חברי הכנסת פועלים למיגור האנטישמיות באוקראינה

חברי כנסת מכל סיעות האופוזיציה והקואליציה השתתפו היום (רביעי) בדיון חירום לרגל הגעת חברי משלחת בכירה של פעילי זכויות אדם מאוקראינה לישראל על מנת להעלות את המודעות לתופעת האנטישמיות הגואה במדינתם.

הביקור התקיים בצל מספר רב של אירועים חריגים שהתרחשו לאחרונה באוקראינה ובהם ניסיונות לרצח ותקיפת יהודים, איומים פיזיים על ראשי וחברי הקהילה היהודית ופעילויות אנטישמיות מובהקות כנגד הקהילה היהודית בכל רחבי המדינה.

בפתח הדברים, ביקשו חברי הכנסת הרבים שהגיעו לדיון לחזק את חברי המשלחת האוקראינית, ח"כ משולם נהרי (ש"ס) פתח ואמר כי הוא מלווה מקרוב כבר שנים את הנושא הכאוב הזה. "ביקשתי להעלות את תופעת האנטישמיות באוקראינה במליאת הכנסת רק לפני שבועיים, פניתי גם לסוכנות היהודית שנעתרה לבקשתי לממן את האבטחה סביב המוסדות היהודיים באזורים הללו, אנו עומדים בקשר הדוק עם יהודי המדינה ואנו נמשיך לפעול בכל הכלים הרלוונטיים, אסור לתת לאנטישמיות להרים ראש במדינה כמו אוקראינה". 

ח"כ יואל רוזבוזוב (יש עתיד) המכהן כיו"ר ועדת העלייה והקליטה של הכנסת, אמר לאורחים כי הנושא הוא רגיש וכל מילה מיותרת, "אני פועל כמו כל חברי הכנסת למען שלום יהודי אוקראינה כמו גם לשלומם של כל יהודי העולם, אנו נשקול לקיים דיון בוועדה בנושא, כאשר המסר שלנו הוא שאנו לא שוכחים את הנושא הכאוב הזה של האנטישמיות, מטפלים בו ומקווים כי הסכסוך האזורי יחלוף".   

בין האורחים מאוקראינה היה סמנכ"ל הארגון לזכויות אדם "פלטפורמה אזרחית", דימיטרי גובין, יחד עימו הגיעו אחת הפעילות המרכזיות באוקראינה בוועד האנטי פאשיסטי, ברדניק בסמרטנה מירוסלבה, עיתונאית בכירה ומראשי אגודת העיתונאים במדינה אלונה ריאודודיצקה, וכן חברת הנהלה של הקרן לתרבות יהודית באוקראינה ופעילה בכירה בקהילה היהודית החרדית, גלינה ליבינסקה. 

אל המשלחת הצטרפו נציגי כלי התקשורת המרכזיים והמובילים במזרח אירופה, באוקראינה ובמדינות הסמוכות. אחד מהם, סרגיי האאוסלנדר אמר כי מדובר במשלחת ייחודית שהגיעה להשמיע את קולם של אלו שאינם מעזים להגיע ולומר את קולם בפומבי והם באו לסקר את המשלחת.

בדיון אמרו נציגי הארגונים לזכויות אדם באוקראינה כי כמה מחבריהם רצו להגיע עימם אך חששו מהחשיפה התקשורתית שתביא להתנכלויות והתקפות מצד גורמים אנטישמיים במדינה, "באנו להשמיע קול, באנו לספר לכם ולהביא בפני חברי הכנסת את הכאב שלנו כפעילי זכויות אדם, יהודים ושאינם יהודים, מהתגברות האנטישמיות במדינתנו, מדובר בתופעה מסוכנת ורחבה ואנו מודאגים ממנה באופן יומיומי".

ברנדיק אמרה כי "יש היום ניאו נאצים לרוב, אפשר למנוע הרבה מהפעילויות האנטישמיות במדינה אבל כעת המצב מפחיד הרבה יותר מבעבר, ומוגדר סכנת חיים של ממש".   

ח"כ זבולון כלפה (הבית היהודי) אמר לאורחים מאוקראינה כי אסור לתת לאנטישמים ברחבי העולם להרים את ראשם ולזרוע פחד בקרב יהודי התפוצות והעולם, "לא מדובר רק בצורך שלנו כנבחרי ציבור לצאת בגינויים אלא ברמת המדינה יש לבצע מעשים של ממש למען יהודי אוקראינה". כלפא אמר כי ישוחח בנדון עם שר החוץ אביגדור ליברמן, "לא נניח לנושא כאוב וחשוב זה, מוטלת עלינו אחריות לדאוג ליהודי העולם וכך אכן נעשה".  

גם ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) ביקש בדיון מחברי המשלחת האוקראינית נתונים אודות העלייה הממשית בהיקף האנטישמיות במדינה, ואמר כי יעלה את הנושא במליאת הכנסת ובדיוני ועדותיה, "אנו מחויבים כחברי כנסת לפעול ולדאוג לרווחתם של יהודי אוקראינה בכל כוחנו. אם נכון יהיה לקיים דיונים חשאיים או ציבוריים, נעשה כל מה שצריך כדי לסייע בידם של היהודים באוקראינה, ובכלל".  יוגב חשף בפני המשתתפים כי שוחח בעניין עם שר החוץ אביגדור ליברמן שאמר לו כי באוקראינה עלה שלטון אנטישמי, "האוריינטציה של השלטון שקם שם מפחידה והיא מעלה אסוציאציות קשות מתקופה אפלה".

במהלך הדיון הציגו חברי המשלחת לח"כים סרט תיעודי מצמרר אודות המקרים האחרונים במדינתם, על היקף האנטישמיות העולה, והפחד של יהודי המדינה מההתפתחות האנטישמית בשנה האחרונה.

הרב הלל כהן, מראשי ארגון "הצלה" באוקראינה אשר הותקף בחודש האחרון במדינה הגיע אף הוא עם ילדתו, ואמר כי "מאז שהמפלגה האנטישמית 'סבבודה' הרימה ראש החלה האנטישמיות, חבל שאז לא קמה זעקה מספיקה".

ברדניק אמרה בסיום כי היא וחבריה נטלו סיכון בעצם הצטרפותם למשלחת לישראל, אולם "עליכם לדעת כי אמירה שיוצאת מהבית הזה משמעותית מאוד". ברדניק חשפה ואמרה כי "הסיבה שנציגי המפלגה הניאו נאצית 'סבבודה' לא הוזמנו לפרלמנט האירופי היא מכתבם של 62 ח"כים שפנו בעניין ליו"ר הפרלמנט".

לסיכום הדיון אמר ח"כ ניסים זאב (ש"ס) אשר היה אחד מחותמי איגרת עליה חתמו עשרות ח"כים לנשיא הפרלמנט האירופאי בנושא האנטישמיות באוקראינה, כי לכנסת אמירה ברורה וחד משמעית, "נעשה הכול כדי להגן על העם היהודי ועל תושבי אוקראינה. אסור לגמגם בעת הזאת, עלינו לחזק את יהודי התפוצות, לקרוא להם לעלות לארץ ישראל ולאלו שנותרו במדינות הללו, עלינו לסייע, לפעול לשלומם וביטחונם וכך, כולנו יחד נעשה".