פייגלין
פייגליןצילום: פלאש 90

(באדיבות ערוץ הכנסת)

הכנסת קיימה הערב (שלישי) דיון בהצעה לסדר של ח"כ משה פייגלין (ליכוד), בנושא "העברת הריבונות בהר הבית דה-פקטו לריבונות ירדנית".

פייגלין סיפר בנאום שנשא, "אם תעלו איתי להר, אראה לכם כיצד מתגוללים שם בעפר שרידי מקדש שלמה, ושרידי מקדש עולי בבל – אם כך אנו מתייחסים למקור – אולי אדוני היו"ר נזמין את אנשי התחזוקה ונפרק את סמל המדינה".

"וכך – מאחורי גבו של העם ויתרנו על כל שריד של ריבונות ישראל בהר. כל ארגון טרור יכול להניף שם את דגלו – דגל ישראל? הס מלהזכיר. ופרק תהילים הוא עילה למעצר. אפילו כיפה על הראש ממליצים השוטרים להוריד", הוסיף.

"כמו תמיד – כשאנו בורחים מארצנו ומחפירות חיינו, לא שלום אנו מקבלים אלא עוד ועוד אלימות.

כשאנו בורחים מן ההר אנו מאבדים את הלגיטימיות לקיומנו בתל-אביב", קבע פייגלין והוסיף, "הר הבית כ-לב באיברים. וכמאמר משורר הקטרוג והאמונה – אורי צבי גרינברג 'השולט בהר שולט בארץ'".

פייגלין תהה כיצד זה ש"זו הפעם הראשונה שכנסת ישראל דנה במליאה בשאלת הריבונות בהר הבית. בלי ההר אין בית, אין תכלית ואין ייעוד לקיומנו הריבוני בארץ כולה. הגיע הזמן להפסיק את הכרסום בריבונות ישראל בלב ליבה של ירושלים".

פייגלין פנה לראש הממשלה נתניהו ולחברי הממשלה, "בשם העם היהודי לדורותיו: אני קורא כאן מעל בימת הכנסת לממשלת ישראל ולעומד בראשה: לממש את ריבונותה המלאה של מדינת ישראל בהר הבית כולו. להפסיק באופן מידי את הרס העתיקות בהר הבית, והשמדת עברנו ההיסטורי בידי אוייבנו".

"אני קורא לממשלת ישראל להפסיק את האפליה וההשפלה של היהודים בכניסה להר ועל הר. ואני קורא לממשלת ישראל לאפשר גישה חופשית לכל יהודי להר הבית מכל שער, ותפילה על ההר, כמתחייב מעצם היותה של מדינת ישראל מדינה יהודית, וכמתחייב בחוקי היסוד של מדינת ישראל", חתם פייגלין.

חברת הכנסת זהבה גלאון (מרצ) טענה בנאום מעל דוכן הכנסת, כי היא מאמינה בזכות היהודים להר הבית, אולם הבהירה, כי "אני מבדילה בין הזכות ובין מימוש הזכות"

"מי שעומד כאן מעל דוכן הכנסת וקורא לעלות הבית יש לו רק מטרה אחת, לעשות פרובוקציה ולפוצץ את התהליך המדיני", הוסיפה גלאון.

לדברי ח"כ גלאון, "שמענו עכשיו את הקריאות. יש כאן קבוצה ששייכת לקואליציה שנתנה אישור לראש הממשלה לצאת לתהליך מדיני ומנסה לסנדל אותו בכל דרך. הריבונות על הר הבית לא תיקבע בפרובוקציות שלכם".

ח"כ שולי מועלם רפאלי הקריאה מכתב שכתב ראש הממשלה נתניהו בשנת תשנ"ה, עוד קודם בחירתו לראש הממשלה בפעם הראשונה.

"זכותו של העם היהודי על מקום קדשו -הר הבית , אינה נתנת לערעור, אני סבור שיש להסדיר זכות תפילה של יהודים במקום זה, על אחת כמה וכמה שאנו נותנים חופש פולחן לכל הדתות בירושלים", כתב נתניהו וציטטה כאמור ח"כ מועלם רפאלי.

לדבריה, "כשיהודים לא יכולים לעלות להתפלל בחופשיות בהר הבית המשעות היא שהר הבית לא בידנו. מהדיון היום צריכה לצאת הצהרה הקוראת לאפשר לכל יהודי להתפלל בכל שעה בהר הבית".

ח"כ מירי רגב (הליכוד) קראה מעל בימת הכנסת "כל יהודי יוכל לומר בהר הבית 'שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד'".

"כל אחד במדינת ישראל יוכל לעלות ולהתפלל במקום הקדוש לו. אנחנו נגיע למצב שהר הבית יהיה בידוק כמו מערת המכפלה, ימים מיוחדים ליהודים וימים מיוחדים למוסלמים, וכל אחד יתפלל במקום הקדוש לו", הוסיפה רגב.

ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי), אמרה, כי "בכל פעם שאני מגיעה לבניין המפואר הזה אני מתמלאת שמחה שזכינו שיש לנו כנסת וצבא ומדינה לתפארת, אבל הבית האמיתי שלנו חרב ואנחנו נותנים לו להמשיך להיות כך, כשמשחקים ברחבת הרב הבית משחקי כדורגל ופיקניקים, והערבים עושים שם את הצרכים שלהם. ריבונות ישראל לא יכולה להתקיים רק בבניין הזה והיא צריכה להיות גם על הר הבית".

ח"כ דוד אזולאי (ש"ס) הזכיר, כי "הרב עבודיה פסק שאסור לעלות להר הבית ואמר שיהודי שעולה להר הבית חייב כרת. בשנת 2004 פורסם קול קורא תחת הכותרת אזהרה לרבים, להישמר מהאיסור החמור להיכנס להר הבית. מאחר ובשנים האחרונות החלו רבנים להתיר לעלייה. בין החותמים הרב עובדיה, הרב אברהם שפירא הרב הראשי לשעבר, והרב מרדכי אליהו הראשון לציון לשעבר".

לדבריו, "זה לא סוד שאנחנו מאבדים את הריבונות על הר הבית, והאמירה הר הבית בידנו הייתה רלבנטית ב- 67. לצערנו היום ההר הפך למקום שבו עוברים על החוק וממשלת ישראל לא עושה כל מאמץ לאכוף את הריבונות. נתניהו חזק רק על החרדים, הוא רוצה לאכוף את הריבונות במקום שלומדים תורה. אבל במקום שיקר לכולנו הוא נוהג בכפפות של משי. לומדי תורה זה לא פחות חשוב מהר הבית".

יו"ר הקואליציה, ח"כ יריב לוין (הליכוד-ביתנו), ציין כי "כשהיהודים לאורך שנות הגלות התפללו לשיבת ציון, נדמה לי שהם לא התפללו לחזור לתל אביב וגם לא לבניין הכנסת, אלא להר הבית. הם היו מוכנים למסור את נפשם לו רק יכלו לעמוד כאן במקומנו. אם נשלים עם דבר מהסוג הזה אנחנו מועלים בשליחות שלנו כחלק משרשרת הדורות. מדינת ישראל מכבדת את זכותם ואמונתם של כולם. חובתנו לדאוג לכך שכל יהודי יוכל לבוא בשערי הר הבית כפי שמאפשרים לכל אדם אחר".

ח"כ יצחק כהן (ש"ס) תקף בנאום בכנסת את עמדתם של התומכים בעלייה להר הבית, "אתם רומסים את המקום הקדוש ביותר לעם היהודי".

"אתם רודפים את הישיבות הקדושות עד חורמה, מגדירים לומד תורה כעבריינים פליליים, הישיבות הם המקום הקדוש ביותר לעם ישראל", אמר כהן.

"הבית היהודי הם מחרחרים ריב, הם יוצרים את המהומות, הם יוצרים את הנטל", הוסיף ח"כ כהן.