בושה. שטבון
בושה. שטבוןצילום: פלאש 90

דיון מיוחד מקיים היום (שני) בצהרים חבר הכנסת יוני שטבון בכנסת סביב תופעת ההסתה בבתי הספר של אונר"א במחנות הפליטים הפלשתיניים.

אל הדיון זימן חבר הכנסת שטבון עשרות נציגים דיפלומטיים של מדינות תורמות לאונר"א על מנת להציג בפניהם את הנתונים בשטח.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר שטבון כי היה אמנם לא פשוט לכנס אל הדיון הקשה שבו בכוונתו להציב מראה אל מול הזרמת כספי ההסתה ממדינותיהם של האורחים, אולם עם זאת לא פחות מארבעים דיפלומטים נרשמו להשתתף בדיון.

את הדיון יפתח שטבון עצמו כשיציג רקע כלכלי כחבר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת ומיד לאחריו תציג נתונים ד"ר עינת ווילף, חוקרת ההסתה במחנות הפליטים, מי שבעבר הלא רחוק כיהנה כיו"ר ועדת החינוך של הכנסת.

שטבון מדגיש כי המסר העיקרי שהוא מבקש להעביר לאורחי הדיון הוא התביעה שתועבר דרכם לארצותיהם להשגיח ולבחון את יעדם של הכספים שהן תורמות. מאידך התביעה מהאו"ם היא להשגיח ולפקח על הזרמת הכספים. לדבריו אמנם האו"ם נוטה מטבעו לכיוון ברור אחד, אך עם זאת כאשר יידע שמאחורי הדרישה עומדים פרלמנטרים ואנשי מקצוע שמתכוונים לפקח על הדברים יוכל ויידע האו"ם עצמו כיצד לבצע את הפיקוח הנדרש.

בדבריו מדגיש שטבון כי בכוונתו להמשיך ולעקוב אחר התנהלות האו"ם ואונר"א בשאילתות ובצעדים פרלמנטאריים שונים הנתונים בידיו.

באשר לאפשרות שמא המדינות התורמות מודעות לשימוש שנעשה בכספיהן ונוח להן בכך, אומר שטבון כי "מסתבר שבנקודת הקצה יש כאן הרבה דיפלומטים שלא יודעים לאן הכסף מגיע ומה עושים בו, אבל זה לא מעניין אותי. תפקידי כחבר כנסת וכמייצג האינטרס הישראלי הוא להציג מראה שהדיפלומטיה הישראלית והעולמית תצטרך להתמודד איתה. אני לא יכול לאפשר שכספים שמגיעים למדינת ישראל יועברו להסתה נאצית שמתאימה לשנת 1933".

שטבון נשאל מהי העובדה המרכזית שאותה יציב על שולחן הדיונים בפני הדיפלומטים האורחים והוא משיב: "חוץ מחומרי ההסתה בבתי הספר שקוראים לנו רוצחים, נאצים ובעלי חיים, מוסדות אונר"א הפכו מקלט למחבלי חמאס, למסתור ולשיגור טילים למדינת ישראל. ראינו זאת בעופרת יצורה. זה דבר שלא ניתן לעבור עליו לסדר היום".