4 ימים מהפור ועד התליה - אז למה 9 פרקים?

בספר חדש ומרתק הופכת מגילת אסתר לספר היסטוריה יהודי, עם הרבה מסר ואמונה.

ישי קרוב , א' באדר ב תשע"ד

מגילה מגילת אסתר
מגילה מגילת אסתר
צילום: פלאש 90

בימי מרדכי
הרב אלי אדלר
הוצאת 'מעמק חברון', 366 עמ'.

מגילת אסתר, כידוע, חתמה את ספר התנ"ך לאחר בקשתה של אסתר 'כתבוני לדורות'.

את המגילה קוראים פעמיים בשנה (בליל פורים ובבוקרו) אך לא תמיד שמים לב לפרטים – תאריכי האירועים, המסר החבוי, ההיסטוריה והאמונה במגילה ועוד.

בספר חדש 'בימי מרדכי' פורש הרב אלי אדלר בצורה נרחבת ובהירה את הרקע לאירועי המגילה ואת השתלשלות הדברים שהביאו לפור, לתליית המן ול'נהפוך הוא'.

בארבעת חלקי הספר הרואה אור בהוצאת 'מעמק חברון' של ישיבת שבי חברון שבעיר האבות, מתאר הרב אדלר את אותה תקופה – החל מיציאת ישראל לגלות ראשונה, חורבן הבית, חילופי הממלכות, הצהרת כורש וכמובן מלכות אחשוורוש ואירועי מגילת אסתר.

מדהים לראות תקופה של עשרות שנים בצורה מרוכזת, ברצף ובציון התאריכים - מה שנותן ללומד אפשרות להבין בצורה טובה ומעמיקה יותר את השתלשלות האירועים ואיזה דבר גרם למה.

גם על אותם אירועים ותקופות המוכרים לרובנו, לא תמיד ישנה הסתכלות כוללת המביאה לידי הבנה עמוקה. ניקח לדוגמא את עליית היהודים מהגלות הראשונה לארץ ישראל, בה עלו 42 אלף איש בלבד ואילו רוב העם ובעיקר העשירים, נשארו בגלות. דוגמא נוספת היא מגילת אסתר - מבחינתנו מדובר בתשעה פרקים וקריאה של קרוב לשעה, אך אם מעיינים, כפי שעושה הרב אדלר, מבינים שסך הזמן מהטלת הפור על ידי המן ועד לתלייתו עומד על ארבע יממות בסך הכל.

הרב אדלר מתאר שלב אחרי שלב את האירועים, בצירוף מקורות תנ"כיים וחז"ליים והכל בהנגשה ללומד, בשפה ברורה ובהירה, כך שכל אחד יכול לקחת את הספר וללמוד בו ללא קושי.

בכריכת הספר הובא 'ציר זמנים' בו הובאו מספר צירים כאשר כל ציר מרחיב תקופה ממוקדת יותר מקודמו, עד הציר המרחיב את סיפור המגילה המסתכם, כאמור, בארבעה ימים.

את הספר פותח המחבר במבוא נרחב בו הוא מסביר על היחס בין התורה למדע ולהיסטוריה. הוא נוגע בנקודות ה'רגישות' ה'מעמתות' בין הנתונים אותם קבעו החוקרים לבין הנתונים הכתובים בתורה ובכתבי חז"ל ומסביר כיצד האמת נמצאת בתורה, ורק בתורה.

את הספר חותם המחבר בסיכום סיפור המגילה והמשמעויות שלה לדורנו. מדובר בספר מרתק ביותר בו שזורים יחד התורה, ההיסטוריה והאמונה.