מתוך חזית השטר החדש
מתוך חזית השטר החדשבאדיבות בנק ישראל

לקראת כניסתו למחזור של השטר החדש בערך של 50 ש"ח, בנק ישראל מסר היום דוגמאות ראשונות של השטרות ליצרנים, ספקים ומפעילים של מכונות ממכר, ספירה ומיון הנדרשים לכייל את המכונות שברשותם לקליטת השטר החדש.

בנק ישראל משקיע מאמצים רבים במסירת מידע וסיוע לגורמים המקצועיים על מנת לאפשר להם להיערך מבעוד מועד מבחינה טכנית ותפעולית.

מידע מקצועי ודוגמאות מן השטרות נמסרו במסגרת הדרכה שנערכה היום בירושלים, במטרה להעניק לגורמים אלו זמן ארוך מספיק, על פי בקשתם, לכיול המכונות שבאחריותם.

מהבנק נמסר עוד, כי הוא "משקיע מאמצים רבים על מנת ששטרות הכסף של מדינת ישראל יהיו בטוחים ומתקדמים ביותר, בהתאם למגמות העולמיות, במטרה לשמור על ביטחון המטבע ויציבות הכלכלה הישראלית. ההתפתחויות בתחום השטרות, העלייה ברמת הזיופים בעולם והאמצעים הטכנולוגיים שעומדים כיום בידי הזייפנים מחייבים את הבנק להתאים את הסטנדרטים של השטרות לאתגרים של השנים הבאות".

"שטרות הסדרה החדשה יציגו סטנדרטים מתקדמים של ביטחון, חדשנות ונגישות. השטרות נבדלים זה מזה באורכם ובצבעם לטובת אוכלוסיית העיוורים ובעלי לקויות הראייה, ומשולבים בהם סימני ביטחון מתקדמים ביותר נגד זיופים", מוסיפים בבנק.

לצורך היכרות מוקדמת של הציבור עם השטרות, מפרסם היום הבנק גם את עיצובו הסופי והמפורט של השטר החדש. טרם כניסתו למחזור של השטר החדש, יפרסם הבנק מידע הסברתי מקיף אודות סימני הביטחון המשולבים בשטרות, אודות אופן החלפת השטרות ואודות התקופה בה יהלכו השטרות הישנים והחדשים במחזור.

יש לציין, כי השטרות הקיימים ימשיכו לשמש כהילך חוקי במשך מספר שנים, ולציבור ינתן פרק זמן של מספר שנים במהלכו תתאפשר החלפת השטרות הקיימים בשטרות החדשים.

פרטי השטר החדש בערך של 50 ש"ח:

הדיוקן (אופקי): שאול טשרניחובסקי. הצבע השליט: ירוק. מידות: 136 מ"מ X 71 מ"מ. תמונות הרקע בחזית השטר: עץ הדרים ופירותיו. טקסט זעיר בחזית השטר (אינו נראה אלא באמצעות זכוכית מגדלת): השיר: "הוי ארצי מולדתי". תמונות הרקע בגב השטר: כותרת עמוד בסגנון קורינתי. טקסט בגב השטר: קטע מתוך השיר: "אני מאמין". סימנים לעיוורים: אורך שונה לכל עריך – הפרש של 7 מ"מ; סימן ייחודי לכל עריך מודפס בשולי השטר בדיו בולט ושקוף שניתן למישוש.

בבנק מסבירים, כי השיר "הוי ארצי מולדתי" היווה את ההשראה לעיצוב חזית השטר, הכולל את הפיסקה – "ריח פרדסי אביב" ולכן מופיעים בחזית השטר עץ הדרים ופירותיו. בגב השטר משולב עמוד בסגנון קורינתי על שום חלקים מיצירתו ותרגומיו המופלאים של טשרניחובסקי ליצירת יוון העתיקה.

תמונות חזית וגב השטר החדש (באדיבות בנק ישראל):