הרב יצחק יוסף
הרב יצחק יוסףצילום: פלאש 90

הרב הראשי לישראל הראשון לציון, הרב יצחק יוסף, סיפר לאחרונה כי הצליח לשכנע את ראש הממשלה בנימין נתניהו "לגנוז" את חוק רב ראשי שעבר בקריאה ראשונה. כך חושף ישי פרידמן, כתב העיתון 'בשבע'.

בכתבה שתתפרסם מחר בעיתון 'בשבע' מביא פרידמן את דבריו המוקלטים של הראשי הספרדי שתקף את החוק בשיעור שהעביר לתלמידי מכינת עלי ואומר כי מדובר ב"חוקים בל ידעום". כמו כן סיפר כי שאל את ראש הממשלה "מאיפה הסמכות שלך לבטל את תפקיד הראשון לציון".

"מוסד הראשון לציון קיים כבר 380 שנה", אמר בשיעור לתלמידי מכינת עלי ועבר לספר על המפגש שהיה לו עם נתניהו. "לפני כמה זמן הייתי אצל ראש הממשלה נתניהו ודברנו על החוקים. עושים כל מיני חוקים, חוקים בל ידעום. באתי לדבר איתו על זה בין היתר אמרתי לו אתם עושים חוק עכשיו רב ראשי אחד. מי שמכם? מאיפה הסמכות שלך? אמרתי לו במפורש, ראש הממשלה, עם כל הכבוד, מאיפה הכוח שלך לבוא ולבטל תפקיד הראשון לציון שקיים כבר 380 שנה?".

לדברי הרב הראשי הספרדי, נתניהו הודה לו שהוא לא ידע שהחוק יגרום לביטול מוסד הראשון לציון והחליט לגנוז את החוק. "אמר לי נתניהו", סיפר הרב יוסף, "'הרב, זה לא נוגע לכבודו, זה עוד עשר שנים. אמרתי אני דואג לעצמי? אני דואג לתפקיד הזה, למסורת של 380 שנה. הראשון לציון הראשון היה רבי משה גלנטי אחריו היה רבי משה בן חביב. מרן אבא היה הראשון לציון נבחר בגיל 52. אמרתי לראש הממשלה את שמות הראשון לציון אחד אחרי השני. אז עם כל הכבוד לכם בכנסת, תבואו לעשות חוק שעוקר דבר של 380 שנה? לא ידעתי (כך נתניהו אמר לדברי הרב יוסף), באמת לא ידעתי. מיד קרא למזכיר הממשלה: גנוז את החוק הזה, שים אותו בגניזה במגירות. נקווה שבזה הוא יעמוד שיגנוז את החוק הזה. בשביל מה? מה מפריע להם?".

ככל הנראה, יו"ר הבית היהודי לא קיבל את הסכמת הרב הראשי הספרדי שמתנגד נחרצות לחוק רב ראשי אחד. אם זה היה תלוי בי, אמר בשיעור הרב הראשי, היו עשרה רבנים ראשיים. "אני יודע כמה עבודה יש ברבנות. כמה תיקים יש בבית הדין הגדול. כמה תיקים יש, בלי סוף. אלו דברים מסובכים. המדינה הייתה פעם שלוש מיליון היו מאה דיינים. היום שבעה מילון ויש אותו מספר דיינים , והתיקים מתרבים רק מתרבים. אם אפשר היה לשים עשר רבנים ראשיים היה יותר טוב אבל זה בלתי אפשרי אז בשביל מה לחתוך?".