הילד הסורי והרופאים המטפלים
הילד הסורי והרופאים המטפליםצילום: פיוטר פליטר

בין מאות הפצועים שמגיעים מסוריה לטיפול בישראל, ישנם לא מעט מקרים קשים.

כך היה גם במקרה של ק', בן 6 מסוריה, שהגיע לרמב"ם במצב אנוש, לפני כחודש וחצי. באותו היום, מספר אביו, מצאו את מותם אחיו, אחותו ואמו בפיצוץ בסוריה.

אביו של הילד ביקש מהרופאים הישראליים: "תצילו אותו, הוא כל מה שנשאר לי". לפני שלושה ימים ק' שוחרר מבית החולים, כשהוא עומד על רגליו.

ק' פונה מגבול ישראל-סוריה אל רמב"ם כשהוא סובל מפציעת ראש קשה ומצבו מוגדר אנוש. יחד עם ק' פונה גם אחיו הגדול, כבן 11, אל בית החולים בחיפה, אך פציעתו הייתה חמורה מידי ומותו נקבע בחדר ההלם של בית החולים.

עם הגעתו לרמב"ם, ק' פונה באופן מידי לחדר הניתוח, שם נלחמו הרופאים על חייו של הילד הקטן במשך שעות ארוכות, כאשר עיקר הטיפול שהוא מקבל מכוון להפחתת לחץ תוך גולגולתי מוגבר ובצקת מוחית, שהתפתחה כתוצאה מהפגיעה שהוא ספג. במהלך הניתוחים שעבר ק', הוסרו חלקים מעצמות הגלגלת שלו, כדי לסייע בהורדת הלחץ שנוצר על מוחו, ולאפשר לאיבר הכה חיוני להחלים.

במשך כמעט שלושה שבועות, ק' היה מחוסר הכרה ומאושפז במחלקה לטיפול נמרץ ילדים ברמב"ם, שם השגיח הצוות הרפואי על מצבו והעניק לו טיפול תרופתי כדי לסייע לו בהתאוששות. לאט, לאט, הבצקת מוחית והלחץ התוך גולגולתי המוגבר במוחו של ק' ירדו, הוא חזר להכרה והחל לתקשר עם סביבתו.

"כשהילד הגיע לרמב"ם הוא היה במצב של קומה, וכמעט מת", מסביר דר' סרגיי אבזגאוז, רופא בכיר במחלקה לנוירוכירורגיה בביה"ח, ומי שניתח את הילד, אני זוכר שפגשתי אביו של הילד לפני הניתוח. הוא אמר לנו: תעשו כל מה שאתם יכולים כדי להציל אותו. הוא כל מה שנשאר לי".

לאחר שק' עבר עוד שני ניתוחים לאיחוי עצמות הגלגלת מחדש, הוא אושפז במחלקת כירורגית ילדים, שם הוא עבר סדרת בדיקות וטיפולים, בסיועם של קלינאית תקשורת, רופאי אא"ג, פיזיותרפיסטים ואנשי צוות נוספים, שמטרתם להחזיר את ק' לתפקוד מלא ככל האפשר. לפני שלושה ימים, ק' שוחרר מביה"ח, כשהוא עומד על שתי רגליו.

"כמרכז טראומה של הצפון, ובין הגדולים בארץ, רמב"ם צבר ניסיון רב בטיפול בפגיעות מסוג זה", אומר דר' אבזגאוז, "לצערנו, אנו מטפלים בילדים רבים שמגיעים עם פגיעות ראש כתוצאה מתאונה, נפילה מגובה או חבלה אחרת. במקרה הזה, השתמשנו בניסיון שלנו כדי להציל ילד שהגיע אלינו מאזור לחימה, כשהוא מתנדנד בין החיים למוות. כמו כל המשפחות של הילדים שאנו מטפלים בהם, נפרדנו מק' ומאביו כמו מחברים טובים. בסופו של דבר עשינו את מה שהאבא ביקש – עשינו כל מה שאנחנו יכולים כדי להציל אותו, ואני מקווה שהוא יחיה חיים ארוכים ומאושרים".

המקרה של ק', הוא סיפור אחד מיני רבים של הטיפול שניתן לפצועים הסורים בבתי החולים בישראל.

בתוך כך, פורום טראומה צפון, ה-19 במספר, התקיים היום (חמישי), בקריה הרפואית רמב"ם והוקדש לנושא. הכנס שנתי מאגד צוותי טראומה באזור הצפון (רופאים ואחיות מבתי החולים השונים, פרמדיקים, אנשי צבא וכו'), ומציג בפניהם את סוגיות, מקרי בוחן, טיפולים, נתונים ודיונים בתחומים השונים.

בין הנושאים שנידונו בכנס השנה, אתגרים ודילמות בסיוע הרפואי וההומניטרי לפצועים סורים, פעילות בית החולים הצבאי ברמת הגולן, סוגיית החיידקים העמידים בפצועים הסורים, ניסיון הטיפול בפצועים בארבעת בתי החולים בצפון (זיו, נהרייה, פוריה ורמב"ם), ועוד.