תוקף. הרב פוירשטיין
תוקף. הרב פוירשטייןדוד הוכברג

הנהלת ארגון רבני צהר פרסמה הערב 'גילוי דעת' ובו היא קוראת לציבור שלא להשתתף בהפגנת החרדים המתוכננת למחר. חברי הנהלת ארגון צהר מותחים ביקורת על הגורמים בציונות הדתית שקראו להשתתף בהפגנה ועל הרטוריקה החרדית שמשווה את הגיוס לצה"ל לגזירות שמד נגד היהודים.

"אין צורך להסביר כמה אנו רואים בלימוד התורה ערך מרכזי ומשמעותי לזהותה היהודית של מדינת ישראל כמדינה לעם היהודי כעם ולכל פרט ופרט באופן אישי", נכתב בגילוי דעת עליו חתומים הרב דוד סתיו, הרב רפי פוירשטיין, הרב יובל שרלו הרב אלישע אבינר והרב צחי להמן מהנהלת הארגון.

"מאידך רבותינו לימדונו שהחובה לשרת בצה"ל היא מצווה דתית וערך מוסרי מן המדרגה הראשונה. שהרי כבר פסק הרמב"ם: אין המלך נלחם תחלה אלא מלחמת מצוה, ואי זו היא מלחמת מצוה? זו מלחמת שבעה עממים ומלחמת עמלק, ועזרת ישראל מיד צר שבא עליהם....."

"ועל כן כל חוק 'הכופה את העם' להתגייס ולהשתתף במלחמת מצווה כעין זו, הינו כלול במצווה זו. ומלחמה זו אף אחד אינו פטור אפילו החתן והכלה: " ...אבל במלחמת מצווה הכל יוצאין, ואפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה" {שם ז ד}, וקל וחומר שלומדי התורה חייבים בה".

רבני צהר ציינו כי כפי שמבטלים תורה בכדי להניח תפילין ולהתפלל, כדי לעסוק בהקמת בית נאמן בישראל, ולבניית סוכה לרכישת ארבעת המינים "קל וחומר שיש לבטל תורה ולקיים את 'ויוצא מחדרו' להשתתף במלחמת מצווה".

"הדברים פשוטים וברורים, בוודאי כשמדובר בציבור שלם", הוסיפו בצהר וציינו כי "ביחס ליחידים העוסקים בתורה והציבור צריך להם, כבר הורה מורנו ורבנו הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל שעליהם ללמוד גם על חשבון גיוס לצבא או גיוס שלם".

חברי הנהלת ארגון רבני צהר הדגישו כי אפשר להתווכח על היעילות והחכמה בהצעות החוק העולות לאחרונה על שלחן הכנסת או לטעון כי הן אינן מאוזנות ומוסריות "אבל ביטויים חמורים ומחללי שם-שמיים שהופיעו ופורסמו כהחלטות מועצות רבנים כגון: 'למרוד במלכות שמים', 'לגזור רח"ל על עקירת התורה' או 'התנכלות נמשכת ומכוונת לעולם התורה'. מהוות עקירת אות מהתורה, והתנכרות מעם ישראל הנאבק על נפשו מלבד היות הדבר מוציא שם רע על מדינת ישראל בעיני העמים".

"השוואת החלטות נכונות או לא נכונות של ממשלת ישראל לגזירות המן או אנטיוכוס מהוות פגיעה חמורה בקדשי ישראל חלול דברי התורה ועיוות היסטורי נוראי", הוסיפו.

"אזרחי ישראל משלמי המיסים, ממשלות ישראל, ובחורי ישראל, נרם יאיר, השומרים על גבולות מדינתנו, כל אלו הם בבחינת תומכי התורה הגדולים ביותר שקמו לעמנו בגופם ובממונם, והם המאפשרים לבחורי הישיבה ללמוד תורה בשלווה ובנחת".

עוד נכתב ב'גילוי דעת: "ועתה שיש צורך ממשי, עקב ריבוי חלקם באוכלוסיה ברוך ה', להשתתף במצוות הצבא, האם זוהי התנכלות לעולם התורה? האם לאחר עשרות שנות של בניית עולם התורה זאת הכרת הטוב? . הלא בושה וחרפה היא. במקום הכרת הטוב, דברי חירופים על ממשלת ישראל 'כעוקרי תורה'".

"לכן, אנו קוראים בזאת לכל תלמידי החכמים, הרבנים, המחנכים, והעם כולו, לא להיות שותף בעצרת המתוכננת", הוסיפו רבני צהר, "אנו קוראים לעמוד איתנים על התורה אותה לימדונו רבותינו בבתי המדרש של הציונות-הדתית ושיננו בפינו על מנת שלא נגמגם: על קדושת צבא הגנה לישראל שזכינו לו לאחר שנות גלות מרה ומיוסרת, על היותה של ממשלת ישראל בבחינת מלכות ישראל, ועל החובה הפשוטה להתגייס לצבא".

עם זאת, רבני צהר קוראים לחברי הכנסת והממשלה "למצוא דרכים מתוקנות, הדרגתיות, ומתאימות לשלב את הציבור החרדי היקר בצבא ובמערכות העבודה, לאחר עשרות שנות ניתוק מתחומים אלה".