הרובה ששימש לפיגוע סמוך לביר זית
הרובה ששימש לפיגוע סמוך לביר זיתדוברות שב"כ

בפעילות משותפת של השב"כ וצה"ל נעצרו בחודש ינואר כמה מחבריה של חוליית טרור משכם, אשר ביצעה פיגוע ירי לעבר כלי רכב ישראלי בצומת ג'ית, סמוך ליישוב קדומים שבשומרון, ב- 15 ינואר 2014, כך הותר היום (שני) לפרסום.

במסגרת הפיגוע ירו חברי החוליה ברכב הישראלי ופגעו בו, למרבה המזל איש לא נפגע. לאחר מכן השליכו חברי החוליה מטען לעבר רכב חולף נוסף.

מחקירת העצורים בשב"כ עולה, כי בחודשיים שקדמו לאירוע, הייתה החוליה מעורבת בשני ניסיונות לביצוע פיגועי ירי באזור שלא צלחו, זאת למרות איסוף מודיעין לשם ביצוע הפיגוע ואימון בירי שביצעו חברי החוליה. בעת המעצר נתפס הרובה אשר שימש את החוליה בביצוע הפיגוע.

כמה מחברי החוליה נעצרו על ידי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים ומוחזקים עדיין על ידם.

מבין מבצעי הפיגוע בפועל עצורים בישראל: עבד אלג'באר עמאד נאיף שחשיר בן 23, וג'האד אחמד עאדל שחשיר בן 21.

בנוסף, נעצרו בישראל חברי חוליה נוספים, שהיו מעורבים בניסיונות פיגוע קודמים ובסיוע למפגעים. מדובר באמג'ד פתח אללה אחמד פולה בן 24, מאלכ עבד אלנאצר סולימאן צובח בן 22 ונדאל מאג'ד ג'ואד זורבא בן 21.

בשב"כ מציינים, כי "מעצר חברי החוליה, ימים ספורים בלבד לאחר ביצוע הפיגוע בצומת ג'ית, מנע את המשך התבססותה של חוליה צבאית, אשר ביצעה בחודשים האחרונים מספר ניסיונות לפגיעה באזרחים ישראלים באזור השומרון".

מעצר מבצע הפיגוע בבנימין

ב-25 בפברואר 2014 בסביבות השעה 00:30 בוצע פיגוע ירי ויידוי רימון הלם לעבר עמדה של צה"ל באזור ביר זית.

הבוקר (שני) הותר לפרסום, כי יומיים לאחר הפיגוע נעצרו כמה תושבי ביר זית, פעילים של "החזית העממית לשחרור פלסטין", בחשד לביצוע הפיגוע. המעצר בוצע בשיתוף פעולה בין השב"כ, צה"ל והמשטרה.

אחד העצורים, פאדי צאדק מוסא ושחה בן ה-27, שהורשע בעבר בביצוע עבירות של טרור וריצה מספר עונשי מאסר, הודה בחקירתו בביצוע הפיגוע ביחד עם מעתז ושחה, והסגיר רובה מאולתר, ששימש לביצוע הפיגוע.

עוד התברר בחקירתו של פאדי בשב"כ, כי הוא תכנן את הפיגוע לפני מספר חודשים, רכש אמצעי לחימה ואף ביצע "ניסוי כלים".

ביום הפיגוע, התמקם פאדי סמוך לעמדה, וביצע את הירי באמצעות רובה, ואילו מעתז, גם הוא תושב ביר זית, אשר שימש כתצפיתן, אמור היה להזהירו מפני כוחות צבא. לאחר הפיגוע, נמלטו השניים לביר זית.

מעתז ושחה נהרג במהלך ניסיון לעצרו, לאחר מספר שעות בהן סרב להסגיר את עצמו לכוחות. טרם לוויתו נערך לו טקס צבאי בראשות מפקד הביטחון הלאומי בגזרה ובהשתתפות מושלת רמאללה. לאחר מותו, פורסמו בתקשורת הפלסטינית מטעם ממשלת הרש"פ וגורמים ברש"פ, הודעות גינוי נגד ישראל על הריגתו של ושחה.

חקירתם של פאדי והחשודים הנוספים נמשכת.

בשב"כ מציינים את המוטיבציה הגבוהה של ארגוני הטרור לקדם פיגועים בשטח ולעבר מטרות צבאיות, ואת רמת הסיכון מארגון החזית העממית, שפעיליו עמלים על הוצאת פיגועים כנגד מטרות ישראליות.