ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלהצילום: פלאש 90

מי מאמין שהוא יכול להיות מנהיג? את השאלה הזאת ושאלות נוספות בדקו בישיבת "רגבים" בגולן, המדגישה את פיתוח ערכי המנהיגות בקרב בני הנוער, לקראת היום הפתוח שייערך ביום חמישי הקרוב בישיבה.

הסקר, שנערך בנושא תפיסת המנהיגות של הציבור הישראלי, מצייר תמונה מעניינת על תפיסת המנהיגות בקרב הציבור בישראל ורצון האזרחים לכהן באחד מן התפקידים המנהיגותיים, בהובלת המדינה.

מהסקר, אותו ביצעה חברת גיאוקרטוגרפיה עבור ישיבת רגבים, עולה כי אזרחי המדינה דווקא רואים את עצמם כמנהיגים: כ-60.5% מהעונים ראו את עצמם כ"מאד רואה עצמי כמנהיג" (14%), או כ"די רואה את עצמי כמנהיג" (46.5%).

כשבודקים את הנתונים לפי דתיות, מתגלים נתונים מעניינים יותר: מקרב החילונים כ-63.3% רואים את עצמם מתאימים למנהיגות, בעוד שבקרב הציבור הדתי רק 59.5% רואים עצמם מתאימים למנהיגות, והנתונים עוד מקצינים יותר כשאת התשובה "מאד רואה את עצמי כמנהיג" עונים 5.6% מהציבור הדתי לעומת 17% מהציבור החילוני.

נתון נוסף מגלה שגם הכסף משפיע על האמונה ביכולת להיות מנהיג: אנשים שמרוויחים יותר מן הממוצע, רואים את עצמם בנויים למנהיגות הרבה יותר מאשר מי שמרוויח פחות מהממוצע - 67% לעומת 56% בלבד.

גם בין גברים לנשים ישנם פערים משמעותיים בתשובות. גם בשנות האלפיים, לא רואות עצמן קרוב ל-50% מן הנשים (49% מן הנשאלות) כמכהנות באף תפקיד ציבורי, לעומת 27% מן הגברים בלבד.

על השאלה מהו התפקיד הציבורי שתרצה למלא, מתגלה כי האזרחים דווקא צנועים בשאיפה לאחריות: התפקיד הייצוגי של נשיא המדינה קיבל את מירב האחוזים (14.6%) 13.2% היו רוצים לכהן בתפקיד שר האוצר ואילו רק 11.8% היו רוצים להיות ראש הממשלה או הרמטכ"ל, עם 3.2% בלבד.

מעניין כי דווקא הצעירים (בני 18-34) חושקים בתפקיד שר האוצר, יותר מכל תפקיד ציבורי אחר במדינה. 14.5% מן הצעירים היו מעוניינים לכהן ואילו 13% היו מעוניינים לכהן כראש הממשלה. תפקיד נשיא המדינה תופס, בקרב שכבת הגיל הצעירה, רק את המקום השלישי, עם 12.1%.

בישיבת רגבים מציינים כי "הנתונים הללו מעידים מצד אחד שהציבור הישראלי רוצה להיות מנהיג, אך מהצד השני שהאמונה ביכולת לעשות זאת בציבור הדתי היא נמוכה יותר מאשר בציבור הכללי. מי שלא מאמין ביכולת שלו להיות מנהיג - גם לא יוכל להיות מנהיג".

"מנהיגים רבים שיצאו מתוך הציבור החילוני עשו זאת מתוך בתי הספר החקלאיים - אם זה רבין, מופז, משה דיין או חנה סנש. כעת הגיע התור של מנהיגים של הציבור הדתי לאומי שיצאו מתוך בתי הספר החקלאיים הדתיים.אנחנו מאמינים כי אלו תכונות שעלינו, כמחנכים, לעודד ולטפח בכל דרך, כדי לגבש ולעצב את דור מנהיגי ישראל לשנים הבאות", מוסיפים בישיבה.