נתניהו בכנס, הערב
נתניהו בכנס, הערבפלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו התחייב בימים האחרונים לשמור על רוב המתיישבים ביו"ש במסגרת הסכם מדיני. בחדשות 2 נחשף הערב (ראשון) מה עלול לעלות בגורלם של כל היתר.

על פי הדיווח, ראש הממשלה הנחה את מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט, שהיה בעבר גם הפרקליט הצבאי הראשי, להגיש עבודה על מודל המובלעות ההולנדי-בלגי, מודל שקיים באחד ממחוזות הולנד ומסופחים אליו אזרחים ממדינה אחת לשניה.

נתניהו מבקש לבדוק האם קיימת אפשרות משפטית ומעשית שניתן יהיה להכיל את אותו ההסדר גם עם הפלסטינים והמתיישבים ביהודה ושומרון. משמעות המהלך היא לשמר את היישובים היהודים באזור בו תקום מדינה פלסטינית, בסוג דומה של מובלעות.

על פי המודל ההולנדי-בלגי, אזרחים בלגים שחיים בתחומי הולנד שומרים על זכויותיהם בשטח הזר.

ח"כ עמר בר-לב (העבודה), חבר ועדת החוץ והביטחון, אמר בתגובה כי "רעיון של מובלעות הוא רעיון הזוי מבחינה ביטחונית. אני מקווה מאוד שראש הממשלה שוב לא מנסה שוב להפריח ספין לאוויר ולא חושב ברצינות על רעיון כזה, בראש ובראשונה מכיוון שהוא מסכן את ביטחונם של אזרחי ישראל שיישארו באותן המובלעות התיאורטיות".

לדבריו, "למדינת ישראל אין עתודות קרקע למסור לפלסטינים שיאפשרו להשאיר בידיה שטחים נרחבים מעבר לגושי ההתיישבות מבלי למסור שטחים מיושבים אחרים הנמצאים בתוך גבולות הקו הירוק. ראש הממשלה חייב להפסיק לברוח מהמציאות המורכבת ולקבל את החלטה חד משמעית על היפרדות מהפלסטינים שתאפשר לישראל להגשים את יעדיה הלאומיים".