נמל התעופה בן גוריון
נמל התעופה בן גוריוןצילום: פלאש 90

זובור של הח"כים הערבים על אנשי כוחות הביטחון. כך מגדיר יו"ר ארגון 'אלמגור' את הדיון שהתקיים אתמול בוועדה לתלונות הציבור בניצוחה של חברת הכנסת עדי קול סביב סוגיית הבידוק הביטחוני ברשות שדות התעופה.

הדיון התמקד בתלונותיהם של נציגי הציבור הערבי על בידוק ממוקד שנערך באזרחים הערבים לעומת אלה היהודים. בראיון לערוץ 7 מספר יו"ר 'אלמגור' מאיר אינדור על הדיון שגלש לא פעם לעימות מילולי קולני.

לדבריו הנציגים הערבים צעקו ותקפו את נציגי אגף הביטחון בשדות התעופה ומנעו מהם את האפשרות להשיב וכאשר היועץ המשפטי של רשות שדות התעופה הגיב בהתרגשות והרים מעט את קולו הוא אוים בתלונה שתוגש נגדו. "זה היה זובור", אומר אינדור.

בהמשכו של הדיון התערב הוא עצמו וניסה להשיב בשם נפגעי הטרור שנפגעו בין השאר בעקבות מחדלי ביטחון, ולדבריו דווקא מעמדו כמי שאינו איש המערכת ואינו מחויב לתכתיבים ואינו תחת איומי פיטורין היה באפשרותו לומר דברים באופן נחרץ וברור.

הכיוון הכללי של הדיון, מספר אינדור, היה שלא למתג את ערביי ישראל בבידוק הביטחוני, ובהקשר זה אמר דברים שנציגי המערכת אינם יכולים לומר, כמו למשל אמירה לפיה בהחלט יש צורך במיתוג עודף כלפי ערבים ובבידוק ממוקד שכן האמת ההיסטורית מלמדת על מגוון פיגועים וניסיונות פיגועים ביצעו ערביי ישראל בתחבורה הציבורית ובמקומות נוספים ולעומת זאת יהודי אינו נחשד במעשה מסוג זה.

אינדור מוסיף ומספר כי נחשף למציאות בה ארגוני שמאל ומשפטני שמאל עמלים במסדרונות הכנסת ובוועדותיה למען מה שמוגדר כזכויות הפרט תוך כדי כרסום ונגיסה מתמדת בצרכי הביטחון הישראליים. "יש כאן מארג של ארגונים שתפקידם למוסס את יכולת ישראל לעמוד על ביטחונה", הוא מצטט את עצמו מהדיון בוועדה. בתגובה נשאל על ידי ח"כ קול אם משמעות הדברים היא שהוא מאשים אותם בתמיכה בטרור. אינדור השיב כי גם אם המטרה אינה כזו הרי שבפועל זו התוצאה ובהחלט נוצרת תוצאת תמיכה בטרור. "כאשר עושים עליהום על גורמי הביטחון זה מצליח בסופו של דבר ומוביל לאפשרות להברחת נשק ופצצות. הרגישות של שומרי הסף יורדת בעקבות הלחץ האינסופי הזה".

בתום הדיון קבעה ח"כ קול כי חברי כנסת ערבים ירצו בפני מאבטחי רשות שדות התעופה על מנת להציג בפניהם את התחושות תחת בידוק ממוקד שלדבריהם הוא גם משפיל. אינדור מציין כי תוך כדי הדיון דיווח נציג רשות שדות התעופה על כך שהרצאות מסוג זה כבר נמסרות למאבטחים בהכשרות שהם עוברים. לדבריו מדובר בתופעה מסוכנת שתמשיך לכרסם בצרכי הביטחון של המערכת.

עוד הוא מספר על מידע שהתברר בדיון ולפיו נוצרה "שדרה של יחסנים ערבים", כהגדרתו, שאינם זוכים לבידוק הקפדני שכן הם נחשבים כ-VIP. בהקשר זה כלולים עיתונאים ואחרים. אינדור מזכיר כי גם יאסר ערפאת זכה בשעתו למעמד של VIP אך ניצל את המעמד הזה להברחת נשק ומחבלים. הוא עצמו מדגיש כי אין בכוונתו לומר שזו כוונת העיתונאים הערבים.

אינדור מציין בדבריו כי מדובר במגמה ממוקדת ומאורגנת של ארגוני שמאל המופיעים בוועדות ומקדמים אג'נדה ברורה. "כאשר הח"כים היהודים מתקוטטים על חוק הגיוס נעשים כאן דברים שפוגעים בביטחון המדינה", הוא אומר ומספר כי בדיון מצא את עצמו מול 6 עורכי דין ערבים, חברי הכנסת הערבים ושני נציגי המערכת הביטחונית שהותקפו. בעקבות החוויה הוא שוקל להקים משמר פוליטי-אזרחי שיפעל בוועדות, יחשוף את הדברים ויעלה אותם לסדר היום. לשם כך הוא קורא כבר בשיחתו איתנו למעוניינים להתנדב לפעילות זו ליצור קשר עם ארגונו שיפגיש אותם עם משפטנים ופוליטיקאים על מנת להכשיר אותם לעמוד בדיוני ועדות מעין אלה.