אופוזיציה סוערת וכועסת
אופוזיציה סוערת וכועסתפלאש 90

היום (שלישי) יגיע חוק המשילות להצבעה שנייה ושלישית והאופוזיציה סוערת. בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס אור טוטנאוור, חוקר במכון הישראלי לדמוקרטיה, לטענות האופוזיציה נגד חוק המשילות והכוונה להעלות את אחוז החסימה.

טוטנאוור, שכתב את הספר 'עזר כנגדה' על תפקידה ותפקודה של האופוזיציה בישראל, סבור כי מבחינת התוכן שבו חוק המשילות הוא חוק טוב אך מבחינת אופן הביצוע הדבר ראוי לתיקון וחשיבה מחודשת.

לטעמו של טוטנאוור חוק המשילות כולל פגיעה סבירה במגזרים וכולל בתוכו מגמות ראויות, אך עם זאת מדובר בשינויים שאינם דחופים, כאלה שהיו יכולים להמתין כמה חודשים. בדבריו מזכיר טוטנאוור כי במסגרת הצעותיו של הצוות שהכין את הצעת שינוי החוקה, צוות שגם הוא עצמו נכלל בו, הועלה הצורך לקיים את השינוי באחוז החסימה באופן מדורג ומתון על מנת לאפשר היערכות פוליטית ליישומו, אם בחבירת מפלגות ואם בדרכים נוספות.

לשאלה אם דווקא זירוז אישור החוק אינו מאפשר זמן רב יותר למפלגות להיערך לקראת הבחירות הבאות, אומר טוטנאוור כי אכן אם הדבר היה מתרחש חודשים אחדים בלבד לפני הבחירות המציאות הייתה גרועה יותר, אך גם כעת נכון לבצע את הדברים באופן מתון יותר.

לדבריו כאשר אחוז החסימה עולה בבת אחת לא ניתן לשער את תגובת הציבור, אם יבחר להעביר את תמיכתו למפלגות הגדולות או ימחה בהצבעה דווקא למפלגות האידיאולוגיות הקטנות או אף יחליט להחרים את הבחירות. את הטלטלה הזו מהלך מדורג יוכל למנוע.

לדברים אלה מוסיף טוטנאוור ומציין כי הוא עצמו אינו חושש שכל העלאה מדורגת תיצור סערה פוליטית מחודשת שכן סערה מייצרת עניין פוליטי וציבורי כפי שניתן לראות היום עם התגייסותה של האופוזיציה לפעילות משותפת לראשונה מאז הקמת הממשלה כמו גם הדיון הציבור המבורך שנוצר עם העלאת הרעיון.

טוטנאוור מציין אפשרות נוספת במידה ואין כוונה לייצר העלאה מדורגת של אחוז החסימה – העלאת אחוז החסימה באופן הגורף אך להמתין עם החלת החוק עד למערכת הבחירות הבאה אחרי זו הקרובה ובכך לאפשר בדרך אחרת למערכת הפוליטית להיערך, למפלגות לשקול את צעדיהם ולציבור להביע את עמדתו.