מתצלומי התערוכה
מתצלומי התערוכהתא לביא

"שבוע אפרטהייד" מתקיים השבוע בקמפוסים ברחבי העולם. הכפשות והשמצות של מדינת ישראל והאשמתה בגזענות והתעמרות בפלשתינים הם חלק בלתי נפרד מהשבוע, אך מסתבר שלא רק בעולם. גם באוניברסיטה העברית קיימו סטודנטים ערבים תערוכת שבוע אפרטהייד עליה סיפרה לערוץ 7 עדי גולן מראשי 'תא לביא' באוניברסיטה.

גולן מספרת כי בתחילת השבוע הציבו הסטודנטים הערבים תצלומים שאליהם צורפו טקסטים מסיתים, כהגדרתה. בין השאר מדובר בכיתוב המגדיר את חיילי צה"ל כ'ציידי חופש', את ישראל כפלשתין ואת צה"ל כצבא כובש. עוד נכתב לצד אחת התמונות כי מדובר באם המבכה את מות בנה השהיד שנהרג בידי צבא הכיבוש.

"האוניברסיטה מעודדת שיח פוליטי ואני מברכת על כך. אין לי לונה נגד האוניברסיטה אלא נגד הדיקנט שאישר להעלות את התערוכה בלי שבדק את הטקסטים שצורפו אל הצילומים", היא אומרת ומספרת על שיחות עם הערבים שמאחורי התערוכה ואלה סיפרו כי הדיקנט שהתבקש לאשר את התערוכה ביקש רק לראות את התמונות שיופיעו בה אך לא ביקש נתונים אודות הטקסטים המצורפים אליהן.

בדבריה מציינת גולן כי רבים מהסטודנטים הם חיילי מילואים והמציאות שבה כאשר הם מגיעים לקמפוס הם מגלים על מסדרון מרכזי תצלומים וטקסטים המציגים אותם כציידי חופש היא מציאות קשה, פוגעת וחמורה ביותר זאת לבד מהקריאות בכיתובי הערבית בנוסח 'תשוחררי ארצי פלשתין'.

גולן תוהה כיצד יכולים סטודנטים ערבים הלומדים בשוויון מלא באוניברסיטה ישראלית, תוך חופש ביטוי ועם העדפה מתקנת בשוק העבודה לטעון לאפרטהייד וגזענות.

את תלונתם הגישו חברי תא לביא לדיקנט שהגיב במענה כי הנושא בבדיקה. גולן מזכירה את מיקומה המרכזי של התערוכה – מסדרון שבו עוברים חברי הדיקנט מדי יום.

אתמול הציבו חברי תא לביא מול התערוכה מיצג מחאה שנועד "להציג את הצד שלנו". במיצג הציגו חברי התא תצלומים של התנהלות חיילי מדינות אחרות כלפי אזרחיהן. בין השאר הציגו תמונות של חיילים בסוריה ובמצרים ,ששם יש הרוגים והצבא פוגע באזרחים שלו".

גולן מספרת כי הסטודנטים הערבים ניסו לייצר פרובוקציה סביב מיצג המחאה אך חברי תא לביא הקפידו שלא להיכנס עימם לעימות. עוד היא מספרת על כוונה לקיים תערוכה שבה יוצגו פניו האמיתיות של צה"ל המסייע לאוכלוסיה האזרחית ביהודה ושומרון. "אנחנו רוצים להציג את הצד ההומניטארי והטוב של צה"ל. שיראו חיילים עוזרים לילדים זקנים ונשים ונרתמים לעזרת האוכלוסייה. את התמונות הללו העולם מעלים".

צילומים מתוך התערוכה (והטקסטים המקוממים) באדיבות תא לביא: