נבדוק. מקרר מוצרי החלב
נבדוק. מקרר מוצרי החלבצילום: פלאש 90

הוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה וועדת הכספים, בראשות ח"כ אבישי ברוורמן, המשיכה היום להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית לקידום התחרות בענף המזון.

היום (שלישי) אישרה הוועדה סעיפים נוספים בהצעה, בהם מתן סמכויות לממונה על ההגבלים העסקיים לפטור ספקים גדולים מהאיסורים אותם אישרה הוועדה בדיון הקודם, בתנאי ששוכנע שאין בכך פגיעה בתחרות.

עוד אישרה הוועדה סעיף שנועד לאסור תמחור אסור וקשירה טורפנית, שנועד להגביל את הספקים הגדולים להתנות מכירה של מוצר מוביל בקניית מוצר פחות נמכר, או מכירה של מוצר במחיר נמוך מעלות אספקת המוצר לקמעונאי (לוס לידר).

כמו כן אישרה היום הוועדה סעיף שנועד לאפשר לממונה לתת הוראות לקמעונאי גדול באשר למותג הפרטי שלו, אם יש חשש לפגיעה בתחרות. הוועדה אף אישרה מחדש את הגדרת "ספק גדול", על מנת למנוע מצב שבו ספקים יתחמקו מהאיסורים בחוק ויפעלו כזכיינים.

הכלכלן הראשי של הרשות להגבלים עסקיים, ד"ר אסף אילת, הסביר כי הסעיף האוסר קשירה טורפנית נועד למנוע מצב שספק גדול משתמש בכוח של מוצר אחד שהוא מספק על מנת להחדיר מוצרים אחרים. הממונה על הרשות, פרופ' דיויד גילה, הוסיף כי הסעיף נועד גם למנוע מכירה של מוצר במחיר טורפני, מתחת לעלות שלו. ח"כ יצחק וקנין אמר כי ההצעה תהייה טובה בתנאי שעל המדף יהיה מוצר תחליפי אחר. הוא הוסיף כי כיום אין מוצרים תחליפים על המדף ולכן אין תחרות.

עו"ד אלדד כורש מהתאחדות התעשיינים התייחס ללוס לידר, ואמר כי לכאורה התופעה שובת לב שכן היא מאפשרת למכור מוצר מוביל במחיר הפסד. אולם, לדבריו, מי שמפסיד מזה הם המכולות הקטנות והספקים הקטנים שלא יכולים להתחרות במחיר.

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, אמר כי צריך להיזהר לא לאסור בכלל על מכירת לוס לידר ולאפשר זאת במקרה שמדובר במוצר אחד ושהספקים לא כורכים זאת עם מוצרים אחרים. נציג אמון הציבור, רונן רגב כביר, אמר כי הקמעונאי מחזיר לעצמו את ההפסד בלוס לידר באמצעות העלאת רווחיות במוצרים אחרים.

פרופ' גילה התייחס לכך ואמר כי פרק השקיפות ייתן מענה לצרכנים, שכן הם יוכלו לדעת מה מחיר הסל וכך לא יתפתו להגיע לסניף מסוים רק בגלל מחיר של מוצר אחד.

כמו כן הוועדה החלה לדון בסעיף שנועד לתת לממונה סמכות לתת הוראות לקמעונאי המוכר מוצרים של מוצר שהוא מונופול, ובכלל זה הגבלת שטח המדף של המוצר שמהווה מונופול.

היועץ המשפטי של הרשות להגבלים עסקיים, עו"ד אורי שוורץ, הסביר כי המטרה לתת לממונה כלים לטפל במצב שבו מוצר שהוא מונופול חוסם ספק מתחרה קטן.

ח"כ וקנין אמר כי צריך להגביל בחוק את שטח המדף של הספקים הגדולים, על מנת לפנות מקום לספקים הקטנים. הוא הציע כי שטח המדף של הספקים הגדולים יוגבל ל-50%, ויתר השטח ישמר לספקים הקטנים והבינוניים. הוא התייחס לכך שהצעתו תשפר את המצב של טרה במקרר החלב, ואמר כי טרה נמצאת בבעלות החברה המרכזית למשקאות, שהיא גם בעלת קוקה קולה, וההצעה שלו תצמצם את שטח המדף של קוקה קולה. לדבריו, בלי זה כל החוק לא יהיה שווה כלום ולא תהייה הוזלת מחירים.

הממונה גילה התייחס לדברים ואמר כי אם מגבילים ספק גדול בקטגוריה שבה יש רק שניים או שלושה מתחרים, הדבר ישריין להם את יתרת המדף ויעניק להם כוח עודף מול הרשתות. לכן, אמר גילה, כי הממונה הוא זה שצריך לבדוק כל קטגוריה בנפרד ולתת את ההוראות בהתאם למה שקורה באותה קטגוריה.

"זה לא יהיה קל לאכיפה כי אנחנו אומרים למישהו למכור משהו שהוא לא רוצה, אבל אנחנו מוכנים לעשות את זה", אמר גילה. הוא אף הוסיף והצהיר כי אם הסעיף יאושר לפי הצעתו והחוק יכנס לתוקף "הדבר הראשון שנבדוק זה את קטגוריית החלב – נבדוק מה יקרה אם נגביל את תנובה והאם יקרו דברים טובים לצרכן".

ח"כ מיקי רוזנטל העיר כי כל הבדיקות ייקחו אולי 20 שנה, וחברי הוועדה רוצים לראות את התחרות מורידה מחירים כבר עכשיו. היו"ר ברוורמן הציע לצמצם את הצעתו של ח"כ וקנין ולקבוע מספר קטגוריות מצומצמות, שהריכוזיות של הספק המוביל בולטת, ובהן להגביל את שטח המדף של הספק הגדול ל-50%. הוא אף ביקש מנציגי הממשלה לבחון את ההצעות הללו ולהביע את עמדתם בדיון הבא בהצעה, שצפוי כבר ביום ראשון הקרוב.

כמו כן היום החלה הוועדה את הדיון בפרק השקיפות בהצעת החוק, שנועד לחייב את רשתות השיווק לפרסם את מחירי כל המוצרים שלהן. זאת על מנת להגביר את השקיפות ולאפשר לצרכנים לבצע השוואת מחירים עוד לפני שיצאו לקניות.

ח"כ נחמן שי, שהגיש הצעת חוק פרטית דומה, אמר כי השקיפות היא עיקרון בסיסי, חשוב וחיוני. לדבריו, "ימצאו אלף ואחת סיבות למה זה בלתי אפשרי, אבל האינטרס לתת לצרכנים כלים כדי לעשות צרכנות נבונה".

ח"כ איילת שקד, שגם היא הגישה הצעת חוק פרטית דומה בעניין, אמרה כי צריך לתת את הנתונים לחברות פרטיות, שיידעו לספק את ההשוואות.

בתום דיון שארך כ-6 שעות אישרה הוועדה את סעיף ההגדרות בפרק השקיפות. היו"ר ברוורמן סיכם ואמר כי בכוונתו להאיץ את הדיונים בהצעה, על מנת לעשות הכל להשלים את הכנתה לקריאה שנייה ושלישית עוד לפני יציאת הכנסת לפגרת האביב. הוא הוסיף כי הוועדה תקיים ישיבה מרתונית נוספת כבר ביום ראשון הקרוב ואם יהיה צורך יתקיימו ישיבות נוספות.