"האנטישמיות היא חלק מהתרבות האירופית"

במדרשה הלאומית בחיפה התקיים בשבוע שעבר ערב עיון בנושא אנטישמיות.באירוע שהיה פתוח לקהל הרצו ד"ר מנפרד גרסטנפלד, חוקר אנטישמיות ויו"ר לשעבר של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, ואיתי ראובני, חוקר בכיר בדסק הישראלי של מכון המחקר NGO Monitor ומתמחה בחקר ארגונים לא-ממשלתיים במסגרת הסכסוך הערבי-ישראלי ותנועות מחאה חברתיות. 

בהרצאתו הראה ד"ר גרסטנפלד את מה שבאירופה "לא אוהבים לשמוע" כלשונו. עפ"י מחקרים וסקרים, אירופה היום היא אנטישמית לא פחות מאשר זו שלפני השואה. "האנטישמיות היא חלק מהתרבות האירופאית לא רק חלק מההיסטוריה", קבע ד"ר גרסטנפלד והראה שגם המוטיבים לא השתנו ובקריקטורות מדינת ישראל והיהודים ממשיכים להיות מצוירים כתמנונים וכמוצצי דם.

ד"ר גרסטנפלד סקר את התפתחות האנטישמיות באירופה החל מזו הדתית, המאשימה את היהודים ברצח בן הא-לוהים; הלאומית, זו שצמחה באירופה המחולנת ורואה את היהודי כבלתי אנושי וזו של היום, המאשימה את ישראל בביצוע רצח עם וכנאצית.

"הכנסייה הכינה את התשתית לפשעי הנאצים", סיכם ד"ר גרסטנפלד, "והשמצות ישראל והדה לגיטימציה שלה, מכינים את תשתית המחר".

איתי ראובני דיבר בהרצאתו על חוסר הפרופורציה והמשאבים המופנים למימון ארגוני 'זכויות אדם' בסכסוך הישראלי - פלסטיני, לעומת סכסוכים במקומות אחרים, על הפגיעה בריבונותה של המדינה ע"י מימון גופים פוליטיים מסוימים ועל דרכי ההתמודדות.

לדעתו של ראובני, הדרך האפקטיבית לפעול כנגד ארגונים חתרניים היא לחשוף את מימונם, ואז להראות למממנים "לאן הולך הכסף". ראובני הציג את ההישגים של NGO Monitor בתחום זה.

הערב נערך ע"י ארגון הסטודנטים 'חזון לאומי'. 'חזון לאומי' הוא ארגון חדש, הפועל להעצמת ערכים ציוניים בקרב סטודנטים וכלל הציבור ופועל בחיפה מזה חצי שנה. פעילותו כוללת, מלבד ארגון ארועים, פעילות מחקרית בתחומי התעשיה, המשפט, הכלכלה ומדעי המדינה.