופה שהולכת ונעלמת עלולה לפקוד אותנו כאן. המצב הנוכחי תקוע וסתום", אומר הרב פויירשטיין הרואה במהלך הנוכחי מהפכה של ממש.

את דבריו של חבר הכנסת אייכלר ולפיהם הוא דואג לחילוניים ולמסורתיים שכן הציבור שלו מוגן בספרי יוחסין ובבירורים מוקדמים טרם כל חתונה וחתונה, את הדאגה הזו מגדיר הרב פויירשטיין 'דאגת אחיתופל' המאכזבת אותו ונשמעת כדברי עסקנים גרידא.

הרב פויירשטיין תוהה אם אייכלר חושד ברבני ערים שרובם חרדים, וקובע כי החוק משדרג את הדרישות מהדיינים ולא להיפך. בהקשר זה הוא מזכיר כי עד היום לא היו חייבים הדיינים לעבור מבחנים בהלכות גיור ואילו כעת לצד רב מומחה לגיור יהיה רב בעל כושר לדיינות ורב בעל כושר לרב שכונה, נתונים שכיום אינם נצרכים בבתי הדין לגיור.

"בשולחן ערוך לא כתוב שיהיה מערך גיור", אומר הרב פויירשטיין המדגיש כי החוק נועד לשנות רק את הבירוקרטיה ולא לפגום כלל בסוגיות ההלכתיות ולדבריו העסקנים החרדים מטשטשים בין השניים ונאבקים מול כל יוזמה שנועדה להקל על הציבור. "כל יוזמה ורצון לשפר נתקלת במלחמת דת והתלהמות. צריך להפסיק לחשוב על עצמנו. שיצאו לעם שבשדות".

כשנשאל אם היה ניסיון לייצר שיח עם רבנים חרדים לקראת העברת החוק אומר הרב פויירשטיין כי אמנם מהלך שכזה הוא חשוב ונכון אך הוא עצמו אינו מצוי בנבכי המהלכים הפוליטיים ולכן אינו יודע אם אכן היה מהלך מהסוג הזה.

עם זאת הוא מציין כי רבני צוהר יפגשו עם הרב הראשי ויפעלו ככל יכולתם כדי לדאוג לכך שהמהלך יקבל את ברכת והסכמת הרבנים הראשיים ובכך ימנעו התנגשות חזיתית, ולטעמו ברגע שבו הדברים יתבהרו יוכלו גם הרבנים הראשיים לתמוך במהלך. לדבריו על הרבנים להפנים שאין מדובר רק ברבני צוהר אלא בנציגי העם כולו מכל גווני הקשת הפוליטית, "טוב תעשה הרבנות הראשית אם תקרא את רצון העם".