הפרעות קשב וריכוז
הפרעות קשב וריכוזפנימה

בבואנו לתת טיפול לילד הסובל מהפרעות קשב וריכוז, נתייחס גם לרובד הגופני וגם לרובד הרוחני, ועל שניהם נפרט.

אך ראשית, נפתח בהקדמה קצרה. הפרעות קשב וריכוז מחולקות לשני סוגים: ADD ו-ADHD.

ADHD הוא חוסר ריכוז והיפראקטיביות, ו-ADD הוא חוסר ריכוז בלי היפראקטיביות ולפעמים פסיביות, אשר על פי הרפואה הטיבטית מוגדר כהפרעה מולדת.

ל-ADHD יש שני גורמים: לחות ורוח. בגלל שיש עודף לחות הרוח מאבדת שליטה (הרוח היא הנפש), לכן צריך לפנות את הלחות מהגוף על ידי תזונה, אוכל וצמחי מרפא המאזנים את הנפש על ידי הרגעת הרוח. 

ילדים כאלה סובלים גם מליחות ונזלות או סינוסיטיס, וכן מאלרגיות ומבעיות עור. כשמטפלים בהפרעת הקשב והריכוז התסמינים האחרים מתאזנים, ואפשר גם לטפל הפוך, כלומר לטפל באלרגיות ובליחות ואז ה-ADHD מתאזן.

למשל, לא לאכול מאכלי חלב, סוכר, ירקות חיים, אוכל ושתייה קרים, ארטיקים וגלידות וכו', לאכול ארוחות קטנות מספר פעמים ולא מעט ארוחות גדולות.

הטיפול שאנו ממליצים ל-ADHD הוא 'ליבי פוקוס', שהוא בעיקר מווסת, גם לחות וגם רוח.

ליבי פוקוס מכיל שלושים צמחים המחולקים לפי קבוצות: מסלקי ליחות, כגון שרפי עץ וכו'; מרגיעים, כגון פסיפלורה, סקוטלריה וכו'; ממריצים, כגון ליפדיום, אספרגוס וכו'; מחזקי גוף, כגון שיזנדרה, רמניה וכו'; וצמחים מחממים, כגון פלפל שחור, זנגוויל וקינמון וכו'.

ADD מוגדר כחוסר ין, דהיינו חוסר נוזלים בגוף או חוסר החזקת הנוזלים בתאים.

כתוצאה מכך נוצר חוסר יכולת לייצר סרוטונין, ולכן ילדים אלו עייפים ולא שמחים, אין להם חשק ללימודים ואפילו אין להם חשק לאכול והם משדרים אפטיות. בילדים אלה המצב הוא הפוך: חוסר לחות לעומת עודף חום ועודף רוח, והרבה יותר קשה לטפל בהם כי בדרך כלל נוספים לבעיה גם סוגי דיסלקציות. 

הטיפול המומלץ ל-ADD הוא 'ליבי פאור' וצ'פלין, שהם מחזקי ין (מחזקים את החזקת הנוזלים בתוך התאים וגם מאזני רוח). 'ליבי פאור' מכיל צמחים מחזקי ין, כגון אספרגוס, דיאסקוריה ואנאמורנה; צמחים מרגיעים, כגון פסיפלורה וסקוטלריה; וצמחים ממריצים, כגון שיזנדרה, ארמניה ואסטרלגוס.

ישנם עוד תוספים מצוינים לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, כגון אומגה 3, במיוחד ראיתי שיפור גדול במוצר של חברת מרוולוס, וכן ישנו מוצר שעשוי מקליפת אורן בשם פיקנוגנול שהוא אנטיאוקסידנט חזק מאוד, ומאוד מועיל במקרים של הפרעת קשב וריכוז.

על פי הקבלה, האדם מורכב מגוף ונשמה, כאשר בין הגוף והנשמה יש צלם שעליו נאמר "אך בצלם יתהלך איש". בהפרעת קשב וריכוז יש פגם בכל אחד משלושת החלקים, והדברים קשורים לאופן שבו הילד הזה הובא לעולם. 

איכות הנשמה של הוולד מורכבת משלושה פרמטרים: ראשית, הלימוד הרוחני של ההורים. דהיינו, ככל שההורים עוסקים יותר ברוחניות קדושה, כך הנשמה שהם ימשכו לילד תהיה גבוהה יותר.

שנית, ידעי אורחא דקב"ה. דהיינו, ידיעת הזמן הנכון של החיבור על פי מה שקורה בעולמות העליונים. למשל, ערב שבת אחרי חצות הוא זמן המעולה ביותר.

ושלישית, מקדשי גרמייהו. דהיינו, שההורים מקדשים את עצמם על ידי שמירת נידה, שמירת המחשבה, אכילת מזון כשר וכו'.  

איכות הצֶלם מורכבת מפרמטר אחד, והוא מחשבות ההורים בזמן החיבור. בנושא זה דן האריז"ל ב'שער הגלגולים' ומבאר שמחשבת האיש גוברת על מחשבת האישה, ומרחיב ומפרט את כל האפשרויות: שתיהן טובות, מחשבת האיש טובה ומחשבת האישה רעה ולהיפך, וכן שתיהן רעות.

זמן ההיריון גם הוא חשוב ביותר. היום מדברים על האפשרות שבדיקות אולטרא-סאונד רבות מדי יכולות לגרום להיפראקטיביות. כמו כן, קל וחומר שתוקפנות בין בני הזוג, כמו קללות וכדומה, תשפיע גם היא על הוולד.

פורסם לראשונה במגזין 'פנימה'

לרכישת מנוי לחצי כאן