50 אחוז מהחרשים ללא עבודה

אגודת החרשים: למעלה ממחצית החרשים בישראל מובטלים. למרות הסיוע הממשלתי ואיכות העובדים המעסיקים חוששים.

שמעון כהן , כ"ב באדר ב תשע"ד

רוצו להירשם. לשכת התעסוקה
רוצו להירשם. לשכת התעסוקה
פלאש 90



טוען....

בראיון מיוחד לקראת יום ההתרמה השנתי לארגוני החרשים, נט"ל וניצן, שיתקיים היום (שני) מספר איתן מילנר, מנכ"ל אח"א, ארגון החרשים בישראל, על מצוקת התעסוקה שמלווה באופן יומיומי את מצוקותיהם של לקויי השמיעה בישראל.

מהנתונים שמציג הארגון עולה כי כחמישים אחוזים מהחרשים ולקויי השמיעה בישראל מוצאים את עצמם מובטלים שלא מרצון, וזאת בעיקר בשל חוסר מודעות ובעיות תדמית אצל המעסיקים.

מילנר מספר כי למרות רמת השכלה ואינטליגנציה גבוהה ולמרות היות החרשים ממושמעים במקום עבודתם ונאמנים לו, נמנעים מעסיקים רבים מלהעסיק לקויי שמיעה. עוד הוא מוסיף ומציין כי הממשלה דואגת למימון עד שלושים אחוזים משכרם ולמימון אמצעי עזר לקיום תקשורת עם העובד במגמה לעודד מעסיקים להעסיק לקויי שמיעה ועם זאת המעסיקים מוותרים על מועמדים פוטנציאליים טובים ביותר לעבודה.

מילנר סבור כי גם אם מעסיקים טוענים שהם מבקשים לעצמם את העובדים הטובים ביותר וחוששים מבעיות תקשורת הם אינם מודעים ליתרונות הגלומים בהעסקת לקויי שמיעה, וזאת מעבר לתחושת השליחות הציבורית שלטעמו על המעסיקים לחוש בהעסקה מסוג זה.

במסגרת פעילותם מסייעים אנשי אח"א לחרשים להציג את עצמם בשלבי המועמדות לעבודה ובשלבי ההסתגלות, מחזקים את ביטחונם העצמי סביב הצגתם כמועמדים לעבודה שכן, לדברי מילנר, אחת הבעיות המרכזיות עבורם היא ירידה דרמטית בביטחון העצמי והחשש להיכשל שוב בראיונות עבודה.

במקביל מסבירים אנשי אח"א למעסיקים את יתרונות העסקת לקויי השמיעה, הן מול הרשויות המסייעים כלכלית למעסיקים והן בעבודה מול עובדים ממושמעים, ממוקדים בעבודה, נאמנים לעבודתם ואינם מחפשים מקום עבודה חלופי בשל הבעייתיות שבקבלה למקום עבודה חדש. זאת לבד מהיותם ממוקדים בעבודה, לא משוחחים בטלפון ובאלמנטים מפירי ריכוז אחרים, כך שהכשרתו של עובד כזה היא השקעה משתלמת לטווח ארוך.

מילנר מציין כי קיימים מעסיקים המקבלים את הדברים אך השאיפה כעת היא להרחיב את מעגל העסקים והעסקת לקויי שמיעה ברמת עבודה גבוהה יותר ובכך לפרוץ תקרת זכוכית המונעת מלקויי שמיעה עבודה שכזו ומאלצת אותם להתפשר ברמת העסקתם.

בהמשך הדברים העלה מילנר סוגיה נוספת המהווה קושי משמעותי עבור לקויי השמיעה וזו האיטיות שבה מיושם חוק הנגישות. בהקשר זה הוא מזכיר כי עד היום טרם הושלם פתרון טכנולוגי שיאפשר יצירת קשר של לקוי שמיעה עם מוקד כיבוי אש או משטרה, ליקוי שעלול להוות סכנה של ממש.

מילנר מזכיר כי למרות ההתפתחות הטכנולוגית לא נמצא הפתרון שיאפשר מענה בקריאות מסוג זה בעיקר משום שמקבל ההתראה אמור לדובב את המתלונן ולקבל ממנו פרטים על האירוע ומהותו. להערכתו קיימים פתרונות ויש ליישם אותם בפועל.