חוגגת. מרקל
חוגגת. מרקלפלאש 90

עם הגעתה לישראל של קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, ובכירי ממשלתה מפרסם מכון המחקר NGO Monitor דו"ח המרכז נתונים סביב המימון הממשלתי גרמני לארגוני שמאל קיצוני המסיתים נגד מדיניות ישראל ומקדמים דמוניזציה וחרמות נגד ישראל.

מכון המחקר מציין כי העברת הכספים מתבצעת תחת כותרת הומניטארית שתכליתה "להילחם בעוני, להבטיח מזון, לכונן שלום, חירות, דמוקרטיה וזכויות אדם, לעצב את הגלובליזציה באופן חברתי שוויוני ולשמר את הסביבה ואת המשאבים הטבעיים". לעומת זאת בניגוד למטרות אלו "המימון מוענק לארגונים קיצוניים המתנגדים לשלום, מקדמים דמוניזציה, חרמות וסנקציות כחלק מהמלחמה הפוליטית נגד ישראל, ובחלק מהמקרים מביעים אנטישמיות בוטה. מיליוני אירו שמקורם בכספי משלם המיסים הגרמני מוענקים כל שנה לארגונים אלו", כותבים מנסחי הדו"ח.

לדבריהם מסגרות וערוצי המימון כוללים קרנות פוליטיות בעלות עוצמה הקשורות למפלגות הפוליטיות בגרמניה, אשר מחפשות לעיתים לכפות את האידיאולוגיות והמטרות שלהן על ישראלים ופלסטינים, כמו גם, מימון ישיר ממשרד החוץ הגרמני, המשרד לפיתוח ושיתוף פעולה כלכלי (BMZ), ומשרדים נוספים בממשלה הגרמנית.

בהמשכו של הדו"ח מפרטים אנשי המכון את שמות הארגונים להם מועבר הכסף ומציינים כי אלה כוללים כמה מהארגונים הקיצוניים ביותר הפועלים בישראל וברשות הפלסטינית. השמות המובאים בדו"ח הם (ההערות והנתונים המצורפים לשמו של כל ארגון לקוחות מתוך הדו"ח עצמו):

זוכרות - מימון ממשלתי גרמני הגיע באופן עקיף דרך קרן רוזה לוקסמבורג, מדיקו אינטרנשיונל, מיסראור וקרן EVZ. ארגון זה שואף "להכיר בחוב המוסרי שגרמו המדינה ומוסדותיה לעם הפלסטיני... ולהכיר במימוש זכות השיבה של הפליטים והפליטות". הארגון מקדם את זכות השיבה וטוען כי "הזיכרון ולקיחת האחריות על הנכבה הפלסטינית ע"י הציבור היהודי בישראל הם תנאי בסיסי והכרחי לפיוס ושלום בין העמים, אך הם אינם מספיקים. בין השאר חייבת להתלוות אליהם גם קבלה של זכות השיבה של הפליטים". משמעות אג'נדה זו היא קריאה לחיסולה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. זוכרות גם מאשים את ישראל ב"טיהור אתני" ו-"עקירה בכוח ונישול של העם הפלסטיני".

קואליציית נשים לשלום – קיבל 197,969 ₪ לשנת 2010 ו-146,026 ₪ לשנת 2011 מקרן רוזה לוקסמבורג. הארגון, המתאר עצמו כ"ארגון פמיניסטי...[המחויב] למאבק לסיום הכיבוש וליצירת חברה צודקת", הוא ממובילי קמפיין ה-BDS (חרם, משיכת השקעות וסנקציות נגד ישראל), במיוחד באמצעות פרויקט "מי מרוויח מהכיבוש". אתר "מי מרוויח מהכיבוש" הוא "מאגר נתונים ייחודי על חברות מסחריות, בינלאומיות וישראליות, המרוויחות באופן ישיר מהכיבוש הישראלי בשטחים הפלסטינים וברמת הגולן" שהוקם "בעקבות הקריאה הפלסטינית לחרם, משיכת השקעות וסנקציות נגד ישראל...". חברות בארגון צולמו מניפות דגל של החזית העממית לשחרור פלסטין – ארגון טרור לפי הגדרת ישראל, ארה"ב והאיחוד האירופי האחראי למספר רב של התקפות נגד אזרחים. (מאז שדו"ח זה נשלח למממנים השונים, התמונה הוסרה מדף הפייסבוק של הארגון).

מיפתח – קיבל 24,416 דולר מקרן היינריך בול בשנת 2011 (הקרן אינה רשומה כתורמת לשנת 2012) ו-92,869 דולר מקרן קונרד אדנאוור בשנים 2011 ו-2012. מטרתו המוצהרת של הארגון היא "קידום עקרונות של דמוקרטיה וממשל תקין במגזרים שונים של החברה הפלסטינית; הארגון גם שואף לקדם את המטרות הפלסטיניות בדעת הקהל המקומית והבינלאומית ובמעגלים רשמיים". הראשונה מבין "המטרות האסטרטגיות" של הארגון היא "להפיץ את השיח והנרטיב הפלסטיני באופן גלובלי לגופים רשמיים, מוכרים ולמקבלי ההחלטות". פרסומי הארגון מאשימים את ישראל ב"טבח", "שואה תרבותית", "פשעי מלחמה" ו-"אפרטהייד". ב-27 במרץ 2013, פורסם באתר הארגון בשפה הערבית מאמר החוזר על עלילת דם אנטישמית, בתגובה לתמיכתו של הנשיא אובמה בישראל והשתתפותו בסדר פסח. לאחר ביקורת ציבורית קשה, מיפתח הסירו את המאמר, אך תקפו את הבלוגר שחשף את המאמר בהכפשת הארגון, תוך שהם מנסים להסיט את תשומת הלב מעלילת הדם.

רופאים לזכויות אדם - ישראל – קיבל 95,000 ₪ בשנת 2011 ו-94,000 ₪ בשנת 2010 ממדיקו אינטרנשיונל; 1.7 מיליון מ-EED לשנים 2010-2012. רל"א-ישראל פעיל פוליטית בקמפיין הדמוניזציה נגד ישראל. בדו"ח מאוקטובר 2011, תחת הכותרת "להקדים תרופה למכה", האשים הארגון רופאים ומוסדות ישראלים במעורבות "בעינויים והתעללות" בפלסטינים. ניתוח מפורט של הטענות מראות שהמחקר מלא בכשלים, וההסתדרות הרפואית בישראל דחתה את הדו"ח המוטה על כך שהתעלם מפרטים חשובים. בהתבסס על מתודולוגיה כושלת זו, הארגון מאשים את כוחות הביטחון הישראלים ב"שימוש שגרתי בשיטות חקירה המהוות עינויים והתעללות" וכי "אנשי רפואה מעורבים, באופן פעיל או סביל, בעינויים או בהתעללות". הגדרה מילונית או משפטית ל"עינויים" או "התעללות" אינה מוזכרת בדו"ח והשימוש שנעשה במונחים הוא אינו עקבי. במהלך מבצע "עופרת יצוקה", רל"א-ישראל האשים את ישראל בשימוש ב" כוח הקיצוני וחסר פרופורציה המופעל על תושבי הרצועה" וב"פגיעה בצוותים רפואיים ובמשלוחי סיוע". ד"ר יורם בלשר, לשעבר נשיא ההסתדרות הרפואית העולמית, ביקר את הארגון כ"קבוצה פוליטית קיצונית בתחפושת של ארגון רפואי". למידע נוסף על רל"א-ישראל, ראו את דו"ח NGO Monitor: "רשלנות רפואית" (יולי 2013).

יש דין – קיבל 250,000 ₪ בשנת 2012 מהמכון לקשרי תרבות זרים (IFA), מסגרת ממשלתית המתואמת עם משרד החוץ הגרמני. מטרתו המוצהרת של הארגון היא "הגנה על זכויות האדם של האוכלוסייה האזרחית הפלסטינית הנמצאת תחת כיבוש ישראלי", מעקב אחרי אכיפת החוק על מתנחלים וכוחות הביטחון והליכי בתי המשפט הצבאיים. הארגון, שיוסד על-ידי דרור אטקס (לשעבר מ"שלום עכשיו"), משתמש בדמוניזציה וברטוריקה של "אפרטהייד" בחלק מפעילותיו תוך ניצול של מושג זכויות האדם כדי לקדם את האידיאולוגיה הפוליטית שלו. יש דין מוביל את הניסיונות לתייג את ישראל ואת כוחות הביטחון ככאלה שאינם צריכים לתת דין וחשבון לשלטון החוק, כחלק מאסטרטגיה רחבה יותר של קידום האשמות שקריות בדבר "פשעי מלחמה" נגד בכירים ישראלים בבתי משפט זרים ובבית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC).

את הדו"ח חותמים אנשי NGO בשורת המלצות: "יש להגביר את השקיפות ביחס לכל המענקים לארגונים לא-ממשלתיים שמקורם בכספי משלם המיסים הגרמני, כולל חשיפת כל המסמכים הקשורים לקבלת ההחלטות וההערכות, כמו גם מעורבותם של ארגונים שותפים בהליך קבלת ההחלטות; על מסגרות המימון לפרסם לציבור את המענקים המוצעים לפחות 60 יום לפני העברת הכסף (הודעה מראש) על מנת לאפשר פרסום חומר רלוונטי ולעודד דיון ציבורי בנושא; יש ליצור מנגנון עצמאי ומקצועי לפיקוח והערכה על מענקים לארגונים לא-ממשלתיים על מנת להבטיח הליך הוגן; ובפרט, הקמת ועדת פיקוח פרלמנטרית למטרה זו;

מסגרות מימון הקשורות לממשלת גרמניה צריכות להבטיח שארגונים ישראלים ממלאים את חובת הדיווח שלהם על פי חוק "חובת גילוי לגבי מי שנתמך על ידי ישות מדינית זרה"; דרושה הערכה מחדש של הקווים המנחים של מסגרות מימון אלו והעברת המימון לפרויקטים וארגונים אשר אכן מקדמים את המטרות המוסריות המוצהרות שלהם".