אמנון כהן
אמנון כהןצילום: פלאש 90

הועדה לביקורת המדינה בכנסת צפויה לבקש מחר (שני) את חוות דעת מבקר המדינה בנושא הוועדה לבחינת משק החשמל.

הוועדה המכונה "ועדת יוגב", נמצאת במוקד ביקורת המדינה, בעקבות חשש לניגוד עניינים של יו"ר הוועדה, והתנהלות בלתי תקינה לכאורה בעבודת הוועדה, שעלולה לגרום לפגיעה ביצרני החשמל הפרטיים.

יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס), אומר כי במהלך החודשים האחרונים מתקיימים דיונים במסגרת ועדה בראשות מנהל רשות החברות בעניין מבנה משק החשמל ("ועדת יוגב"), ובשבועות האחרונים מתקיימים מפגשי הוועדה ונציגיה עם ועד עובדי חברת החשמל, על מרכיבים שונים בהצעת המדיניות המתגבשת. לעומת-זאת, זכה כל אחד מיצרני החשמל הפרטי ל- 40 דקות בלבד להשמעת עמדתו טרם החלה הוועדה בדיוניה.

לדבריו, "עולה החשש כי יש נטייה ברורה להשפעת יתר על הוועדה - של חברת החשמל וועד עובדיה, ולנסיגה מהמתווה התחרותי שהחל להתגבש ואף מעוגן בחוק משק החשמל. הוועדה אינה מפרסמת את הפרוטוקולים של דיוניה ואף לא תקצירים שלהם, והיא גם לא זימנה לשימוע את הגורמים שעשויים להיפגע בדרך כלשהי מהחלטות הוועדה בטווח הקצר או הארוך".

כהן מציין, כי "מתוך כל אלו, עלולה להירשם פגיעה חמורה ביצרני החשמל הפרטיים הקיימים, יזמים שהחלו לפעול להקמת תחנות לא יצליחו לקבל את המימון הנדרש להקמתן, ותחנות חדשות אשר כבר קמו לא יעמדו ביחסי הכיסוי והמודל הפיננסי עליו הן נשענו בעת ההקמה. מונופול חברת החשמל ישוב לשליטה מלאה על כל משק החשמל".

כמו-כן יידון בוועדה דו"ח מבקר המדינה בנושא הסדרי הפנסיה בחברת החשמל, בהם נמצאו ליקויים חמורים, שנמשכו שנים רבות, בתפקודם של דירקטוריון חברת החשמל, של שומרי הסף האחרים שלה ושל הנהלתה, וכן ליקויים בתפקודם של משרדי הממשלה והגופים האחראים לנושא. כתוצאה מכך, כך כותב המבקר ניתנו במהלך השנים הטבות שכר ופנסיה לא מאושרות שעלותן מיליארדי שקלים. גורמי הממשלה נדרשו ע"י המבקר לקיים בדיקה יסודית, מקיפה ומפורטת של תנאי השכר, תנאי הפנסיה ומחויבויותיה האקטואריות של החברה, לאתר תוספות והטבות שכר ופנסיה שהוענקו לעובדיה שלא כדין, להפסיק את תשלומן לאלתר ולפעול להשבתן לקופת החברה.

לדברי מבקר המדינה, "יש לראות בחומרה רבה את תפקודה הבלתי תקין של הנהלת החברה, שפעלה במשך שנים רבות ליצירת עובדות בשטח ולמתן הטבות לא מאושרות בסך מיליארדי שקלים, ואת היעדר הפיקוח של הדירקטוריון ושל שומרי הסף האחרים בחברה על אופן תפקודה".

כמו-כן יידון בישיבה דו"ח מבקר המדינה, בנושא רכישת שירותי יעוץ ושכירת לוביסטים ע"י חברת החשמל. לדברי המבקר, מינואר 2007 התבצע תהליך ההתקשרות של החברה עם יועץ אסטרטגי שלא לפי נוהלי החברה, ובמשך כל תקופת ההתקשרות לא דרשה החברה בהסכמים עם היועץ תוצרי עבודה בכתב, ולכן לא ניתן לעמוד על היקפם ומהותם של השירותים שהוא סיפק.

מתחילת ההתקשרות (ינואר 2007) עד סוף יוני 2009 שילמה לו חברת החשמל 900,000 ש"ח. גם ההתקשרות מאוגוסט 2008 עם יועץ לביצוע שינוי מבני וארגוני בחברה התבצעה ללא אישור ועדת מכרזים תקנית, כפי שמחייב הנוהל. ההחלטות הנוגעות להתקשרות ולחתימת ההסכמים התקבלו ואושרו בדיעבד, והסכום המצטבר ששילמה חברת החשמל ליועץ מתחילת ההתקשרות עמו ועד סוף דצמבר 2009 הוא כ-600,000 ש"ח.

בנוסף יועץ תקשורתי ופוליטי נתן לחברת החשמל שירותי ייעוץ במשך כ-14 שנה משנת 1995 ועד סוף שנת 2008 בסכום כולל של כ-1.4 מיליון דולר (כ-5.6 מיליון ש"ח). במשך תקופה זו סווגה ההתקשרות כפטורה ממכרז, לא נמסר לדירקטוריון מידע מלא על הפעילויות שביצע היועץ במסגרת ההתקשרויות ועל ההישגים שהשיג במסגרתן. החברה לא דרשה מהיועץ לספק לה תוצרים בכתב (דוחות, חוות דעת וכו') במסגרת ההסכמים שנחתמו עמו, ואף לא במהלך תקופת ביצוע ההסכמים.

בישיבה ישתתפו נציגי מבקר המדינה, משרדי התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, האוצר והמשפטים, רשות ההגבלים העסקיים, חברת החשמל, יצרני חשמל פרטיים, ועוד.