בנק [ארכיון]
בנק [ארכיון]פלאש 90

יש לציין ולהדגיש בפני הערבים כי במקרים רבים הבנקים אינם פועלים בהתאם להוראות חוק הערבות. הם אינם מגלים לערב פרטים רבים ומהותיים כמתחייב מהוראות החוק. כמו כן חבות הערבים אינה ברורה. לכן רצוי ואף חובה על כל ערב לבדוק היטב את חבותו לפני קבלת החיוב והסדרתו בכל דרך.

קיימים פסקי דין שפטרו באופן מוחלט את הערבים מחבותם, אך ברוב המקרים כאשר הערב מעלה טענות סבירות, הבנקים מעדיפים להגיע להסדר מחוץ לכותלי בית המשפט תוך הפחתה משמעותית מהחוב. זאת כדי להימנע מלנהל את התיק ולהסתכן בפסיקה בעייתית שיהיו לה השלכות לתיקים נוספים.

גם לאחר פסק דין היו מקרים שהערב נלחם והצליח להפחית באופן משמעותי את החוב. באחד המקרים נפתח תיק הוצאה לפועל כנגד שני ערֵבים לביצוע פסק דין שניתן כנגדם בגין ערבותם להלוואה לרכישת דירה. אחד הערבים החליט לא לוותר, פנה אליי והגיש בקשה לביטול פסק הדין ובהמלצת בית המשפט הוגשה בקשה לוועדה. בסופו של דבר הוועדה פטרה את הערב מהערבות תמורת 15 אלף שקלים בלבד. יש לציין שבמקרה זה מצבו הכלכלי של הערב היה קשה והדבר נלקח בחשבון על ידי הוועדה.

במקרה אחר נפתח תיק הוצאה לפועל כנגד לווים וערבים לביצוע שטר משכנתא שנחתם לטובת בנק משכנתאות לרכישת דירה. אחת הערבות פנתה אליי. הגשתי התנגדות ולאחר פנייה לוועדה הערבה הופטרה מהערבות בתשלום 25 אלף שקלים בלבד. במקרה זה מצבה הכלכלי של הערבה, אשר עבדה כרופאה, היה טוב, אבל נלקחו בחשבון הטענות המשפטיות החזקות שלה – שהיא עולה מחבר העמים שהוטעתה ולא הבינה את משמעות חתימת הערבות בניגוד להוראות חוק הערבות.

הכותב הוא מגשר, כלכלן מומחה לחישובי ריבית בנקים ובעל משרד עו"ד בחיפה