חופשי? הקשב!

בעיות קשב וריכוז מתגלות בקרב רבים מהילדים בימנו. מה הגורמים להם, וכיצד ניתן להתמודד איתן? מומחים עונים. והפעם: עיסוי ושינוי

טובה ויינשטיין , י"ז באדר ב תשע"ד

ילד בכיתה
ילד בכיתה
פנימה

במחקרים שנערכו בארץ ובארצות הברית התגלה שיש השפעה טובה לטיפולי מגע בבעיות קשב וריכוז.

המטפלות ב'חצר הגפן', מרכז בריאות אלטרנטיבי באלון מורה, רצו להשתמש במידע זה ולעזור לילדי היישוב הסובלים מבעיית קשב וריכוז.

הורים לתלמידי בית הספר היסודי שהיו מעוניינים לטפל בילדיהם מילאו לפני הטיפול שאלון המתאר את מאפייני ההתנהגות של הילד, כמו: מוסח בקלות על ידי גירויים חיצוניים, זז הרבה במקום, מאבד חפצים הנחוצים לפעולותיו, יש לו התפרצויות זעם וכו'. גם המחנכת מילאה שאלון זהה. 

התכנית הטיפולית כללה עיסוי כף הרגל באופן כללי לקרקוע, עיסוי הרגליים והידיים, עיסוי הגב, עיסוי ראש ופנים ונשימות. הטיפול כלל גם חיזוק הביטחון העצמי ועידוד התלמיד. המטפלת של 'חצר הגפן' הגיעה לבית הספר פעמיים בשבוע וטיפלה בכל תלמיד במשך עשרים דקות. 

לאחר כחמישה עשר טיפולים נפגשו ההורים עם המחנכת ומילאו שוב אותו השאלון, והמטפלת דנה איתם האם חל שינוי בילד בעקבות הטיפול.

התוצאות היו חד משמעיות – אצל כל התלמידים חל שינוי. במקרים שהיו מורכבים יותר והיו מעורבות בהם גם בעיות רגשיות עמוקות היה צורך להמשיך את הטיפול, אולם בשאר המקרים היה צורך רק בליווי, על מנת שהשינוי יתמיד.

תלמידה שהתקשתה להקשיב והייתה משולבת בשיעורי הוראה מתקנת - הפסיקה לרחף.

היא התקדמה כל כך עד שיצאה מתכנית השילוב, הציונים שלה הפכו למצוינים וכל הדימוי העצמי שלה כתלמידה השתנה לגמרי. גם מבחינה חברתית היא השתפרה מאוד. היא הפסיקה לכסוס ציפורניים, דבר שהדאיג מאוד את אמה, והציפורניים שלה פשוט התחילו לגדול.

תלמידה שהייתה קשה מאוד בבית והיו סביבה כל הזמן חיכוכים - נרגעה ואפשר היה לדבר איתה. התנועתיות בגוף שלה נעלמה והיא נעשתה פחות קפיצית. היום היא מסוגלת לעשות יותר פעולות הדורשות התמדה וקשב.

תלמידה שהייתה מאוד מופנמת והתקשתה לגשת למורה ולקבל עזרה או ללכת לשכנה לבד - קיבלה ביטחון ואירחה אצלה חברות, התחילה ללכת לחוג ואפילו הלכה לישון אצל חברה. נעלמה אצלה ההימנעות מקשר והיא רכשה חברות.
 

פורסם לראשונה במגזין 'פנימה'
לרכישת מנוי לחצי כאן