נדהם מהנתונים. ח"כ כהן
נדהם מהנתונים. ח"כ כהןFlash90

הועדה לביקורת המדינה, דנה היום (שני) בדו"ח מבקר המדינה בנושא הסדרי הפנסיה בחברת החשמל, כתוצאה מהם שולמו לעובדים הטבות-שכר ופנסיה-לא-מאושרות שעלותן מיליארדי שקלים.

יו"ר הועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס), דרש מהעובדים להשיב את הכסף שקיבלו שלא-כדין, וקרא לדירקטוריון החברה לדון בכך בתוך עשרה ימים.

"לא ייתכן שיעלו לציבור את מחירי החשמל – והעובדים יקבלו משכורות מנופחות שלא-כדין. איך יתכן שיו"ר דירקטוריון פונה לבג"ץ, כדי למנוע חריגות שכר בחברה שלו – שהוא עצמו היה צריך למנוע", תהה כהן.

כהן התייחס לדיוני "ועדת יוגב" ואמר כי אין בוועדה ייצוג ואיזון לכלל בעלי העמדה, ולא ניתן ביטוי ליצרני החשמל הפרטיים ולציבור הצרכנים. כהן אף פנה ליועץ המשפטי לממשלה, שיבדוק את החשש לניגוד עניינים בצורה מערכתית, וקרא לחברת החשמל לשקול מחדש העסקת שדלנים בכנסת, בגלל בזבוז כספי הציבור.

יואל בריס, היועץ המשפטי של משרד האוצר טען מנגד כי בוועדה מתקיים ייצוג מקיף, מטרתה להוציא עמדה מקצועית ומאוזנת, וטיוטת הדו"ח שלה תוגש לעיון והערות הציבור, ולהחלטות נבחרי הציבור.

ח"כ באסל גאטס (בל"ד) ציין כי "יש תחושה כללית שמסקנות הועדה ידועות מראש, כיוון שיו"ר הועדה, עבד בעבר עם חברת החשמל". מבקר המדינה, יוסף שפירא הדגיש בעניין כי "אין רע שמי שעסק בתחום מסוים, יעמוד בראש ועדה בנושא. זה רק לתועלת הציבור ואין בו ניגוד עניינים".

איתי איגס, מנהל פורום יצרני החשמל הפרטיים, הזהיר כי "מסקנות הועדה ישפיעו על משק החשמל והצרכנים לשנים רבות. הועדה שמעה אותנו זמן קצר בלבד – ומאז מנהלת מו"מ נמרץ עם חברת החשמל, ולכן מסקנותיה יושפעו משיקולי ועד העובדים של החברה. השתתפות מונופול בסדר גודל כזה, תחסל לגמרי את היצרנים הפרטיים".

אורי יוגב, יו"ר הועדה, השיב כי "חובה ליצר ודאות ובהירות במשק החשמל ולהבטיח זמינות - ומחיר נמוך ככל האפשר לצרכן. בתוך עשור היצור הפרטי צריך לעבור את רף ה-40% ואנו פועלים כדי לקדם זאת. בלי מעורבות חברת החשמל, שהקימה את כל הענף בארץ ועדיין שולטת באחוזים רבים ממנו – לא ניתן להסדיר את המשק. תופעת החשמל-חינם לעובדי החברה צריכה להיפסק". יוגב ציין כי "יהיה קשה מאד ליישם את מסקנות הועדה בלי להגיע להסכם עם חברת החשמל. זו לא רפורמת-החלומות כולם, אך המשק לא יכול לשרוד בלי רפורמה בתחום. בעשור הקרוב חברת החשמל צריכה להישאר מונופול בתחום הולכת החשמל".

יפתח רון –טל, יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, הוסיף כי "בשנתיים האחרונות אנו במשבר חשמל מטורף, ואם לא נשלים רפורמה במשק בחודשים הקרובים, יהיו מהלכים חד-צדדים, גם בזכויות העובדים. אינני רוצה אפילו לחשוב על אפשרות שלא תהיה רפורמה".

נציג המבקר, צבי ורטיקובסקי אמר כי מזה 16 שנה מצביע מבקר המדינה, על חריגות שכר משמעותיות בהיקף עצום בחברת החשמל, המשולמות לעובדים שלא-כדין. "היו לנו דיונים ארוכים וממושכים בעניין עם כל הגורמים, והדבר גורם לסכנה מוחשית להמשך קיומה של החברה", הזהיר.