אבו מאזן
אבו מאזןרויטרס

בין דרישותיו המרכזיות החדשות של יו"ר הרש"פ אבו מאזן נכלל גם שחרורם של מרואן ברגותי ואחמד סעאדאת. זאת על מנת שיסכים להארכת תקופת המו"מ המדיני עם ישראל.

את הדרישה הזו יציג אבו מאזן בפני הנשיא האמריקאי אובמה, ובראיון ליומן ערוץ 7 מנתח העיתונאי העצמאי ברוך ידיד, העוקב אחר התקשורת הפלשתינית ומצוי בקשר ישיר עם בכירים ברש"פ, את המניעים לדרישה שעליה הוא קובע שכלל אינה חדשה מצידו של אבו מאזן.

ידיד מבהיר כי אבו מאזן הולך לארה"ב עם מסר כפול, מסר של כן ולא, לא להסכם המסגרת של ג'ון קרי ועם זאת נכונות להמשיך את המו"מ מעבר לתשעת החודשים שהוקצו לו. ידיד מציין כי לקראת המפגש עם אובמה הוציא יו"ר הרש"פ מכתב לוושינגטון ובו דרש "צעדי פופולאריות" שיחזקו את מעמדו ברחוב הפלשתיני. בין הצעדים הללו כלולים גם שחרורם של ברגותי וסעדאת.

באשר לשחרורו של ברגותי מציין ידיד כי אבו מאזן שהודיע כי לא יתמודד שוב על הנהגת הרש"פ מתקרב לגיל 80 ומצבו הבריאותי אינו טוב. הוא גם שומע את הקולות ברש"פ הקוראים לו להכתיר לו יורש וסגן ונראה כי ברגותי הוא האדם הקרוב ביותר למונח 'קונצנזוס פלשתיני' זאת בהיותו זוכה בסקרים אחרונים שכללו גם את רצועת עזה וגם אנשים המזוהים עם חמאס ב-74 אחוזי תמיכה. "כאסיר הוא גם מכונה מנדלה", אומר ידיד ומזכיר את התרשמות הרחוב הפלשתיני מכך שברגותי סירב למנעמי השררה והשלטון ונותר נאמן לשטח.

עוד הוא מזכיר את המאבק בין אבו מאזן למוחמד דחלאן העושה צעדים משמעותיים לחיזוק מעמדו בקרב האוכלוסייה ברצועת עזה ובמחנות הפליטים. "אבו מאזן התיר את דמו של דחלאן כאשר קבע שהוא מעורב בשישה מעשי חיסול, ידע על כוונת ישראל לחסל את שחאדה ומעורב במעילה בהיקף של מאתיים מיליון דולרים", אומר ידיד הסבור כי אבו מאזן מקווה שברגותי יהווה יריב ראוי למעמדו המתחזק והולך של דחלאן הדואג להעביר ממקורות שונים בעולם הערבי סכומים רבים לטובת האוכלוסייה ברצועת עזה, רעייתו פועלת למען מחנות הפליטים בסוריה ובחמאס כבר מדברים על כך שאין לשלול את האפשרות לחזרתו לרצועת עזה.

ידיד מציין כי גורמי פתח' מספרים לו על התעוררות של אנשי דחלאן במחנות הפליטים ובהקשר זה הוא מזכיר את התפטרותו של מקורבו של דחלאן, סופיאן אבו זיידה, בעקבות ההאשמות שהטיח אבו מאזן בדחלאן.

לנוכח כל אלה רואה אבו מאזן יעד חשוב בשחרורו של ברגותי והצבתו כיורש עתידי. זאת מעבר לחיזוק מעמדו האישי ברחוב הפלשתיני כמי שאינו מסיר מעל סדר היום את סוגיית שחרור האסירים. ידיד מזכיר כי אבו מאזן כמו כל מנהיג פלשתיני אחר מצוי תחת לחץ בלתי פוסק של משפחות האסירים והציבור הפלשתיני המבקש לראות תוצאות בנושא זה יותר מכל נושא אחר.