מאיר הר ציון, מלוחמי יחידה 101 המיתולוגית, הלך לעולמו הבוקר (שישי) כשהוא בגיל 80.

הר ציון היה חברו הטוב של אריאל שרון, ולקח עמו חלק בפעולות התגמול בשנות ה-50' של המאה הקודמת.

הוא זכה לקבל את עיטור העוז על חלקו במבצע כינרת ב-1955, והיה ממקימי סיירת צנחנים ומפקדה הראשון.

בין השאר, בחודש דצמבר 1953 הוביל מאיר הר ציון את לוחמי יחידה 101 לפשיטה וחדירת עומק מנתיב הל"ה לפרברי חברון (הלוך וחזור 42 קילומטר).

הר ציון הוביל באומץ לב דרך מרכז הכפר חלחול עד למבואות חברון, שם פוצץ בית, נפגעו מספר חיילים מהמשמר הלאומי הירדני ומפקדם נהרג. הפשיטה לחברון, נחשבה לאחת הפעולות הנועזות ביותר של ה- 101.

אחותו, שושנה הר-ציון, נרצחה ביחד עם חברה, עודד וגמייסטר, על ידי בדואים משבט הראשיידה המתגוררים במדבר יהודה (ליד תקוע), כאשר טיילו מירושלים לעין גדי וחצו שטח שהיה אז בשליטה ירדנית (ינואר 1955). בתגובה לרצח המזעזע של שושנה פשטו מאיר הר-ציון ושלושה מחבריו לכפר ממנו באו הרוצחים, ובקרב קצר נהרגו חמישה בדואים ונתפס שבוי אחד אשר שוחרר בחזרה לכפרו עם ההודעה: "תמסור לכל בני השבט שלך שהרגנו חמישה תמורת שני הצעירים היהודים".

"כמפקד מחלקה, מפקד פלוגה ומפקד הסיירת החטיבתית נשא מאיר הר-ציון תמיד במשימות הקשות ביותר", כתב עליו שרון. "תוך זמן קצר, הפך מאיר ללוחם הנועז ביותר של יחידה 101 והצנחנים, לסייר מעולה ואולי המעולה ביותר שידע צה"ל מעודו".

הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, אמר כי "צה"ל, על כל מפקדיו וחייליו איבד לוחם אמיץ ואצילי, איש ענווה, יודע דרכה של הארץ אותה אהב ואשר בשביליה לחם ונטר. רוח היוזמה והנחישות אשר עיצבה את דרכו היא מצפן לכל לוחם בצה"ל וברוח זו ייזכר מאיר בדברי ימינו".

שר הביטחון משה יעלון אמר כי הר ציון היה מגדולי הלוחמים בתולדות צה''ל, מפקד נועז ויוצא דופן. "קצין אמיץ בצורה בלתי רגילה, אשר הביא בשדה הקרב לידי ביטוי את יכולותיו הנדירות כלוחם והיה חלק ממתי מעט שהקימו ועיצבו את הטובות שביחידות צה"ל", סיפר יעלון.

"מאיר הר ציון תמיד היה שם, בראש הלוחמים, תמיד חתר למגע והוביל את חייליו בזכות כישורי סיור ולחימה גבוהים; תמיד שאף להיות בקו החזית, בין אם מי שמוביל כוח אל היעד ובין אם כמי שמוכן לחרף את נפשו על מנת לחלץ פצועים. בכך היה למעשה ממניחי היסודות של צה"ל כצבא החותר למגע ושעבורו ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה. דורות של לוחמים גדלו ויגדלו על הסיפורים אודות מאיר הר ציון, על היצירתיות הרבה שגילה ועל הנועזות שהפגין בשדה הקרב", אמר השר.

שר הכלכלה נפתלי בנט (הבית היהודי) ספד להר ציון ואמר כי "דורות של לוחמים גדלו על 'פרקי יומן', על השלמת משימה בכל מחיר, על תעוזה עברית, על ניווט בדד בלילה, על פעולות תגמול, על אי-הפקרת חבר, על דרישות בלתי מתפשרות, על אהבת ארץ ישראל. יהי זכרך ברוך, גיבור ישראל".

שר הבינוי והשיכון אורי אריאל (הבית היהודי) ספד לו והדגיש כי עם ישראל כולו מבכה את לכתו של הר ציון, "שלימד את העם כולו גבורה יהודית מהי. מאיר ז״ל מהווה השראה לאהבת העם והארץ ולמסירות נפש אמיתית. יהי זכרו ברוך".

סגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן (הבית היהודי), סיפר כי הר ציון היה גיבור ילדותו, "קראתי בשקיקה את סיפורי יחידה 101 שכתב. לפני כמה שנים ילדיי ואני הגענו לאחוזת שושנה שבה הוא התגורר מעל בקעת הירדן וזכינו לשוחח עימו.

"אני זוכר שמאיר השתתף בעליות הראשונות של גוש אמונים לתחנת הרכבת בסבסטיה ובמקומות נוספים. היה גדול הלוחמים שקמו לישראל בדור האחרון, הוא מעולם לא התבלבל וידע שארץ ישראל כולה שייכת לעם ישראל וראה באנשי גוש אמונים כממשיכי דורו שמתיישבים בכל מקום בארץ ישראל. יהי רצון שעם ישראל יזכה ללמוד את מורשתו ויזכה לממשה. יהי זכרו ברוך", הוסיף הרב בן דהן.

ח"כ ראובן ריבלין (הליכוד ביתנו) אמר כי הר ציון "היה אחד מהאגדות הגדולות של גבורת ישראל. עלילות הגבורה האופפות את חייו ופעולותיו האמיצות הפכו לסמל ולדמות לחיקוי, ולמרות מרוצת השנים לא כהתה עוצמתם. כמו בר-כוכבא בזמנו, היו בין מעשיו הגדולים של הר ציון גם כאלו שעוררו מחלוקת, אך הר ציון ייזכר כאדם שהיה אגדה בחייו ובוודאי יישאר אגדה במותו".

ריבלין, שהר-ציון היה קרוב משפחתה של רעייתו, הוסיף כי "יחידה 101 שהקים קשורה בשמו לא פחות משל אריק שרון, וההתיישבות שובת העין הצופה אל עמק בית שאן ועמק הירדן תעמוד לזכותו בתולדות מדינת ישראל".

מאיר הר-ציון יחד עם משה דיין, אריק שרון, דני מט, אסף שמעוני ורפאל איתן
מאיר הר-ציון יחד עם משה דיין, אריק שרון, דני מט, אסף שמעוני ורפאל איתן