פשיעה חקלאית
פשיעה חקלאיתפלאש 90

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק שתחמיר את הענישה על עבריינים שגורמים נזק לחקלאות.

חוק העונשין, הנוכחי קובע עונש של חודש מאסר על בעליה של חיה שנכנסה לשטח חקלאי, ועונש של שלושה חודשי מאסר על כניסה לשטח חקלאי או גרימת כניסה של חיה לשטח חקלאי.

הצעת החוק מבקשת להחמיר את העונש הקבוע בצד שתי העבירות, כך שהעונש המרבי שיוטל על בעליה של חיה שנכנסה לשטח חקלאי יעמוד על שלושה חודשי מאסר. וקנס בסך 29,200 ₪, במקום 14,400 ₪. והעונש המרבי שיוטל על אדם שנכנס לשטח חקלאי או גרם לחיה להיכנס לשטח חקלאי, יעמוד על שישה חודשי מאסר. בפועל, הרווח מהעבירה יכול להיות רב, והסיכוי להיתפש, נמוך.

מטרת הצעת החוק, להגן על בעלי השדות מפני עדרים משוטטים הבאים לרעות בהם שלא כדין. לעתים קרובות, משלחים בעלי העדרים את עדריהם ובהמותיהם בידי קטינים ולא ניתן להעניש את הרועים.

בדיון שנערך במליאת הכנסת, אמרה שרת המשפטים כי, קיימת בעיית באכיפת החוק. שכן התביעה הבהירה שהיא לא מגישה כתבי אישום בעבירות מסוג "חטא". לכן, לא מעמידים לדין על עבירות אלו.

ח"כ איילת שקד וקבוצת חברי כנסת מציעים להחמיר את הענישה על כניסה לשטח חקלאי. ההחמרה, נועדה להעלות את דרגת העבירה מחטא לעוון, ע"מ שיחידת התביעות המשטרתית, תטפל באכיפת החוק ותגיש כתבי אישום על העבריינים.

ח"כ איילת שקד אמרה בדיון "ישנה עלייה בפשיעה החקלאית בישראל. החקלאים נמצאים בחוסר אונים". לדבריה, "אין מנוס מלהעלות את רף הענישה".

בדיון הקודם בהצ"הח, אמרה נציגת המשטרה, כי בשנים 2009-2012 נפתחו 254 תיקים על העבירות הללו. אולם, מרביתם נגנזו.

כאמור, וועדת חוקה, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית, הצעת חוק שתחמיר את הענישה בעבירות אלו.

מתנועת רגבים נמסר בתגובה, "המאבק נגד הפשיעה החקלאית צובר תאוצה. החוק שיזמנו יחד עם ח"כ איילת שקד מתקדם והיום (שלישי) אושר לקריאה שניה ושלישית. אנחנו בתנועת רגבים רואים בחקלאות ערך ציוני ויעד אסטרטגי. לכן החמרת הענישה כלפי אלו שפוגעים בחקלאים ובחקלאות היא יעד חשוב מעין כמותו".