אלעזר שטרן
אלעזר שטרןחזקי עזרא

ארגון רבני "בית הלל" מביעים (רביעי) תמיכה בחוק הגיור שמוביל של ח"כ אלעזר שטרן (התנועה).

"הענקת סמכויות הגיור לרבני הערים כמוצע בחוק שטרן הינו צעד חשוב ביותר שעשוי לצמצם משמעותית את סכנת ההתבוללות של מאות אלפי ישראלים שאינם יהודים על-פי ההלכה הנמצאים בתהליך התערות בחברה הישראלית", טוענים הרבנים.

לדברי הרבנים החברים בארגון, השינוי המוצע בחוק שטרן ינגיש את מערך הגיור, יפתור מכשולים בירוקרטיים ויקל על התהליך. "הדבר עשוי לשפר את איכות הגיור מאחר ולרב המקומי תהיה אפשרות ריאלית יותר ללוות את המתגיירים תוך כדי התהליך ולאחריו וכך יצומצמו המקרים של גיורי תרמית", הדגישו בארגון.

חוק הגיור, נזכיר, מבקש בין השאר להרחיב את סמכויות רבני העיר הראשיים כך שיוכלו לגייר, הליך שמבוצע כיום רק על ידי בית הדין של הרבנות הראשית.

רבני "בית הלל" טוענים כי ההתנגדות לחוק נובעת מגישה הלכתית "מחמירה" ועלולה להביא להתבוללות בריבוי נישואי תערובת, "על כן אין לקבלה בבחינת 'כל דין שתחילתו להחמיר וסופו להקל, אינו דין [ירושלמי פסחים ב א]. יש לוודא שתהליך הגיור יישמר על פי הסטנדרטים המקובלים בהלכה מדורי דורות. שבירת המסגרת ההלכתית בנושא הגיור, עלולה להביא לפילוג בעם".

"מן הראוי", אומרים הרבנים, "כי בחוק כה מהותי וחשוב יתקיים שיתוף פעולה בין הרבנות הראשית לישראל, רבנים ברחבי הארץ העוסקים בגיור וחברי הכנסת בגיבוש פרטי הצעת החוק. אנו מאמינים ברצונה של הרבנות הראשית לייעל את המערכת ומתנגדים לפגיעה ברבנות הראשית. חוק כזה עשוי לשפר באופן משמעותי את שירותיה של הרבנות הראשית".

הרבנים הראשיים לישראל, הרב דוד לאו והראשון לציון הרב דוד יוסף, שיגרו אמש מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר לשירותי דת נפתלי בנט, בדרישה למנוע את קידומו של חוק הגיור.

במכתבם ציינו הרבנים, כי "עמדתם של הרבנים הראשיים ושל הרבנות הראשית כי החוק בנוסחו כיום הוא הרסני למערך הגיור כולו, זהו חוק שעלול להוביל לאובדן האימון של רבים במדינת ישראל בתהליך הגיור הממלכתי באם ייכנס החוק לתוקף".

"לא ייתכן מצב בו יעבירו בכנסת ישראל חוק גיור ללא הסכמת הרבנים הראשיים ומועצת הרבנות", טענו הרבנים הראשיים, "לא יעלה על הדעת כי יקודם חוק מסוג זה ללא שיעבור קודם לכן את המבחן ההלכתי של הרבנות הראשית והרבנים הראשיים האמונים על הנושא מתוקף תפקידם".