אדמונד לוי
אדמונד לויצילום: פלאש 90

נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, השתתף היום (רביעי) בהלוויתו של השופט אדמונד לוי שהלך אמש לעולמו.

"בצער גדול מאוד עומד אני כאן ומספיד שופט משכמו ומעלה, איש משפחה למופת, משפטן חריף מחשבה, איש המעשה והתיאוריה, חבר לדרך".

"מערכת המשפט והחברה בישראל איבדו אתמול שופט חשוב, מקצועי ואמיץ. אדם שטיפס במעלות המשפט מתפקידי מינהלה בבית משפט השלום ברמלה ועד לבית המשפט העליון. והכל, בזכות ולא בחסד".

גרוניס אמר כי לוי היה אישיות מיוחדת, "דמותו הקרינה אצילות וכך התייחס לכל הסובבים אותו. עוצמתו הרבה הייתה בשקט שהפגין. הוא היה אדם חריף, דעתן ומהיר מחשבה. הוא עמד על עקרונותיו, ונותר לא אחת, כידוע, בדעת מיעוט. לא תהא זו גוזמה לומר שחלק מדעות המיעוט המהדהדות שלו תרמו לעיצוב המשפט הישראלי לא פחות מפסקי הדין בהם הוביל את דעת הרוב. הוא לא הִרבּה להתרועע ברבים ושמר מכל משמר על יושרתו המקצועית. הוא היה צנוע וענו, הגון וישר מאין כמוהו. על אף החזות המופנמת שלו, היה הוא איש חם ומסור, בראש ובראשונה לבני משפחתו. תמונות בני המשפחה עיטרו את לשכתו ומילאו אותו אושר וגאווה. הוא היה קשור מאוד גם לחברי לשכתו, חלקם ליוו אותו שנים ארוכות בבית המשפט העליון".

"שמו של השופט לוי נקשר לא אחת בשיח החברתי המעמדי והעדתי בישראל, כמי שעלה לארץ מעיראק בשנות החמישים והתגורר עם הוריו במעברה. הוא עצמו מעולם לא נופף בדגל הזה, אולם רגישותו החברתית ניכרה בכל אחת מפסיקותיו, כמו גם בדרכו השיפוטית הייחודית. דבריו הנכוחים נגד הפליה, בה ראה 'רעה החודרת לבסיס המשטר הדמוקרטי, מחלחלת ומקעקעת את יסודותיו, עד שלבסוף היא מביאה להתמוטטותו ולחורבנו' היו לחלק מן הקאנון המשפטי ביחס לזכות לשוויון. תפיסה זו עמדה ביסוד פסיקותיו הידועות במשפט הציבורי, אך לא פחות מכך, עמדה היא ביסוד תפיסתו המשפטית והערכית כשופט וכאדם. לא אחת באה היא לידי ביטוי בהתנהלותו באולם הדיונים, באופן שבו היה מתייחס לבעלי הדין וביכולתו להשרות את התחושה כי מבין הוא לליבם ומזדהה עם כאבם. אדם הוא תבנית נוף מולדתו, וכך היה גם השופט לוי".

גרוניס סיפר כי כשהתקרב מועד פרישתו מבית המשפט העליון סירב השופט לוי לקיים את טקס הפרישה המסורתי באולם ג', "בצניעותו, בחר לפרוש בשקט, מבלי ששבחו יצוין בפניו. צר לי מאוד שכל מעלותיו נזכרות עתה, במעמד עצוב זה. הוא ראוי לשבחים אלה, גם אם ודאי היה סבור שהמידה עלתה על הנדרש".