אזדקן בפוליטיקה. יחימוביץ'
אזדקן בפוליטיקה. יחימוביץ'חזקי עזרא

חברת וודסייד האוסטרלית דיווחה (ו') באופן רשמי כי טרם נחתם ההסכם, במסגרתו היא תרכוש רבע מהזכויות בתגלית "לוויתן" תמורת 2.71 מיליארד דולר. מחלוקת עם משרד האוצר, מעכבת לפי שעה, את החתימה.

החברה מסתייגת ממתווה המיסוי על הגז לייצוא שעליו ממליץ משרד האוצר במסגרת תזכיר הצעת החוק למיסוי עיסקאות גז לייצוא. וודסייד התנתה את חתימתה על העסקה בהסדרת סוגיית המיסוי לשביעות רצונה.

בניוזלטר השבועי ששלחה ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) לפעיליה, היא מותחת ביקורת חריפה על וודסייד, נובל ותשובה, ועל הממשלה שלדבריה "זוחלת על ארבע, מכשכשת בזנב, ומניחה עוד ועוד עצמות שמנות לפתחן של השותפויות".

"גם אנחנו רוצים תשואה מובטחת על הפנסיה שלנו", כתבה יחימוביץ'. "אתם הבנתם את זה? הרווחים יכולים להמריא למקומות דמיוניים. אם הם ירוויחו הם ירוויחו - אבל אם הם יפסידו גם אז הם ירוויחו. המיקוח הוא כבר לא על עצם הרעיון של תשואה מובטחת, אלא רק על כמה עמוק בור השומן הזה. ואני לתומי חשבתי שנתניהו ולפיד הם חסידי השוק החופשי. כך נראית בריונות ואלימות של ההון הגדול, ככה נראית ממשלה שמשתחווה לפני קומץ בעלי ממון בארץ ובעולם ומוסרת להם לדורות את מה ששייך למדינה ולאזרחיה.

יום חמישי היה יום הבזאר הגדול שמתאים לרפובליקת בננות, לא למדינת עולם מערבי. באה חברה אוסטרלית, וודסייד, מסכימה ברוב חסדה להיכנס לשותפות עם יצחק תשובה ועם נובל אנרג'י האמריקנית, ולהיות חלק ממונופול הגז. היא לא מתחרה בהם חלילה, אלא פשוט מתחלקת בשלל. הטייקונים הנכבדים מזמינים אולם כדי לפתוח שמפניות ולחגוג את העיסקה, תוך שהם מאיימים שאם לא יקבלו שלל הטבות ומתנות מהמדינה – לא יבואו. הטרגדיה היא שהממשלה כולה מתיישרת ונעמדת דום, ואחר-כך גם זוחלת ומכשכשת בזנבה, ומביאה עצמות שמנות – בדיוק, באורח פלא, ביום שבו עומדת העסקה להיחתם".

יחימוביץ כותבת "בבוקר מתפרסם שטר חזקה לשלושים שנה שהיה סודי לציבור למרות תביעותינו החוזרות ונשנות - אך גלוי לבעלי העניין. בצהריים הם מקבלים מהממונה על ההגבלים חותמת חוקית להיות מונופול פרטי, יום קודם הטבות מס מהאוצר, ובנוסף לכל - המונופול יכול לגבות על הגז כל מחיר שיתחשק לו.

בערב, עיניים גדולות - הם עשו שריר ונסעו הביתה. אזרחי מדינת ישראל לא הפסידו דבר וחצי דבר מהשריר של וודסייד. מה שוודסייד, תשובה ונובל מקבלים - הוא לעין שיעור גדול יותר ממה שהם נותנים. יהיו עוד הרבה קופצים על האוצר הזה, בתנאים הרבה יותר זולים ומשתלמים לנו.

תשובה השקיע בחיפושים? הרשו לי לגחך. את ההוצאות הוא כבר גרף בחזרה, הכסף היה כספם של החוסכים, והוא גבה אותו בריבית דריבית... רק התספורת שהוא עשה לנו בחסות המדינה, בשווי 1.5 מיליארד ש"ח, מעמידה באור אבסורדי את הטענה שהמדינה או שהציבור חייבים לו משהו. יצאנו קרחים מכאן ומכאן", כתבה.

"עצירתה של עסקת וודסייד היא הישג שלנו. שימו לב שהלחץ הציבורי שלנו נושא פרות. הוא משפיע על כתבי הכניעה של הממשלה והרגולטורים, והוא כזה שמונע לפי שעה כניעה נוספת. זה לא מספיק, אבל זה לא סופו של המאבק, אלא תחילתו."