ד"ר לאה ויזל
ד"ר לאה ויזלעצמי

יום עיון מיוחד סביב מעמדה הייחודי של האישה הדתית לאומית בתקופתנו התקיים אתמול (שני) בקמפוס אלקנה של מכללת אורות ישראל.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו על התובנות, סימני השאלה וסימני הקריאה שעלו במהלך יום העיון עם הד"ר לאה ויזל, דיקנית הסטודנטים ויוזמת יום העיון.

ד"ר ויזל מציינת כי התאריך לקיומו של יום העיון נבחר ללא קשר ליום האישה הבינלאומי המתקרב אלא כאירוע הקשור דווקא לראש חודש, חגן של הנשים שבמרוצת הדורות חגגו את ראשי החודשים יותר מהגברים בעם ישראל.

ויזל מציינת את חשיבות השיח הערכי והעמוק בסוגיות שאינן חלק מתכנית הלימוד השגרתית, בעיקר עם מחנכות דור העתיד, מתוך הבנה שנכון לדון בכל נושא ולהיות הצינור החינוכי שיעביר את המסרים בכל נושא ונושא ואין עוד תחומים שעליהם לא נכון ולא ראוי לדבר, ומה שלא ידברו עליו מתוך גישה חינוכית מובנית יגיע לתודעת התלמידים מאפיקים אחרים ובעייתיים.

ויזל מציינת כי התקופה הנוכחית מציבה בפני האישה בת הציונות הדתית אתגרים לא פשוטים ומורכבים הכוללים רצון להשפיע באפיקים שונים לצד הרצון לקיים את הרצון הזה בתוך גדרי ההלכה. ויזל מדגישה כי בעוד בעבר היה "נוח יותר" לתפקד כאישה שרוב תפקודה מכונס בבית, ובעוד לעולם החילוני קל יותר לקדם קריירה מחוץ לבית ללא גדרים וסייגים, הרי שעבור האישה הדתית לאומית המשימה מורכבת ותובענית לאין ערוך.

לדבריה בתום יום העיון נותרו לא מעט סימני שאלה שיש להמשיך ולקיים דיון אודותם במסגרות דומות. ד"ר ויזל רואה בעצם העובדה של קיומנו בתקופה קוטבית ומורכבת כל כך, הבנה שזו מהותה של השליחות האישית והציבורית של נשות התקופה, לאפשר ביטוי לכל מה שחפצים להביע בו ביטוי וניתן להביע בתוך גדרי ההלכה, אם כי מתוך הבנה שישנם דברים שההלכה אינה מאפשרת אותם ולקבל זאת מתוך הכנעה לדבר ה'. לדברים אלה היא מוסיפה כי המציאות כיום מאפשרת מרחב תמרון גדול מאוד לעומת שנים עברו וכיום קיימת יכולת ביטוי בהרבה תחומים שלא היו בעבר.

בין מכלול המורכבויות שעומדות בפני קריירה וביטוי של אישה דתית בדורנו, לא מתכחשת ויזל גם לתחושת השליחות הבייתית של הקמת משפחה גדולה והתובענות שמשימה זו מציבה בפני הנשים. עם זאת לטעמה המציאות הנוכחית מהווה חלק מתהליך הגאולה הכללי של תקופתנו, תהליך שבו יד ה' מוליכה את העולם הנשי ליכולת ביטוי רחבה יותר ובכך למעשה מתכהה קללת 'ואל אישך תשוקתך והוא ימשול בך'.