מטוס מלזי. ארכיון
מטוס מלזי. ארכיוןרויטרס

בחיפושים אחר מטוס הנוסעים המלזי שנעלם לפני שבוע מעורבות 25 מדינות, והחוקרים אומרים כי טרם קיבלו ממדינות המוצא של הנוסעים את מלוא המידע עליהם.

שלושה דיווחים שונים בכלי התקשורת בעולם מראים כיוונים שונים לסיבות שהביאו להעלמות המטוס או מקום נחיתתו:

העיתון "דיילי מייל" טוען כי בשעות שקדמו להיעלמות היה הטייס זהארי אחמד שאה נסער במיוחד, בשל נסיבות משפחתיות ואישיות.

אתר החדשות WNYC Data News הציג ניתוח המבוסס על נתוני הלוויין האחרונים של המטוס ולפיהם ישנם לא פחות מ-634 מסלולי נחיתה אפשריים שונים שבהם יכול היה המטוס לנחות באזור שבו ככל הנראה נמצא - החל מאוסטרליה, דרך המלדיביים ועד פקיסטן.

ה"טלגרף" הבריטי חשף הבוקר את עדותו של טרוריסט בריטי, פעיל אל-קאעידה, שהודה לפני כשבוע כי מסר לארבעה או חמישה גברים מלזים פצצה להטמין בנעליים, במהלך מחנה לאימון טרוריסטים באפגניסטן. "הם היו מוכנים לבצע פעולת חטיפה דומה ל-11/9", טען אחד המחבלים.

בתוך כך, ראש ממשלת מאלזיה אומר כי יד מכוונת היא שגרמה להעלמותו של המטוס אך הדגיש כי בניגוד לדיווחים בתקשורת, אין ודאות שהמטוס נחטף וכל האפשרויות נבדקות.

לדבריו, היעלמות המטוס היא אירוע ראשון מסוגו בתולדות התעופה. לדבריו, מערכות מכ"ם צבאיות קלטו את מטוס הנוסעים לאחר שהקשר עמו נותק ולאחר שנעלם מצגי המכ"ם האזרחי.

גורם בכיר בצבא מלזיה אמר כי נראה שמי שהטיס את מטוס הבואינג לאחר שנותק הקשר עמו היה אדם מיומן שלמד כיצד לחמוק ממערכת המכ"ם האזרחית. לדבריו, נתונים של מכ"ם צבאי מעלים את האפשרות שהמטוס שינה את כיוון הטיסה שלו בחדות והמשיך לטוס במשך כמה שעות צפון-מערבה אל האוקיינוס ההודי.

בכירים בעולם התעופה הבינלאומי מעריכים בהתחשב בנתונים הקיימים כי המטוס טס דרומה עד שהדלק אזל לו והוא התרסק לים.