השר כץ: הקמת הנמלים החדשים - צעד בלתי הפיך

בדיון שקיימה ועדת הכלכלה בנושא הרפורמה בנמלים הבטיח שר התחבורה כי "עוד השנה נניח אבני פינה".

בני משה , א' באדר ב תשע"ד

שר התחבורה כץ
שר התחבורה כץ
חזקי עזרא

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ אבישי ברוורמן, קיימה היום (ב') דיון מיוחד בנושא הרפורמה בנמלים, ביוזמת ח"כ עומר בר לב (העבודה).

בפתח הדיון אמר ברוורמן כי הוועדה מבקשת לבחון האם החלטת הממשלה להקים שני נמלים חדשים נעשית מהסיבות הנכונות ונשענת על בסיס נתונים איתן. הוא הוסיף כי הבעיות הבינלאומיות של ישראל רק מחמירות והוא אינו רואה מצב שבו המדינה הופכת להיות לתחנת מעבר למדינות זרות.

ח"כ ברוורמן ביקש לבחון האם ישראל זקוקה לעוד שני נמלים חדשים, "או שבסוף יקומו פה פילים לבנים עם עודף היצע". באשר לתפעול הנמלים הקיימים הוא אמר כי צריך לבחון אם הפתרון לבעיות הוא הפרטה, או שיש פתרונות טובים יותר.

שר התחבורה, ישראל כץ (הליכוד ביתנו), התייחס להקמת הנמלים החדשים ואמר כי "המהלך הוכרע, הוא מתקדם, בלתי הפיך והוא הצליח". כץ הדגיש כי הוא קבע עיקרון ולפיו לא מפריטים נמלים קיימים אלא בונים חדשים. "ההחלטה לוותה בקידום תכנון ומימון של חברת נמלי ישראל (חנ"י), ולא תעלה למדינה ולו שקל אחד מתקציבה וגם לא בערבויות או העלאת תעריפים", הבהיר.

באשר לעובדים אמר השר כץ כי "ההנהלות ניהלו בנורמות לא טובות שהיו נהוגות שנים קודם, ואני לא התערבתי בסכסוך על הפקידה ובדברים אחרים. אנחנו מבינים שצריך לדאוג גם לעובדים".

"ההכרעה נפלה והמהלך יצא לדרך, מאחר שחברות בינלאומיות מובילות עתידות להציע הצעות להפעלת הנמלים", אמר כץ, "אם החברות מוכנות לשלם מיליארדי שקלים מתקציבן סימן שהן בדקו את הדבר ומצאו היתכנות כלכלית בכך". הוא הוסיף כי בכוונתו לשדרג את הנמלים הקיימים ולהעמיק את הרציפים בהם, על מנת שיוכלו להתחרות בנמלים החדשים. "לא אשאיר נמלים נכים שלא יכולים להתחרות", אמר השר כץ והוסיף "יש גורמים שלא רוצים לוותר על עמדות הכוח שלהם, אבל הממשלה היא האחראית ועוד בשנה הזו נניח אבני פינה".

מנכ"ל חנ"י, שלמה ברימן, אמר כי צריך תשתיות נמליות נוספות בישראל, "הרוב המוחלט של המטענים מגיעים לישראל מהים, 500 מיליון טון לעומת 0.3 מיליון טון שמגיעים בתעופה האווירית". הוא הוסיף כי "הקמת נמל לוקחת כ-12 שנים וצריך לחשוב קדימה, בהתאם לגידול של כ-5.3% בשנה בתחזית הביקוש למכולות. גם אם לוקחים בחשבון שהנמלים הקיימים יתייעלו, עדיין חייבים להקים נמלים חדשים כי הקיימים אינם עונים על הביקוש", אמר.

שי באב"ד, לשעבר מנכ"ל ישראל והמזרח הקרוב בצים, טען מנגד כי "הבעיות בישראל נובעות ממזג אוויר, שלא ייפתר גם אם יבנו 20 נמלים, וממצב של שביתות ועיצומים". הוא הוסיף כי צריך לפתור את הבעיות בנמלים הקיימים, של עיצומים ושביתות.

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, אמר כי רפורמות עושים בהסכמה אולם במקרה הזה יש טרמינולוגיה אלימה כלפי ועדי העובדים. "כמעט הגיעו להסכמות, אלא שבאבחת סכין אחת, שאפילו בית המשפט אמר שהמדינה התנהגה בחוסר תום לב, הוחלט להקים נמלים חדשים", אמר אדרי. יו"ר ועד עובדי נמל חיפה, מאיר תורג'מן, אמר כי בניית הנמלים החדשים נועדה למוטט את ועדי העובדים, והמדינה הולכת להשקיע בזה 15 מיליארד שקל. הוא הוסיף כי נמל חיפה סובל מהיעדר השקעה בתשתיות, מדובר בנמל מיושן עם מנופים בני 35 שנה, ובשל כך רק 355 מהנמל מנוצל.

יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, אלון חסן, אמר כי הוא לא רואה אוניות בישראל שפורקות מטענים שישונעו ללבנון, ירדן או ערב הסעודית. הוא הוסיף כי "אניות ממתינות מחוץ לנמל כי יש רק רציף וחצי שבו ניתן לעבוד". חסן התייחס לתחזיות הביקוש של חנ"י, ואמר כי "ב-2005 היו תחזיות מרשימות ועד היום הן לא התממשו".

ח"כ אראל מרגלית (העבודה) אמר כי הוא חולק על השר כץ והוסיף כי צריך להעמיק את הנמלים הקיימים. לדבריו, בוועדת הכספים דווקא הסבירו לחברי הכנסת שצריך לשחרר את מניית הזהב בצים, כי היא מפסידה בשל שפל גדול בענף הספנות. "חנ"י זה גורם אינטרסנטי, ואנחנו צריכים תחזיות של גורם בלתי תלוי", אמר ח"כ מרגלית. באשר לנמל החדש בחיפה הוא הוסיף כי זו תהייה שערורייה, שתפריד את הקריות מחיפה במקום לחבר בניהן. ח"כ תמר זנדברג ממרצ הוסיפה כי ''מדובר בשיטה הידועה להפרטה, קודם מייבשים את הנמלים, ואח"כ אומרים שאין ברירה וצריך להפריט''.

לדבריה, ''כמו בכל הפרטה מי שירוויח יהיו בעלי הון בודדים שיכולים להקים את התשתית, ולא הציבור הרחב''. ח"כ משה פייגלין (הליכוד ביתנו) אמר מנגד כי כל ישראלי משלם מס נמל בלי לדעת את זה. "יש צורך כלכלי מעשי, וזה לא עולה שקל למדינה, אז הדיון הוא אם אלון חסן מסכים או לא", תהה ח"כ פייגלין.

ח"כ איציק שמולי (העבודה) האשים את השר כץ בכך ש"נכנס בוועדים ומציג אותם כאנטי תחרותיים בעוד שהוא עצמו חוסם את התחרות". הוא הוסיף כי ניסיון העבר בנמל אילת מראה שלא היו ירידות מחירים ודרש ניתוח כלכלי שמעיד על כך. השר כץ הגיב ואמר כי "ח"כ שמולי הולך נגד הצדק החברתי שהטיף לו, ועושה מהלך פוליטי בעוד שהמתפקדים כבר עברו לליכוד". הוא הוסיף כי הממשלה תילחם ביוקר המחייה ותסיר את שליטת המונופולים. "לא אתן שיטילו דופי במניעים שלי. כבר לפני שבוע הצוהר שיש כוונה להעביר מתפקדים מהעבודה לליכוד כדי לאיים על שר, אבל הרפורמה תימשך והנמלים ייבנו", הבטיח כץ.

היו"ר ברוורמן סיכם את הדיון ואמר כי הגלישה לפוליטיקה הייתה מיותרת, הוא הוסיף כי הממשלה צריכה להציג לכנסת ולוועדה את כל האלטרנטיבות, על מנת שניתן יהיה דיון ציבורי אמיתי, כדי לבחון אם נבחרה האלטרנטיבה הטובה ביותר לציבור. "הוועדה תומכת בשדרוג פעולתם של נמלי הים, עם זאת שמעה שיש אלטרנטיבות נוספות לתוכניות הממשלה. הוועדה שמעה הערכות על השפעות אפשריות של הקמת שני נמלים, ומבקשת מהשר להקים ועדה מקצועית שתבחן את התחשיב של כל חלופה ותיתן את התחשיב לחברי הכנסת, כדי לוודא שכל ההשלכות נלקחו בחשבון".