חובת צדק מוסרית. ח"כ חיים כץ
חובת צדק מוסרית. ח"כ חיים כץפלאש 90

יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, ח"כ חיים כץ (הליכוד ביתנו), החליט שלא לקיים הצבעה לקריאה ראשונה על הצעת החוק שזכתה לכינוי "חופשת אבהות".

על פי ההצעה, שאותה יזמו ח"כ תמר זנדברג (מרצ) ואחרים, עובד יהיה רשאי לנצל עד 13 ימי מחלה וחופשה לצורך ליווי בת זוג הזוג לבדיקות וטיפולי היריון, הלידה והימים שלאחריה.

ח"כ כץ אמר בדיון, כי "אין לחשוד בי בהתנגדות לזכויות ורווחת העובד, אבל המדינה, שבאמצעות שריה הודיעה על תמיכה בהצעת החוק, שוב לארג'ית על חשבון המעסיקים, ומשיתה עליהם בהצעת חוק זו את תשלום דמי המחלה שישולמו לעובד. אם המדינה רואה את המטרה כראויה, והיא אכן ראויה, שתתכבד ותממן בעצמה את ההוצאות".

ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) הצטרף לקריאה זו, וכינה את הדרישה מהמעסיקים לשאת בהוצאות דמי המחלה "חמורה מאוד".

מנהלת המחלקה לדיני עבודה באיגוד לשכות המסחר, עו"ד סיגל סודאי: "מדוע מאלצים את המעסיק להתמודד עם היעדרות העובד וגם לשלם לו? מדוע לא מסייגים את הזכאות לניצול ימי מחלה של הגבר רק במקרי בדיקות וטיפולים של היריון בסיכון, כפי שקיים כיום בחוק? הצעת החוק הנוכחית מאפשרת לכל עובד לנצל יום מחלה בכל בדיקה שעוברת בת זוגו".

ח"כ זנדברג הגיבה: "איזה מעסיק יעדיף שהעובד שלו יגיע לעבודה בעוד אשתו עדיין בבית החולים והוא טרוד בסידורים ובטלפונים? גם כך המעסיקים לא מחויבים לשלם על יום המחלה הראשון, ועל הימים הבאים שלאחריו הם משלמים חלקית. הצעת החוק המונחת כאן היא פשרה מצוינת. בפעם הראשונה יבטיח החוק שאב יוכל לשהות לצד האם היולדת והרך הנולד בשמונת הימים הראשונים לחיי התינוק וחיי המשפחה החדשה".

ח"כ כץ הודיע, כי הצבעה על הצעת החוק תתקיים רק לאחר דין ודברים מול ארגוני המעסיקים.