חופשי? הקשב!

בעיות קשב וריכוז מתגלות בקרב רבים מהילדים בימינו. מה הגורמים להם, וכיצד ניתן להתמודד איתן? מומחים עונים. והפעם: על טעם ועל צבע

רבקה פרלמן , כ"א באדר ב תשע"ד

בעיות קשב וריכוז
בעיות קשב וריכוז
פנימה

בשער הקליניקה נכנסת אישה, פניה נעימות ובקולה נשמעת מתיחות. את ידה נותנת לבנה, ילד יפיפה כבן שש ושמו אורי, אשר הברק בעיניו מעיד על רמת חיות גבוהה.

שניהם הוזמנו לשבת, אבל רק היא התיישבה. אורי ניגש מיד לחקור את החדר. מישש והריח את התבלינים באדנית, התרחק לעבר נגינתם של פעמוני הרוח ליד החלון ולבסוף התיישב לידה על הכיסא כשהוא ממקד את מבטו בנר שדלק על שולחני.

האֵם סיפרה על אורי בגן, מסרב להשתתף בפעילות, קם, יוצא, חוזר, עומד, לא שומע לבקשת הגננות. כוח דווקא יש לו בשפע, ברוך ד', אך לרוב הכוח מתגלם בהתנגדות.

ועוד. היא הוציאה דפי מסמכים, נקבה בשמות מקצועיים ובמשפט שהודגש בצבע צהוב נכתב: חוסר מסוגלות להתרכז לאורך זמן בדברים משעממים. 

פיניתי את השולחן מכל החפצים המעניינים שהיו עליו, והוצאתי דף חלק וצבעים טובים. אורי ניגש בשמחה והחל מצייר בחופשיות, ידו בתנועה מהירה ולחייו סמוקות, ניכר היה עליו שהוא מתאמץ. האם סיפרה שגם בבית יש קושי, הוא מגיב מהר והכול "מתלקח". הציור שצייר היה חזק והתפרש על כל שטח הדף. עברו עשר דקות, אורי קם ויצא לשתות מים. 

עוד לפני שהספיק לחזור אלינו, הצללנו את חלל החדר והחלנו לזמזם ניגון שקט בקולות נמוכים. הוא שמע אותנו כבר מהמסדרון, וכנראה הסתקרן. על השולחן חיכו לו דף חדש וצבעים בגוני כחול וירוק בלבד. 

אורי בחר צבע כלבבו, והחל רושם את האות הראשונה של שמו. האם ואני המשכנו את השיחה בטון נמוך ואיטי, מאפשרות לאורי להתרכז בכתיבה, והוא החל צולל, דעתו נתונה בעשייה. הסברתי לאם שיש טיפוסים שונים של ילדים מחוסרי קשב וריכוז, ולכל סוג יותאם טיפול שונה. זהו נושא מרכזי ורגיש, אז בעדינות העלינו כמה עצות. אורי רגיש במיוחד, שומע חזק, רואה חזק, חושיו פעילים במיוחד. אם נתנגד לטבע שלו נגיע לדיכוי, על כן ננסה להשתמש בחושים הטובים האלה לצורך למידה. 

ראינו ביחד שסילוק גורמים שמסיחים את הדעת, תוך שימוש מוגבר בחוויה חושית בזמן למידה (קולות מתאימים, צבעים בבחירה אישית, ריח טוב באוויר, תאורה תומכת) יועילו לריכוז המחשבה. 

לאורי הותאמה תזונה מתאימה שתלווה אותו בבית כתרופה לטווח ארוך, ובזמן הגן כמשפיעה מיידית.

דבר ראשון, "סור מרע" - הימנעות מאכילת עודף מתוקים ש"מפזרים" את הכוח לכל כיוון (סוכר, לחם לבן, שמן).

דבר שני, "עשה טוב" - המלצתי על טעם חמוץ שמרכז ואוסף פנימה את הכוחות ומסייע בהטמעה של הנלמד (לימון, תפוח ירוק, יוגורט, זית). גם טעם מלוח עדין שמיטיב עם יכולת הריכוז ייתן שעות רוגע נוספות. 

אחרי הצהריים יש הרבה זמן, ואפשר להתאמן בבית ולחזק את יכולת הריכוז. איך? קודם כול נכוון אותו לפעילות חווייתית חזקה ומרוכזת שדורשת כוח והיא גם יעילה: עבודת גינה, ריצה, ניעור שטיחים, משהו מאמץ ומאתגר. פעילות נמרצת "אוספת" את כוחות הרצון מארצות פזוריהן, בדומה לטעם החמוץ שמכווץ ומועיל לריכוז. 

לאחר מכן נתרגל משחקי תנועה איטיים. נשתדל להתמיד ב"חוג בית" של תרגילי מתיחות, בקצב מדיטציה. בדומה לטעם המלוח, אשר "מוריד מטה" ומועיל להטמעה ורוגע ומשם ייתכן הקשב.

שילוב של שתי הפעולות ייתן חוויה טובה של הצלחה שתשאיר בו רישום, וכשיגיע לגן יוכל קצת יותר בקלות להתרכז. עברה רבע שעה, היינו צריכות לסיים את השיחה כי אורי סיים לצייר ציור מקסים. הם נפרדו ממני ויצאו לדרכם, אורי חזר בריצה נעצר ואז אמר: "תודה, היה מעניין. אה... אפשר לכבות את הנר?"

רבקה פרלמן - רפואה סינית דיקור וצמחים

פורסם לראשונה במגזין 'פנימה'. לרכישת מנוי לחצי כאן