נתן שרנסקי
נתן שרנסקיצילום: פלאש 90

יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, הודיע הערב (מוצאי שבת) על החלטת הסוכנות היהודית להעניק סיוע חירום מידי לקהילה היהודית באוקראינה ולפעול לחיזוק הביטחון במוסדות היהודיים במדינה.

במקביל לסיוע המיידי, תצא הסוכנות היהודית בקמפיין גיוס תרומות למען הגברת אמצעי האבטחה במוסדות היהודיים באוקראינה.

"הקהילה היהודית באוקראינה המונה כ- 200 אלף חברים היא אחת הקהילות המשגשגות בעולם שמחזיקה עשרות מוסדות יהודיים פעילים. האירועים האחרונים לימדו אותנו שיש לפעול לחיזוק אמצעי האבטחה במוסדות האלו. יש לנו חובה מוסרית לדאוג לשלומם ולביטחונם של חברי הקהילה", אמר יו"ר הסוכנות היהודית.

בסוף השבוע כינס שרנסקי ישיבת חירום בלשכתו בירושלים על מנת לעשות הערכת מצב וללמוד על הצרכים המידיים של יהודי אוקראינה על רקע ההסלמה בעימותים בקייב. מנהיגים יהודיים מקומיים באוקראינה הביעו חשש בפני הנהגת הסוכנות היהודית לביטחונם של חברי הקהילה אם תהיה החמרה במצב. "אנו נמצאים בקשר הדוק עם ראשי הקהילות באוקראינה ועוקבים מקרוב אחרי האירועים. הסיוע של הסוכנות היהודית נועד לסייע להגברת האבטחה של המוסדות היהודיים בקהילה", אמר שרנסקי.

הסיוע המידי יוענק באמצעות קרן הסיוע לביטחון קהילות יהודיות של הסוכנות היהודית. הקרן המיוחדת הוקמה בעקבות הפיגוע הנוראי בבית הספר היהודי בטולוז במרץ 2012 שבו נרצחו מורה יהודי ושלושה תלמידים. למרות שמרבית יהודי העולם חיים כיום בביטחון פיזי, הקרן מעניקה סיוע לביטחון הקהילות ומאפשרת המשך חיי קהילה במרכזי התכנסות יהודיים שבהם יש חשש ביטחוני. עד היום סייעה הקרן לביטחונן של 50 קהילות יהודיות ב- 25 מדינות בהיקף של כ- 15 מיליון ₪, ביניהם קהילות בדרום אפריקה, יוון, ברזיל, ארגנטינה ועוד.

במקביל לסיוע המידי, יוצאת בימים אלה הסוכנות היהודית בקמפיין גיוס תרומות כדי לתת מענה לצרכי הביטחון של יהודי אוקראינה. במכתב לתורמים מציין נשיא ומנכ״ל פיתוח משאבים בינלאומיים בסוכנות היהודית, ד"ר מישה גלפרין, כי "הסוכנות היהודית הקימה את קרן החירום לפני כשנתיים כדי לסייע לביטחון קהילות יהודיות. כעת אנו מבקשים לגייס תרומות לקרן כדי לסייע לחיזוק הביטחון של הקהילות היהודיות באוקראינה".

קהילת יהודי אוקראינה היא אחת הקהילות הגדולות בעולם ובברה"מ לשעבר, המונה כ- 200,000 איש. רוב היהודים מתגוררים בעיר הבירה קייב וקהילות מרכזיות משגשגות גם באודסה, לבוב ודנייפרופטרובסק. במשך 70 שנות השלטון הקומוניסטי נאסרה התארגנות יהודית במדינה, אך לאחר התפרקות ברה"מ החלו לפרוח גופים יהודיים באוקראינה שהפכו את הקהילה לחיה ותוססת, העוסקת במתן סיוע לנזקקים ופועלת להעצמת דור העתיד. ברחבי אוקראינה קיימים מוסדות יהודיים משגשגים ובהם בתי כנסת פעילים, בתי ספר יהודיים, ישיבות ומדרשות.

הסוכנות היהודית פועלת לחיזוק הקשר של חברי הקהילה עם ישראל ועם העולם היהודי ומסייעת לאלה המבקשים לעלות ארצה. מדי שנה עולים לישראל כ- 2000 איש מבני הקהילה ועוד עשרות אלפים משתתפים בפעילויות של הסוכנות היהודית לחיזוק הזהות היהודית ולהעמקת הקשר עם ישראל, בהן אולפנים לעברית, מחנות קיץ ותכניות קצרות וארוכות בישראל כמו 'תגלית' ו'מסע'. מאז התפרקות ברה"מ עלו מאוקראינה כ- 330,000 יהודים. בשנת 2013 אלו ארצה כ- 2,200 איש.