אדמונד לוי
אדמונד לויצילום: פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע הערב (שלישי) צער עמוק על פטירת השופט בדימוס אדמונד לוי.

"אני מרכין ראש על פטירתו של השופט אדמונד לוי. הוא היה מבכירי השופטים בישראל. אדמונד לוי עבר את כל שלבי מערכת השיפוט עד כהונתו בבית המשפט העליון, שם הותיר חותם עמוק", אמר נתניהו.

"אדמונד לוי היה חריף מחשבה בעל עצמאות אינטלקטואלית יוצאת דופן, ובעל יכולת מרשימה לנתח מצבים מורכבים", הוסיף ראש הממשלה, "הוא היה ישר כסרגל ולא התיירא להביע את דעתו פעם אחר פעם בנושאים השנויים במחלוקת. עם ישראל, מדינת ישראל, וארץ ישראל היו בראש מעייניו".

יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, אמר הערב כי פטירתו של השופט אדמונד לוי "היא אבידה גדולה לארץ ישראל ולעם ישראל. הוא איש שמסמל בעיני אמת ללא פשרות, פשטות שיש בה אצילות, ואמונה אמיתית בצדקת הדרך".

"אדמונד ייזכר בין השאר כמי שהתנגד לגירוש מגוש הקטיף, וכמי שעמד בראש וועדה שבסופה יצאה סוף סוף האמת לאור ולפיה ארץ ישראל שייכת לעם ישראל ואיננה שטח כבוש", הוסיף בנט.

סגן השר הרב אלי בן דהן ספד לשופט לוי. "מכל פסיקותיו עומדת לזכותו במיוחד פסיקה אחת שבה התגלתה מוסריותו המיוחדת ויכולת ההבחנה שלו למרחוק", אמר הרב בן דהן.

"אני מתכוון לפסק דין של 10 מול 1 כאשר הוא היחיד שהתנגד לגירוש מגוש קטיף וטען לאי-מוסריותו ולכך שהתחייבות המדינה כלפי המתיישבים אין בה ממש, דבר שבדיעבד התברר עד כמה הוא צדק. ועדת חקירה ציבורית בראשות השופט מצא, קבעה שאכן המדינה פשעה נגד המתיישבים, לא הייתה מוכנה והסיסמה 'יש פתרון לכל מתיישב' התבררה כריקה מתוכן וכולה מעשה תעתועים של פרסומאים", הוסיף.

לדבריו, "זו פסיקת הדגל המוסרית הגדולה של השופט לוי וכך אני אזכור אותו תמיד. יהיה זה מעשה זיכרון לשופט גדול, אם הדו"ח הקרוי על שמו יאושר על ידי הממשלה".

שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, אמר הערב, "זכיתי לעבוד במחיצתו בוועדה לבחירת שופטים ולמדתי ממנו רבות. הערכתי את יכולתו להקשיב לרחשי הציבור ולייצג את מערכת המשפט בצורה נאמנה, ישרה וערכית. אני מוסר תנחומים למשפחתו", הוסיף השר אריאל.

חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי פרסם הערב (שלישי) הודעת אבל על פטירת השופט לוי. "ישר דרך ואמיץ שבלט מעל סביבתו בנאמנותו לעם ישראל ולארץ ישראל גם בשבתו על כס המשפט. היה בבחינת צדיק יחיד בסדום בימי 'ההתנתקות' והדו"ח שחיבר והנושא את שמו צריך היה לשמש אבן פינה משפטית בהתייחסותה של ממשלת ישראל להתיישבות ביהודה ובשומרון".

ראש חוג הפרופסורים, ח"כ לשעבר אריה אלדד ספד ללוי והוסיף, כי "הלוואי ואפשר היה לקוות שנתניהו יאמץ את הדו''ח במלואו וזה ישמש מצבה חיה ופעילה לשופט אדמונד לוי. אלא שלמגינת לבנו אנו יודעים שנתניהו מעולם לא התכוון ליישם אפילו מילה אחת מהמסמך המפואר הזה, לא בימים שמינה את הוועדה, לא בימים שהמסמך הונח על שולחנו, ולא עתה. יהי זכרו ברוך".

בפורום המשפטי למען ישראל אמרו הערב, כי "אדמונד לוי היה קול צלול וברור שלא השתטח אפיים מול הרוב בבית המשפט העליון. לוי יזכר תמיד בשל עמדתו האמיצה לשמירת זכויות האדם של מתיישבי גוש קטיף כשממשלה דורסנית החליטה לגרשם".

נחי אייל, מנכ"ל הפורום, אומר כי "ביום כזה ראוי שממשלת ישראל תפעל לאמץ את דו"ח לוי, מסמך משמעותי שמחזיר לשיח המשפטי את האמת על זכותו של העם היהודי על ארצו, מול הסתה ועיוות מתמשך בן שנים".

יו"ר האיחוד הלאומי לשעבר, יעקב כ"ץ (כצל'ה), כתב הערב בדף הפייסבוק שלו בעקבות פטירת השופט לוי, "בתוך ערימה של חושך היווה השופט אדמונד לוי ז"ל נקודת אור".

"כשסביבו שופטים עוינים, עיתונאים שמיישרים קו עם שונאי ישראל ופוליטיקאים בינוניים, הרים השופט אדמונד לוי אבוקה של אור. השופט לוי היה יהודי בריא שמהדו"ח שכתב על ההתיישבות ביו"ש ניכרת נאמנותו ואהבתו לעמו, לארצו ולמורשתו", הוסיף כצל'ה.

לדבריו, "דו"ח אדמונד לוי להסדרת ההתיישבות ביו"ש הוגש כשביו"ש מתגוררים כבר מעל 370,000 מתיישבים וכ350,000 נוספים בשכונות היהודיות במזרח ירושלים - מעבר לקו הירוק. בעוד כ-30 שנה כשיתגוררו מעבר לקו הירוק מיליוני יהודים, איש לא יבין מדוע היה צריך דו"ח לוי להתחבר ובודאי ובודאי שלא יבין כיצד זה לא אומץ הדו"ח ע"י ממשלת ישראל".

ראשי שדולת א"י בכנסת, חברי הכנסת יריב לוין ואורית סטרוק, אמר הערב כי הם, "מבכים את מותו של שופט ביהמ"ש העליון אדמונד לוי, שהשכיל להבהיר משפטית את זכותם של עם ישראל ומדינת ישראל על כל מרחבי ארצנו".

"אנו קוראים לשר הבטחון ללכת לאורו של השופט המנוח, וליישם את המלצות הדו"ח שלו, כפי שהבטיח זה מכבר", הוסיפו לוין וסטרוק.

יושב ראש מועצת יש"ע, אבי רואה, אמר הערב בעקבות פטירת השופט בדימוס אדמונד לוי, כי "מדינת ישראל וההתיישבות ביהודה ושומרון איבדו הערב סנגור חשוב, ידיד ורע לאמת ולמורשת היהודית. דו"ח הוועדה שבראשה עמד ובה הוצגה בצורה ברורה זכותנו על הארץ היא צוואתו למדינת ישראל ואותה יש לממש בהקדם", הוסיף רואה.

סגן שר החוץ זאב אלקין, אמר הערב, כי "כולנו אבלים על מותו של השופט אדמונד לוי. מדובר באדם דגול שהלך עם ערכי האמת שלו בראש מורם וללא מורא. על ממשלת ישראל לאמץ ללא דיחוי את דו"ח ועדת לוי כצו מוסרי אחרון שהשאיר לנו השופט אדמונד לוי כצוואה לערך אהבת ארץ ישראל שהותיר אחריו", הוסיף אלקין.

ח"כ בנימין בן אליעזר (העבודה) ספד הערב (שלישי) בדף הפייסבוק שלו לשופט בדימוס אדמונד לוי, "אני מבקש להביע צער על פטירתו של שופט בית המשפט העליון בדימוס אדמונד לוי".

לדבריו, סיפורו המרגש של לוי, בן למשפחה יוצאת עירק, אשר פרץ דרך וטיפס עד למקום הגבוה והחשוב ביותר בהיכלי הצדק, מעורר כבוד רב ומעביר מסר לדורות הבאים".

"הכרתי את השופט לוי, הוא ניחן בצניעות רבה ועל אף שזוהה עם מחנה פוליטי, עת כיהן כשופט, פעל תמיד משיקולים עניינים והוא חתום על כמה מהפסיקות המהוות אבן דרך במערכת המשפט הישראלית בעשורים האחרונים", הוסיף בן אליעזר.

שרת המשפטים ציפי לבני ספדה אף היא לשופט בדימוס אדמונד לוי. "מינויו של השופט לוי לבית המשפט העליון לא היה המובן מאליו במיוחד בחברה בה לעיתים דעות קדומות והשתייכות חברתית השפיעו על בחירת שופטים לבית המשפט העליון", ציינה לבני.

לדבריה, "בכהונתו זכה השופט לוי להערכה רבה ובית המשפט העליון זכה לשופט אקטיביסט ונועז שלא חשש לומר את האמת המקצועית שלו גם כשהיא לא הייתה קלה לעיכול ועוררה ביקורת".

לבני הזכירה, כי "פסיקותיו ביטאו רגישות ומודעות חברתית ואנושית גבוהה ויוצאת דופן כשהגן על זכויות חוקתיות וחברתיות גם בדעת מיעוט וראה בזכות לקיום אנושי בכבוד חלק בלתי נפרד מהזכות לכבוד האדם. ומעל לכל, השופט לוי היה אדם ישר והגון. איבדנו הלילה משפטן מהסוג הצנוע והטוב. אני שולחת תנחומיי לבני משפחתו".

ח"כ ראובן ריבלין (ליכוד) ספד הערב (שלישי) לשופט אדמונד לוי, שהיה לדבריו, "איש העם שהיה מעורה בחיי העם והדבר היה ניכר בפסיקותיו ואמירותיו".

"פסיקתו בדעת מיעוט בסוגיית גוש קטיף הביעה הקשבה ורגישות לצדדים האנושיים של מהלך ההתנתקות", הוסיף ריבלין, "אדמונד לוי ייזכר כאיש ישר והגון דרך אשר עמדותיו ואמונותיו לא שינו את יחסו לצדק".

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) ספדה לשופט אדמונד לוי  והזכירה את סיפור חייו, "השופט אדמונד לוי ז"ל, עלה ארצה מעיראק ולמרות תנאי הפתיחה של חייו טיפס בעקביות מעלה, התמנה לשופט עליון ולימד אותנו שהשמים הם לא הגבול".

"גם בתפקידו רם המעלה הקפיד לוי ושמר על אורח חיים פשוט וצנוע", הזכירה לביא והוסיפה, כי "בניגוד לתדמית המורמת מעם ששודרה שנים מבית המשפט העליון, ייצג השופט לוי את החלקים בחברה הישראלית, שלרוב לא זכו לייצוג ראוי וגילה בפסיקותיו רגישות חברתית יוצאת דופן ובולטת. ולא חשש להביא לידי ביטוי דעת מיעוט".

לדבריה, "השופט לוי יחסר מאד בנוף הציבורי בכלל ובנוף המשפטי בפרט".

תנועת 'נשים בירוק' פרסמה גם היא הודעת הרכנת ראש עם פטירתו של השופט לוי. "התנועה משתתפת באבלה הפרטי של משפחתו ובאבלו הכללי של עם ישראל כולו על לכתו של אחד מבחירי ובכירי בניו. התנועה רואה בראייתו המשפטית המפוכחת והמאוזנת של השופט לוי התוויית דרך ראויה למערכת המשפט כולה. בענווה ביושר ובשאיפת אמת וצדק הציב השופט לוי אבני דרך לאופן בו אמורה הייתה להיראות מערכת המשפט הישראלית במדינת ישראל".

"השופט לוי ז"ל לא נתן לרוחות פרצים שהכו ומכים בחברה הישראלית להסית אותו מהאמת בה האמין ודגל, אמת שבה אהבת עם ישראל, מדינת ישראל וארץ ישראל אינה מנותקת מהצדק והיושר המשפטי. בעמידתו לבדו נגד חוקי העקירה והגירוש מגוש קטיף הפך השופט לוי סמן בודד של אור בתקופה אפלי ודורסנית. בדו"ח שהנפיק לבקשת ראש הממשלה אודות מעמדה של החוקי והמשפטי של מדינת ישראל ביהודה ושומרון הוכיח מתוך עיון עמוק בחוק הבינלאומי את הצדק המשפטי העומד לצידה של אחיזתנו בארץ ישראל", כותבות ראשי 'נשים בירוק', יהודית קצובר ונדיה מטר ומוסיפות כי "הקריאה העולה מהדו"ח המעמיק שכתב השופט לוי אינה יראה מעמידה מול עמדות בינלאומיות מקובעות ורדודות שמעולם לא בחנו את סוגיית הזכות על ארץ ישראל לעומקה. השופט לוי לימד את כולנו לומר את הדברים כהווייתם ללא חשש וללא התחשבות בתופעות של רפיסות, נמיכות רוח והכנעה מדינית שאין לה מקום מוסרי, לאומי, יהודי או משפטי".

ראשי 'נשים בירוק' "קוראות לממשלת ישראל, שריה והעומד בראשה מר בנימין נתניהו לפעול ליישום מהיר של דו"ח השופט לוי ובכך להציב לאיש דגול זה יד ושם בתולדות המדיניות הישראלית".