דגן בכניסה לאולם הדיונים
דגן בכניסה לאולם הדיוניםמועצת שומרון

הישג היסטורי להסברת ההתיישבות באירופה – החלטה אירופית רשמית ראשונה נגד החרם.

לאחר כשנה של פעילות דיפלומטית שקטה מאחורי הקלעים, הצליח "משרד החוץ של השומרון" בראשותו של סגן ראש המועצה יוסי דגן, בשיתוף פעולה עם צעירי הליכוד וישראל ביתנו, להעביר בועידת המנהיגים הצעירים של מפלגות המרכז באיחוד האירופי, החלטה נגד החרם על מפעלים ביהודה ושומרון.

ההחלטה התקדימית, לראשונה מאז הקמת ההתיישבות ביו"ש, עברה ברוב מוחלט של 90 אחוזים בועידת ה-EPP, המאגד בתוכו את המנהיגים הצעירים וראשי הסטודנטים של מפלגות המרכז והשמרנים באיחוד האירופאי, ביניהם מנהיגים ממפלגתה של קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, ונשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי.

במועצה האזורית שומרון מגדירים את תוצאות ההצבעה כי זוהי פריצת דרך גדולה במאבק בחרם ובדרך להבאה ללגיטימציה בינלאומית להתיישבות ביו"ש, היות ולאור הרוב הגורף בו בעברה ההחלטה יעלה הנושא לדון רשמי בפרלמנט האירופי.

בנוסף, מסביר דגן, "מדובר במנהיגים הבאים של אירופה אשר ברובם יכהנו בתוך שנים ספורות כחברי פרלמנטים ומקבלי החלטות ביבשת".

במועצת שומרון מספרים כי במהלך חצי השנה האחרונה התקיימה עבודת מטה ביחידה האסטרטגית של המועצה, במטרה לגבש הצעה מסודרת הקוראת לא להחרים את התעשייה ביו"ש המעסיקה עשרות אלפי יהודים וערבים.

עבודת ההכנה התקיימה בצוות משותף ורוכזה כאמור ע"י סגן ראש המועצה יוסי דגן העומד בראש מערך ההסברה של השומרון, תוך שיתוף פעולה עם דוד הרמלין, יו"ר נשיאות צעירי הליכוד, המקיים קשרים ענפים צעירי מפלגות האיחוד האירופי ועם מיכאל קפלון מצעירי ישראל ביתנו.

במהלך הוועידה, שהתקיימה בבודפשט בירת הונגריה, נאמו בכירים בממשלות אירופה, ביניהם סגן שר החוץ הגרמני וחברי פרלמנט ממדינות רבות, ובמשך שלושה ימים התקיימו דיונים בוועדות משנה בנושאים שונים הנוגעים לאירופה.

ההצעה הקוראת לא להחרים את התעשייה ביהודה ושומרון נדונה בוועדה לזכויות אדם. במהלך הדיון הנציגים הישראליים ניסו להסביר את הרציונל שלה והתפתח ויכוח עם נציגי שבדיה, גרמניה וצרפת.

"האבסורד הכי גדול", הדגיש דגן בדבריו בפני חברי הועידה, "הוא שאותם ארגונים רדיקאליים שמקדמים את הניסיונות לחרם כנגד מפעלים ביהודה ושומרון הם אלו שעלולים לפגוע דווקא בעשרות אלפי עובדים ערבים ויהודים שעובדים יחד באזורי התעשייה ומקבלים את אותם התנאים. זהו למעשה דו קיום האמתי בשטח שהאיחוד האירופי מטיף לו. ארגוני השמאל הקיצוני שאירופה מממנת פוגעים בדו קיום ויוצרים שנאה ואלימות בשטח".

לאחר שלושה ימי דיונים וויכוחים סוערים במסדרונות, התכנסו כל הנציגים למליאת הועידה, שם התברר כי הלובי שהקימו חברי המשלחת הישראלית פעל מעל למצופה וההצעה התקדימית עברה כאמור ברוב של כ-90 אחוזים.

דגן סיכם בסיפוק את ההחלטה: "זו התקדמות היסטורית, הישג משמעותי בדרך לשבירת ניסיונות החרם. ההתיישבות עוברת ממגננה להתקפה. עד עכשיו מדינת ישראל וההתיישבות היו במגננה בגופים האירופים. זוהי החלטה תקדימית, אשר מעבר לכך שתעלה לדיון בסיעת הרוב בפרלמנט האירופי עצמו מציבה מצב חדש כשההנהגה העתידית של אירופה, חברי הפרלמנטים בעוד 5 שנים, מתנגדים לחרם ומביעים תמיכה מסוימת בהתיישבות. אנו מרוצים מאוד גם מכך שההנהגות הצעירות השתכנעו לכנות את האזור בהחלטה הרשמית 'יהודה ושומרון' במקום 'הגדה המערבית, כנהוג באירופה. שוב מוכח שמי שנחשף למציאות האמיתית ביו"ש מתחבר".

דוד הרמלין, יו"ר נשיאות צעירי הליכוד, אמר לאחר ההצבעה: "הצלחנו להעביר ברוב מיוחס את ההצעה נגד החרמת מפעלים ביהודה ושומרון אחרי שהצלחנו להבהיר שחרמות כאלו רק יפגעו בקידום המשא ומתן להסדר כל שהוא בין הצדדים. אני שמח שההצעה עברה ברוב ענק והמשמעות של זה שהיא תעבור לדיון בסיעת האם שהיא למעשה מאגדת את כל מפלגות המרכז והשמרנים באירופה. אני חייב לציין שחיממה לנו את הלב התמיכה החזקה והגורפת וגם הסיוע בנימוקים ובתהליך העבודה על ההצעה של המשלחת השבדית. אני מקווה שההחלטה תשפיע על ראשי המפלגות להוביל שינוי מתוך הבנה שזה רצון הבוחרים שלהם".

גרשון מסיקה, ראש המועצה האזורית שומרון, שעקב מישראל בצורה שוטפת אחר התקדמות הדיונים ברך על הצלחת המשלחת: "עויינות האיחוד האירופי איננה גזירת גורל. בהרבה עבודה ועם מאמץ להכיר לאירופה את המציאות כפי שהיא ניתן לשנות את התודעה. המועצה האזורית שומרון תמשיך להסביר ולחשוף את השומרון למקבלי ההחלטות ברחבי העולם ולשכנע בדקת ההתיישבות הציונית בארץ ישראל".