קנביס
קנביספלאש 90

הוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול, בראשות ח"כ מוחמד ברכה, דנה היום בשלוש הצעות לדיון מהיר של חברי הכנסת דב חנין, משה פייגלין ומשה מזרחי. ההצעות לסדר עסקו במספר הרב של תיקים הנפתחים נגד אלו המשתמשים שימוש בכמויות מזעריות של סם, במיוחד קנאביס, לשימוש עצמי.

בפתח הדיון הדגיש ח"כ ברכה כי הוועדה הגיעה מזמן למסקנה כי במאבק בסמים ישנם שני כלים עיקריים: 1. מאבק בהברחות וסחר בסמים. 2. חינוך. עוד אמר כי אין ויכוח בין אנשי מקצוע וציבור כי סמים הניתנים לשיכוך כאבים על פי מרשם רופא אינם נושא לדיון בוועדה.

ח"כ דב חנין, שהציג את הצעתו, אמר כי כיום יש מודלים חדשים להתמודדות עם תעשיית הסמים. הוא אמר כי כיום המדינה נמצאת במצב אבסורדי. מצד אחד יש הנחיות של היועץ המשפטי לממשלה, הנובעות משיקול דעת, הקובעות כי אין להגיש תביעות כנגד אלו הנתפסים בשימוש עצמי בכמויות מזעריות. הרציונל הוא שאין לגזור גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה. מאידך יש אינפלציה של תיקים והטרדות של אלפי אזרחים שהשתמשו בקנאביס בשימוש עצמי.

ח"כ משה פייגלין אמר, כי ישנם 23,000 תיקים שנפתחים מידי שנה, פעולת אכיפה שעולה למדינה כ- 1.6 מיליארד ₪. הוא הדגיש כי "סמים זה דבר רע". עם זאת אמר כי החוק חייב להיות מחובר למציאות ולא ייתכן שייווצר מצב בו חולה שקיבל אישור לשימוש בקנאביס רפואי ועבד בבית מלון באילת נעצר ברכבו כי הרישיון מתיר את השימוש רק בבית. הוא ציין כי אותו עובד היה חייב לעזוב את מקום עבודתו ולעבור לעכו כדי להיות קרוב למקום מגוריו.

ח"כ משה מזרחי אמר, כי "אני רוצה להבהיר כי איני תומך בלגליזציה של קנאביס, אך יחד עם זאת, אני קורא למשטרה לאכוף את החלטת היועמ"ש לממשלה ולא ליזום פעילות אכיפה כלפי אנשים נורמטיביים שמעשנים קנאביס בביתם. חשוב לזכור ולהזכיר כי הצרכנים הפרטיים אינם קהל היעד אותו אנו מחפשים, אלא הסוחרים ומבריחי הסמים".

עוד הוסיף ח"כ מזרחי וביקש מהמשטרה "לשים לב שכתבי אישום לא נפתחים לשם השגת יעדים לצורך הצטיינות אלא מתוך צורך אמיתי לטפל בבעיות הסמים".

ח"כ תמר זנדברג אמרה כי "עישון קנאביס הוא פעילות נורמטיבית בשעות הפנאי של מאות אלפי אנשים נורמטיביים שעובדים ואינם סטלנים". היא ציינה כי למעלה מ- 80% מהאכיפה היא על שימוש עצמי והיא סלקטיבית כלפי מקומות מסוימים בארץ".

רפ"ק עדנה טנא, קצינת חטיבת תביעות במשטרת ישראל, אמרה כי דווקא נרשמה הקטנה במספר כתבי האישום. היא ציינה כי הגשה 2175 כתבי אישום בשנת 2013. ואמרה כי לדעתה המשטרה דווקא פועלת על פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה שהדגיש כי אין להתעלם מעבירות של צריכה עצמית.

ד"ר ברקת שיף-קרן מבית החולים איכילוב, רופאה מומחית לכאב, אמרה כי חולים רבים מגיעים למצב שבו הם נידונים כפושעים. התחום בין מצב רפואי בו הקנאביס הרפואי מאושר לבין מצב בו אינו מאושר הוא צר מאד.

לדבריה, הבעיה עם הקנאביס הרפואי הוא שהוא אינו מוגדר כתרופה. לכן מעט מאד רופאים מוכנים לרשום קנאביס רפואי. בעבדותי אני רואה שהטיפול בקנאביס מאד עוזר במקרים של כאב ומקל על מצוקה. במקרים רבים רישיון השימוש אינו מחודש בזמן והחולים הופכים בעל כורחם לפושעים.

ד"ר יוסי הראל-פיש, המדען הראשי של הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול, אמר כי צריך לעשות הכל כדי להסדיר את השימוש בקנאביס הרפואי. עם זאת אמר כי הוא מודאג מהשיח הליברלי שמוריד אצל האוכלוסייה הצעירה את המודעות למסוכנות הסמים.

פרופ' רפאל משולם, מומחה בין-לאומי לחקר הקנאביס ונגזרותיו, אמר כי הוא נגד לגליזציה אך בעד ליברליזציה של השימוש בקנאביס. הוא הוסיף ואמר כי יש להוציא את הקנאביס מרשימת הסמים המסוכנים. הוא הציע להקים וועדת מומחים מקצועית שתעסוק בנושא הקנאביס ותגיש המלצות לוועדה.

עו"ד שרונה עבר הדני ממשרד הבריאות, אמרה כי המשרד פועל על פי חוק והקנאביס עדיין מוגדר כסם מסוכן. כמו כן המשרד מנסה לבצע הליך לבחינת ההתוויות לשימוש בקנאביס.

אסף ארז, חולה טרשת ומשתמש בקנאביס, הדגים כיצד האכיפה עלולה לגרום לתוצאות חמורות. הוא הציג מקרה של צעיר בן 16 שנעצר בגין שימוש עצמי בקנאביס ונאנס בתא המעצר.

לעומתו נציגי עמותות למלחמה בסמים הציגו קו נוקשה המתנגד לכל שימוש לא רפואי בסם. עו"ד יפעת רווה ממשרד המשפטים אמרה כי יש צורך באיזון הין הצורך לאכוף לבין אכיפה כללית והדגישה כי משרד המשפטים בוחן את הנושא.

בסיכום הדיון הדגיש שוב ח"כ מוחמד ברכה, יו"ר הוועדה כי הוועדה אינה מכירה במושג "סמים קלים". הוא הדגיש כי יש צורך להסדיר את השימוש בקנאביס רפואי כדי שלא יוכנס לקטגוריה הפלילית. הוא אמר כי קיים פער בין הנחיית היועץ המשפטי לממשלה לבין מערכת אכיפת החוק והביע צער על כך שהמשטרה לא הגיעה לדיון עם נתונים מתאימים.

ברכה הדגיש, כי לדעתו כרגע לא קיימים איזונים בין הצורך באכיפה לבין אינפלציה באכיפה המתבטאת בשטח. עוד אמר כי ראוי לקיים דיון מיוחד בשאלת הלגליזציה וכי יפעל להקמת וועדת מקצועית שתגיש לוועדה מסקנות מקצועיות לקראת דיון בנושא.