המאגר הביומטרי
המאגר הביומטרירשות האוכלוסין

בבג"ץ התקיים אתמול (רביעי) דיון סביב התשדיר הקורא לציבור לקבל תעודת זהות חכמה.

ביומן ערוץ 7 סיפר עו"ד אוריה ירקוני, מנציגי העותרים, התנועה לזכויות דיגיטליות, נגד התשדיר על ההתנגדות והחלטת בית המשפט.

בעתירת כנגד שר הפנים, רשות השידור והרשות השנייה דרשה התנועה לחייב את הרשות לניהול המאגר הביומטרי לפרסם לציבור מידע הוגן ואמיתי על אודות הסיכונים והסכנות במאגר הביומטרי, וכן להורות על הפסקת פרסום התעמולה המעודדת אנשים להצטרף למאגר בלי ליידע אותם על הסיכונים.

עורך הדין ירקוני מספר כי בית המשפט שאל את נציגי משרד הפנים שאלה פשוטה ועיקרה הוא כיצד זה משודר תשדיר הקורא לציבור לקבל תעודת זהות חכמה מבלי ליידע אותו שהמשמעות היא כניסה למאגר הביומטרי ומבלי להבהיר את הסכנות שבמהלך. זאת בה בשעה שלמסע הפרסום נקבע יעד מוגדר והוא לחשוף את הציבור למידע המלא סביב הסוגיה.

כמו כן, מוסיף ירקוני, לא מוברר לציבור בקמפיין הפרסומי שמדובר בניסוי בלבד ולא בחובה כפי שמשתמע מהאופן בו מוצגים הדברים.

לדבריו קבלת תעודת זהות חכמה מבלי לדעת את מכלול הפריטים משמעה הוא הסכמה שלא מדעת, קרי מהלך בלתי חוקי. לדבריו את ההבטחה להבהיר בהמשך את פרטי המבצע פרסם משרד הפנים על מנת להשקיט ולהשתיק את מתנגדי המאגר הביומטרי אך כאשר הגיעו הדברים לכדי יישום בפועל התפוגגה ההבטחה ומסע הפרסום יצא לדרך מבלי לתת לציבור את מכלול המידע לו הוא נדרש.

בתום הדיון ביקרו השופטים בראשות השופטת נאור את משרד הפנים ורמזו לו שיהיה מוטב אם יתקנו את התשדירים. משרד הפנים קיבל על עצמו לבצע את השינוי ולהערכתו של ירקוני גם אם ביצוע השינוי אמור להתפרס על פני זמן רב הרי שהסרת התשדירים הקיימים אפשרית מהיום להיום ואין צורך להמתין 30 יום לביצוע הפסיקה כמקובל.