מחקר: להפחית שומן - לא לספור קלוריות

מחקר שעסק בדרך הרצויה להפחתת משקל בקרב ילדים, גילה כי להפחתת כמויות השומן אפקט משמעותי הרבה יותר מהפחתת כמות הקלוריות.

נתנאל כ"ץ , א' באדר ב תשע"ד

ילדים אוכלים. אילוסטרציה
ילדים אוכלים. אילוסטרציה
צילום: פלאש 90

ויכוחים רבים קיימים בשאלה מהי הדרך הטובה ביותר להפחתה במשקל אצל ילדים.

רבים נוטים לחשוב שאם יפחיתו את כמות הקלוריות שצורכים ילדיהם, ישמרו הילדים על משקל תקין.

כשומרת הסף של תחום קידום הבריאות בישראל, מאוחדת רואה לנכון לידע את לקוחותיה על מחקר שנערך לאחרונה באיטליה המגלה כי הפחתה באחוזי השומן במזון שאנו נותנים לילדנו מועילה עשרת מונים מאשר הפחתה במספר הקלוריות.

במחקר השתתפו 2 קבוצות שוות של ילדות הסובלות מעודף משקל. לשתי הקבוצות הוגשו ארוחות המכילות כמות זהה מבחינה קלורית, אך קבוצה אחת קיבלה ארוחה דלת שומן שמקור האנרגיה והקלוריות היה מפחמימות מורכבות, ואילו הקבוצה השנייה אכלה ארוחה עתירת שומן.

לאחר הארוחה נמדדה מהירות חילוף החומרים ושרפת הקלוריות של כל אחת מהילדות, מהבדיקה עלה כי קצב שרפת הקלוריות בקבוצה שאכלה ארוחה עתירת שומן היה נמוך ב - 30% לעומת הבנות שאכלו ארוחה בעלת אותו ערך קלורי אך דלת שומן.

מסתבר שלאחר ארוחה דלת שומן הגוף מאחסן רק חלק שולי מהאנרגיה במאגרי השומן, כשאת רוב האנרגיה מנצל הגוף לצרכיו העיקרים. לעומת זאת, בארוחה עשירה שומן הגוף מאחסן חלק נכבד בתאי השומן של הילד.

המחקר מחזק את הגישה שאין צורך בהגבלה קלורית אצל ילדים, אלא בהפחתת אחוז השומן בתפריט. חוקרים טוענים כי הפחתה קלורית אינה בריאה, ואף עלולה לפגוע בגדילה ובהתפתחות. רוב הילדים בעלי עודף המשקל אוכלים מזונות עתירי שומן כמו צ'יפס, פיצה, שוקולד או נקניק. אם נשכיל להמיר את המאכלים במזון בריא כדגנים מלאים, פירות וירקות, מוצרי חלב, עוף ודגים, נתרום תרומה משמעותית לתהליך גדילתם ולשמירת המאזן האנרגיה בגופם של ילדנו.