ג'רבי עם בנות השירות
ג'רבי עם בנות השירותצילום: ששון תירם

מנכ"ל מנהלת השירות האזרחי-לאומי, שר-שלום ג'רבי, הורה לכל הגופים והעמותות להעלות לאתריהם שאלון אחיד, לכל מחפשי השירות

באמצעות השאלון יכוונו המתנדבים לתחום ההתנדבות המתאים להם על פי העדפותיהם וכישוריהם.

לאחר מילוי השאלון ורישום נתוני המתנדב בבסיס הנתונים במנהלת, יקבל המתנדב סיסמה אותה יוכל למסור לכל אחת מעמותות השירות הלאומי, שתמשיך בתהליך המיון והקליטה שלו לשירות, ללא צורך למלא מחדש שאלון בכל עמותה אליה הוא נרשם.

השיטה החדשה מקלה בצורה משמעותית על תהליך הרישום לשירות וכן על מציאת מקום השירות המתאים ביותר עבור המתנדבות. בכל שנה מחדש מגיעות מתנדבות רבות למקומות שאינם תואמים את אופיים ואת כישוריהם, מה שמביא לנדידה מוגזמת בין מקומות שירות ואף לנשירה של מאות מתנדבים בכל שנה ממקומות שירותם.

כך, לדוגמה, אם בת שלא מסוגלת לשבת יותר מדקות בודדות במקום אחד, מגיעה לשירות במוקד ביטחוני, בו היא נדרשת לשבת ברציפות ולצפות במצלמות האבטחה, ברור שלא תשרוד בתפקיד כזה זמן רב.

היתרון הנוסף של השאלון החדש הוא בכך שמאפשר הכוונה מקצועית של המתנדבים לתחום השירות הרצוי עבורם (ביטחון, טיפול בילדים, טיפול רפואי, הדרכה, חינוך מיוחד ועוד) וזאת באמצעות סידרת שאלות באמצעותן ניתן לעמוד על מאפייני זהותם ואישיותם של המתנדבים.

השאלון פותח ע"י הפסיכולוג ד"ר זאב בן-נחום (סא"ל במיל'), אשר בעברו היה ממונה על מערכות המיון בצה"ל. כיום מנהל ד"ר בן-נחום את תחום המיון בחברת תנופ"ה, אשר נשכרה ע"י המנהלת לצורך ביצוע הפרויקט.

שר-שלום ג'רבי, מנכ"ל מנהלת השירות האזרחי-לאומי, אמר כי "הרישום האחיד הוא בשורה אדירה לשמיניסטיות הנמצאות בימים אלו בתהליכי חיפוש מקום שירות לשנה הבאה. אנו עושים את כל המאמצים, יחד עם הגופים המוכרים ובתמיכת השר הממונה, ח"כ אורי אורבך, על מנת להקל ככל האפשר על התהליך הארוך והמורכב אותו הן נדרשות לעבור עד למציאת מקום שירות משמעותי בו יתרמו שנה או שנתיים מחייהן למדינה ולחברה".