עצירת גשמים
עצירת גשמיםצילום: פלאש 90

השירות המטאורולוגי מסכם בימים אלו חודשיים וחצי שחונים במיוחד בלבו של חורף ה'תשע"ד.

בשירות מציינים, כי "עם סיומו של חודש פברואר ניתן לקבוע כי בחודשיים וחצי מתוך שלושת חודשי החורף המרכזיים (מאמצע חודש דצמבר עד סוף חודש פברואר) כמויות הגשם ומספר ימי הגשם היו נמוכים באופן חסר תקדים.

בהתייחס לכמויות הגשם מתחילת עונת הגשם, השנה הנוכחית היא היבשה ביותר בחלקים מצפון הארץ (במיוחד בצפון מזרחה), אולם במרכז הארץ ובדרומה היא אינה כה קיצונית בשל אירוע המשקעים הגדול שהיה בחלקו הראשון של חודש דצמבר.

לאחר שני פרקי משקעים בחלקו הראשון של דצמבר, ובהם הסופה החריגה שהיתה ב- 10-14 בדצמבר, לא פקדו את אזורנו מערכות גשם משמעותיות. המערכות הבודדות שעברו באזור הורידו בדרך כלל כמויות מועטות של גשם והיו בעלות אופי מקומי.

במישור החוף הצפוני ירדו מאמצע דצמבר ועד סוף פברואר 50-80 מ"מ בהשוואה לממוצע רב שנתי של כ-300-350 מ"מ לתקופה זו.

בגליל ירדו 50-100 מ"מ לעומת ממוצע של 350-450 מ"מ ובאזורים אחרים בארץ כמויות הגשם היו קטנות עוד יותר.

במישור החוף המרכזי והדרומי ירדו 20-60 מ"מ, כשהממוצע הרב שנתי באזור זה הוא 280-330 מ"מ. בהרי שומרון ויהודה ירדו 10-30 מ"מ בלבד שהם פחות מ-10% מהממוצע לתקופה.

העונה הנוכחית מתאפיינת במיעוט מערכות גשם והדבר בא לידי ביטוי גם במיעוט קיצוני של ימי גשם. ברוב חלקי הארץ (פרט לדרום) מספר ימי הגשם מאמצע דצמבר עד סוף פברואר הוא הקטן ביותר מתחילת המדידות . גם בפרמטר הזה ישנו הפרש גדול בין עונה זו לבין העונה הבאה אחריה בדירוג מבחינת מיעוט ימי הגשם.